Nenápadné, přesto hřejivé, jásavé, hravé i praktické. Takové jsou šály, na které si často vzpomeneme až s první spadenou vločkou. Tento zdánlivě decentní doplněk však lze zamotat na stovky způsobů a povýšit celkový look do raketových výšin. Dovolte šálám, aby vás letos zahřály stylově.

Chladem nasáklé dny se opět ujímají hlavního slova, a tak se snadno přihodí, že estetiku módních výstřelků na chviličku nahradí pohodlné a především hřejivé modely. Ovšem ani v třeskutých mrazech nemusíte na módu úplně zanevřít. V redakci jsme pro vás připravili tento speciál, ve kterém vám naservírujeme v plné parádě řadu modelů, jež vás bezpochyby přesvědčí o tom, že se šálami se rozhodně nudit nebudete.

Zdroj: © Alex Iby, Unsplash

 Zamotat a vyrazit aneb zkroťte zimu s humorem

Patrně žádný módní doplněk neumí poskytnout tak hřejivé obejmutí jako právě šály. Letos, stejně jako každý rok, fashion specialisti povznesli na výsluní zejména šál(k)y v zemitých, jemných odstínech, jako je pudrová, krémová, temně zelená, karamelová nebo šedivá. Zalichotit by vám ovšem mohly také šály v divočejších výrazných barvách od fialové, modré přes červenou až po svítivě žlutou. Velký boom opět zažívají tradiční pletené nebo háčkované šály.

Ani (ne)nápadným vzorům se nemusíte vyhýbat. Našim jasným favoritem je nestárnoucí klasická kostka, puntíky a proužky. Nezapomínejte ani na třásně, které dokážou povzbudit každý outfit a napumpovat do něj potřebný šmrnc.

TIP: Kontrasty v módě jednoduše velmi dobře fungují. Zkuste hřejivost šál lehce roztříštit chladnou esencí kůže nebo koženky, použitou například na rukavicích nebo kabelce. Něžnějším materiálům, jako je hedvábí nebo satén, prospěje spojení s metalickými odlesky a kovem.

Zdroj: © Eli DeFaria, Unsplash

Zdroj: © Gréta Arday, Unsplash

Zdroj: © Candice Picard, Unsplash

Filozofická debata - hedvábná šála od laduse

EARL GREEN kašmírový šál od silvia varcova knitwear

Šála modro modrá od Daya

šála MERINO růžová od SISTERSCONSPIRACY

Zdroj: © Annie Spratt, Unsplash

Pro nošení šál neexistuje žádný univerzální manuál, který by udával jasné tempo nebo rytmus. Šály lze nosit pouze bohémsky přehozené, omotané kolem dokola tolikrát, až výsledek připomíná nadýchaný rolák, uvázat smyčku, nechat jeden cíp delší než ten druhý, jeden konec sepnout zajímavou broží, ... Skvělou volbou je také tzv. tunelová šála, kterou jednoduše přetáhnete přes hlavu a můžete vyrazit. Delší tenké šály lze navíc omotat kolem maxišály (ponča) a vytvořit tak dokonalý opasek. Jediné, co každý nositel(ka) musí mít, je nápad. Při samotném motání je důležité myslet na to, že každá šála je jinak poddajná. 

Zdroj: © Cory Bouthillette, Unsplash

Zdroj: © Nattha Khamso, Unsplash

Lněná vyšívaná tunelová šála od Ivana Hrnčiříková

Zdroj: © Sincerely Media, Unsplash

Zdroj: © Altansukh E, Unsplash

Módní KPZ do každého chladu

Do týmu k šálám se náramně hodí také hřejivé čepice, čelenky, rukavice a nejrůznější návleky. Všechny zmíněné doplňky si podle nás zaslouží čestné místo v takzvané Kápézetce neboli krabičce poslední (nebo možná první?) záchrany. Pozornost věnujte samotnému výběru materiálů. Polyester ani akrylát vás při troše dobré vůle sice taky zahřejí, ale nad poctivou ovčí vlnu, mohér, kašmír, alpaku či bio bavlnu zkrátka není. Výborný je také flauš, fleece nebo dyftýn.

Futrál na ruce - návleky na ruce - tmavě modrá od LaCueva

Návleky na ruce - okrové od Knitky

Zdroj: © Toa Heftiba, Unsplash

Origo rukávoše hačkovanec od IngK

Souprava 3... od Sára

NÁVLEKY NA NOHY ŠEDÉ HÁČKOVANÉ od RŮST

Víte, že?

  • se šály i šátky začaly nosit již ve starověké antice? Nazývaly se sudarium a v horkých dnech sloužily šálky k utírání zbroceného čela, v chladnějším období zase hřály. Tradičně se sudaria nosila také omotaná kolem beder.
  • Během třicetileté války se nosily šály i šátky z různých materiálů podle toho, jaká hodnost jim náležela. Hedvábí směl nosit pouze důstojník, vojáci se museli spokojit s bavlnou nebo lnem.
  • Po skončení již zmíněné třicetileté války se šály začaly objevovat jako doplněk především pánských modelů. Tomuto doplňku se začalo říkat cravate a stal se tak historicky prvním předchůdcem klasického pojetí kravat.
  • Dámy se do šálů a šátků začaly zahalovat až koncem 19. století.

Zdroj: © Rachel McDermott, Unsplash

MAXImální zachumlání

Šály jsou prima kamarádky do každého nečasu, ale jejich příbuzné v maxi velikostech budete přímo milovat. S většími rozměry se dají navíc vymyslet mnohem zábavnější a efektivnější kreace.

Můžete například vzít dva konce maxišály a svázat je do uzlu (ležérně nebo pevněji), zbytek šály je už pak jednoduché omotat kolem krku.

Z maxišály je možné také vytvořit v cukuletu „pončo“. Stačí si vzít do rukou ideálně čtvercovou maxišálu, přeložit ji do trojúhelníku, cípy složit přes ramena a uvázat přes hrudník. Elegantní verzi lze přepásat šátkem nebo stylovým opaskem.

Pokud je maxišála také MAXImálně dlouhá, vybízí k jednoduchému omotání, které ozvláštníte tím, že jeden konec šály necháte lehce čouhat nebo splývat na kabátě. 

Zdroj: © Avi Richards, Unsplash

Zdroj: © Brigitte Tohm, Unsplash

Zdroj: © Marvin Meyer, Unsplash

Maxi šála barevná od Pletka

Zdroj: © Elyas Pasban, Unsplash

 Maxi šála - pléd / zelená, tyrkys a šedá od jbha

 Úvodní fotografie: © Joanna Nix-Walkup, Unsplash