Když jsme si minule řekli, jak na Vařečkovník s krajkou, slíbili jsme si příště vypořádat se s tím věčně se sypajícím cukrem. A tak tu máme druhý návod z aktuálního čísla časopisu Golem na krásnou a praktickou cukřenku. Tahleta cukřenka, to už je panečku „vyšší level“. Tam je již třeba mít točířské zkušenosti a umět sednout za hrnčířský kruh (což ovšem řada z vás hravě zvládne).

A kdo se k tomuto řemeslu neměl zatím možnost se přiblížit, může alespoň nakouknout, jak taková nádobka s pokličkou vzniká, kolik to stojí námahy, umu a šikovnosti. Žádný tuctový odlitek, poctivá ruční práce. Od zpracování hlíny, vycentrování hroudy na kruhu, vytvarování nádoby, vytvoření pokličky, zámečku, podstavce, a to jsme ani nezačali s dekorem… Nemáte chuť si to také vyzkoušet?

Materiál a pomůcky:

  • točířská hlína MA (cca 700 g)
  • plastová karta, nůž, houbička, malá miska s vodou
  • na glazování byly použity glazury: RM 513, efektní zelená

Do perfektně vycentrované hroudy hlíny uděláme nejdříve dno cca 8 mm tlusté, zkontrolujeme jehličkou.

Začneme tahat stěnu tak, že v posledních 2,5 cm už jen „hladíme“, aby zůstával dostatek hlíny k uzavření nádoby.

Po vnitřním prstu, který nám dělá oporu, taháme stěnu směrem ke středu, aby se dóza začala uzavírat.

„Šestiprstovým hmatem“ přiškrcujeme stěnu, dokud se celý tvar zcela neuzavře, z přebývající hlíny vznikne držátko.

Nyní je dóza uzavřena. Kartičkou stáhneme nečistoty ze stěn, naznačíme tvar nožičky, doladíme tvar držátka.

Dřevěnou špachtlí s úzkým, kulatým koncem naznačíme tři zářezy. Pozor, abyste neprošli skrz stěnu.

Po zavadnutí připevníme dózu zpět na kruh a při nízkých otáčkách seřízneme pokličku ve 2. zářezu.

Vnitřní prst dělá oporu, rovnou dřevěnou špachtlí plynule tlačíme od okraje, aby nám vznikl zámeček pro pokličku.

Nožíkem si naznačíme otvor pro lžičku, vyřízneme a vlhkou houbičkou začistíme. Po přežahu na 800 °C pálíme s glazurou na 1 180 °C.

TIP:
Pro glazování jsem zvolila krémovou glazuru RM 513, která si perfektně sedí s hlínou MA. Poté je okraj velmi rychle ponořen do efektní zelené.
Máte-li dostatečně hluboký zářez, můžete jej vyplnit skleněnou drtí.

Pro časopis Golem 3/2016 připravila Lenka Šustrová.

Časopis Golem číslo 3/2016

Milí přátelé keramiky,
letní parno nás bere momentálně útokem a já jsem asi jedna z mála, které tento stav naprosto vyhovuje, horko mi nevadí, spíše naopak. Doufám, že to není jen takové červencové škádlení před propršeným zbytkem prázdnin. Snad si počasí takovéto fórky letos odpustí a předvede vše, co umí.

Těším se na ty letní pařáky, kdy se vzduch samým horkem blaženě tetelí, na sbírání třešní, jahod a rybízu, na voňavé srpnové bouřky, koupání za teplého deště, na letní telčské „folkáče“, na večerní ohýnky s mastnými začouzenými špekáčky, bílý, ledově vychlazený tramín červený, na všechna ta kouzelná letní setkání se známými i neznámými, spálený nos a hektolitry zmrzliny… Zdá se mi, že v létě se život přepne do takového pomalejšího loudavého režimu a to mi perfektně sedí. Tento Golem je poslední předprázdninové číslo, které je třeba s láskou udělat, a jeho odesláním do tisku začíná příjemné lenošení, zábavné střádání nápadů do šuplíku a další prima úkoly bez pevného termínu odevzdání, což je na tom všem vlastně asi to nejlepší.

Před tím, než hodíte nohy nahoru a vše ostatní za hlavu, pojďte si novým Golemem trochu zalistovat. Zvu vás do porcelánové dílny Atropa Porcelan Venduly Krupařové, její šperky si zamilujete na první pohled. Opět nezklamala keramická dílna Burianka a připravila krásný návod s písmenkovými razítky, dalších 19 nápadů na modelování, točení na kruhu a hravé nápady pro dětskou dílnu stojí nedočkavě ve frontě.

Nový Golem, to je 36 stran keramického tvoření s návody krok za krokem. Jediný časopis o keramice u nás pro malé, velké, do dílny, ZUŠky i školy! Nové číslo našeho časopisu si můžete samozřejmě koupit i zde na Fleru. Krásné léto všem!