Vánoce bez stromečku. Nepředstavitelné, že? Ovšem historie tohoto symbolu Vánoc nesahá v našich českých končinách až tak hluboko do dějin, takže pokud se jej nehodláte vzdát a rádi ho každý rok zdobíte, bude se vám jistě hodit tento jednoduchý a čistý styl ozdob, které si můžete sami vytvořit. A k tomu i několik historických informací, kterými pro Fler.cz rozšiřujeme článek z aktuálního čísla e-zinu Bohemia Living.

Vánoční stromeček

Úplně poprvé u nás jej prý o Vánocích roku 1812 představil ředitel pražského Stavovského divadla Jan Karl Liebich ve své pražské vile jako vánoční překvapení pro své přátele. Sám tento zvyk znal z rodného Bavorska. V Německu je totiž tato tradice mnohem starší, sahá až do 16. stol. Nicméně kořeny bychom našli v pohanských dobách ve Francii, kde tamní obyvatelé u zelené jedle symbolizující život slavili slunovrat. V 6. stol. v oblasti Bretaně a Burgundska působil misionářský opat Kolumbán z Irska. Jeho úkolem bylo pohansky smýšlejícímu obyvatelstvu přiblížit svátek narození Krista. Starobylou jedli nechal ozdobit v den narození Ježíše zapálenými pochodněmi ve tvaru Kříže. Oslnivá zář prý přilákala spoustu lidí a Kolumbán jim vyprávěl příběh o narození malého Ježíška. A snad proto se také jehličnan stal vánočním stromem a atributem zrození nového života.

V Čechách se tento zvyk začal prosazovat až ve 40. letech devatenáctého století, a to především v rodinách bohatých pražských měšťanů. Do obydlí na českém venkově pronikaly zdobené vánoční stromečky pomaleji než ve městech - v mnohých domácnostech bývala až do první světové války o Vánocích jen ozdobená smrková nebo jedlová větev, tzv. chvojka.

Ale i když tento zvyk nešel tradiční cestou, ale od panstva k prostému lidu, stal se i v Česku vánoční tradicí. Zpočátku stromeček lidé zdobili jednoduše v duchu symboliky rajského stromu ozdobeného plody – ořechy, červenými jablíčky, sušeným ovocem a později i cukrovím a zdobenými perníčky. Uměli zapojit i lidovou kreativitu a začali používat běžně dostupný materiál - slámu, šišky, hobliny, včelí vosk, kukuřičné šustí apod. Z  nich podomácku vytvářeli různorodé ozdůbky. Teprve až 20. století přineslo komerčně vyráběné skleněné, perníkové a čokoládové ozdoby.

I papír se našel v každém šuplíku a tak je samozřejmé, že i to byl oblíbený materiál k domácímu tvoření. Asi nejvíce se papírové ozdoby používaly v oblasti Podkrkonoší.

Bez stromečku si už Vánoce neumím představit.

Ale rozhodla jsem se letos zapomenout na ty blyštivé a snadno dostupné dekorace, které se dnes chrlí opravdu v nadměrném množství na vánoční trh. Vytvořila jsem kolekci jednoduchých ozdůbek z papíru a knoflíků v klasických vánočních barvách – bílé a červené. Tak trochu netradičně, ale v duchu tradice.

Vyrobte si papírové ozdoby

Potřebujeme:

  • bílé čtvrtky
  • nůžky
  • lepidlo Herkules
  • knoflíky
  • provázek
  • jehla
  • dřevěné a jiné korálky
  • včelařský drátek
  • kleštičky
  • kolíčky

Myslím, že podrobnější popis není potřeba. Vše lze odvodit z obrázků a přiložených šablon.

Kolíčky pomohou udržet čerstvě lepené spoje do zaschnutí lepidla.

Stáhněte si:
Bohemia Living 6/2013: šablony na vánoční DIY ozdoby (PDF, 50KB)

Pokud se vám líbí a máte-li chuť se pustit do toho, vypněte televizi a počítač.

Udělejte si trochu času jako naše prababičky a pozvěte celou rodinu. Vše potřebné určitě najdete doma. A ještě si k tomu můžete zazpívat nebo si vyprávět.

Umíte to ještě? :)

Text a foto: Eva Bednářová - B spiral

Tento článek najdete v aktuálním vydání časopisu Bohemia Living.

Bohemia Living 6/2013

"Tak trochu jiný časopis o bydlení, dekoracích, designu, architektuře, vaření a zahradě."

Je tu vánoční vydání!

Vyrobte si s námi ozdoby, podívejte se do bytu inspirovaného secesí nebo se vydejte na výlet do zahrady slavného britského zahradníka. A mnohem více na Bohemia Living.

Časopis je od ledna 2014 placený. Jednotlivá vydání si můžete koupit za 49 Kč nebo si můžete objednat zvýhodněné předplatné za 249 Kč na rok. Objednávejte na Publero.com.