Hrnků není nikdy dost, nikdy se neokoukají a vždy budou potřeba. Na čaj, polévku, puding do hrnečku, na pastelky, jako dárek, co nikdy nezklame. Hrnek, to je základ, a to i ve všech keramických kurzech. Je to první meta, věc, o kterou se snažíte od počátku zápolení za hrnčířským kruhem. Žádný popelníček, originální nepravidelný svícínek, ale pořádný hrnek. Rovný nebo buclák, na tom nesejde, hlavně že je na světě…

Tím to ale nekončí, je potřeba ho nějak zkrášlit, nazdobit, vdechnout mu kromě tvaru i neopakovatelný vzhled. Jistě, že se dá jednoduše celý ponořit do glazury (no i to má svá úskalí, že ano), ale to by bylo moc jednoduché. Pojďte zkusit další způsob důmyslného dekorování s Lenkou Šustrovou.

Materiál a pomůcky:

  • kožovatý výrobek (použita hlína MA)
  • engoby použitelné i po přežahu (Duncan, Amaco, Colorobbia)
  • bílá glazura PW 185, transparentní glazura P 017
  • štětce, miska s vodou, houbička
  • vytisknutý obrázek, nůžky, obyčejná tužka
  • přežah 800 °C, výpal 1180 °C

Co je to kožovatý výrobek?

Je natolik zavadlý, že jej můžete vzít do ruky, aniž byste ho zdeformovali, při vyrývání obrázku se vám hoblinky nelepí zpět ke stěnám. Hlína ještě nemění barvu, to až při schnutí.

Na dokončený, začištěný výrobek si uděláme pár orientačních teček v místech, kde končí hranice obrázku.

Přímo na stůl si připravíme malé množství engob. Navlhčenou a vyždímanou houbičkou tupováním naneseme engoby.

Vystřihneme si obrázek a okrajový papír přiložíme k výrobku. Vlhkou houbičkou připevníme, aby se nám nehýbal.

Celou plochu natřeme bílou engobou. Tahy vedeme jedním směrem. Tím si vytvoříme podklad pro obrázek samotný.

Po zaschnutí sloupneme papír a obyčejnou tužkou si předkreslíme hlavní rysy, namalujeme barevné detaily.

Celý obrázek zakryjeme souvislou vrstvou vosku. Až zprůhlední, vyryjeme detaily jehlou s úzkým hrotem.

Černou engobu trochu naředíme vodou a štětcem zatřeme do linek. Přebytečnou barvu setřeme houbičkou.

V přežahu vosk vyhoří. Nyní je možné domalovat další detaily, případně opravit místa, kde není dostatek barvy.

Vnitřek hrnku vylijeme bílou glazurou ještě před domalováváním engobami. Na závěr ponoříme do transparentní glazury.

Autor: Lenka Šustrová / foto: Michala Šmikmátorová

Golem číslo 3/2017

...přináší reportáž z dílny s poetickým názvem Keramika srdcem, kde se dozvíte, že je možné si výrobu keramiky, dekorování, ale i třeba výpal v peci na dřevo vyzkoušet bez jediné předchozí zkušenosti, nebo naopak toto učinit jako poslední krok před zakoupením vlastního vybavení a rozjetím vaší dílny.

Dále vězte, že pokračujeme v soutěži o krásné ceny s jednoduchým zadáním “Porcelán”, kam můžete přihlašovat neomezené množství svých výrobků až do konce roku. Vyhodnocení pak najdete v prvním čísle roku následujícího.

A nechybí opět 19 originálních návodů na tvorbu z keramické hlíny, modelovací projekty, točení na kruhu i nápady pro tvoření s dětmi. Oblíbenou rubrikou jsou také projekty z vašich dílen, které rádi zveřejňujeme.

POZOR!!! I vy můžete do keramického časopisu GOLEM přispět svými návody nebo se jen pochlubit v naší čtenářské galerii. Autorům podrobných návodů rádi zveřejníme odkaz na prodej výrobků nabízených zde na Fleru! Kontaktujte nás vnitřní poštou. Jsme rádi, že s námi časopis tvoříte.

Máme radost, když se můžeme vzájemně inspirovat.

Pěkné léto z redakce Golema!