Techniku wire-wrapping jsme vám už ve Fler MAGu představili, a tak víte, že se jedná o drátovací techniku neboli "omotávání drátku drátkem". Autoři se nezřídka inspirují historickými styly, keltskými proplétanými vzory nebo secesními ornamenty. A protože v MAGu zrovna "nasedáme do královského kočáru", připravili jsme si pro vás hned několik "majstrštyků". Dnes se podíváme na wire-wrapping a ukážeme vám, že i on může být díky svému zpracování a použitým materiálům hodný i králů a královen!
Drahé kovy a wire-wrapping
V zahraničí je používání drahých kovů o dost rozšířenější než u nás. Nejčastěji se setkáte se stříbrem, můžete ale narazit i na zlato. Používá se také surová (nelakovaná) měď nebo bronz, s postříbřenými nebo barevnými lakovanými dráty se setkáte jen málokdy. Samozřejmostí je i používání pravých kamenů, a to včetně těch nejdražších.
Starobylé vyplétání
Američanka Barbara Gross z Massachusetts se k výrobě šperků dostala přes tanec. Ve svých špercích se nebojí používat i dráty z pravého zlata (24 k).
http://web.me.com/barbaragross...
Od interiérového designu ke šperkům
Polka Jolanta Pietrzak je vystudovanou interiérovou designérkou. Od této práce byl už jen krůček k výrobě šperků, jak ostatně naznačuje i první fotka - stříbrná lampa s broušenými korálky Swarowski, kterou Jolanta Pietrzak vyrobila v rámci své diplomové práce. Pracuje s patinovaným a pozlaceným stříbrem a její šperky jsou velice prostorové a pečlivě vypracované. Často používá techniku výpletu.
http://fanaberia-bizuteriaautorska.blogspot.com
Wire-wrapping není jen záležitostí žen...
Za dílnou Amareno style se skrývá více osob, ale vévodí jí osobnost muže - Bartosze Ciby. Toto polské uskupení z Krakova kombinuje klasické šperkařské techniky s wire-wrappingem a doplňuje je o drahé kameny - kromě klasických minerálů u nich můžete najít i wire-wrappingové diamantové šperky. Jejich tvorba vyniká i netradičními tvary, které usilují o specifické vyznění šperku (např. stříbrný "kompas" s prehnitem).
Proplétané poklady
V Polsku ještě zůstaneme, protože naši východní sousedé mají wire-wrappingových talentů na rozdávání. Mezi ně se může bez uzardění řadit i Iza Malczyk, profesionální šperkařka, pro kterou výroba šperků znamená návrat do snění dětství, návrat ke kořenům. Její šperky tvoří nejrůznější proplétané ornamenty a jsou vesměs velice složité - propletení drátků je tak husté, že tvoří velice kompaktní a přitom vzdušné šperky. I ona často používá drahé kameny - rubíny, smaragdy, topazy a další.
Symetrická krajka
Američanka Sarah Thompson je matkou pěti dětí a kromě péče o rodinu se věnuje i výrobě wire-wrappingových šperků ze stříbrného drátu. Původně tvořila z korálků a své zkušenosti promítá do drátované tvorby. I u ní je patrná inspirace historií, stříbro nejraději patinuje a miluje symetrii, díky které vytváří jak trojrozměrné proplétané šperky, tak vyšívanou wire-wrappingovou krajku. Kromě stříbra pracuje ráda i s mědí a je oblíbená i pro svoje drátovaná písmena.
www.metalworkers.org/SarahnDippity
Fascinace kameny a luxusem
Kromě drahých kovů nesmíme zapomenout na nedílnou součást wire-wrappingových šperků - minerály a drahé kameny. Mezi ty nejdražší patří diamanty, opály, rubíny, smaragdy či topazy. Právě bohaté užívání kamenů je typické pro polskou šperkařku Magdalenu Borejko a Vanini z Bulharska. Jejich šperky jsou díky kamenům barevné a zářivé, obě mají cit pro zajímavé barevné kombinace. Wire-wrapping a kameny se tu rovnocenně doplňují. Borejko také často používá i pozlacený stříbrný drát (gold-filled, vermeil).
http://vaninidesign.blogspot.com
Návrat ke starým symbolům
Kříž je jedním z nejstarších a nejčastěji používaných symbolů v Evropě a od raného středověku je neodmyslitelně spjat s křesťanstvím. Jako šperk se může objevovat v kombinaci s kameny nebo být pouze z kovu. Existuje také mnoho typů křížů, nejznámější je však latinský kříž s delším spodním ramenem.
God's eye cross necklace | Erika Lyn
Královský wire-wrapping na Fleru
Výběr opravdu majestátních wire-wrappingových šperků není na Fleru příliš velký, důvodem je samozřejmě především finanční náročnost takového šperku. Postupně se však situace i u nás zlepšuje, a to jak po stránce techniky, tak v použití dražších materiálů.
V přehledu zdejších ukázek nám proto (doufejme zatím) dominují šperky z obecných kovů. Z drahých kovů se setkáme zatím toliko se stříbrem.
Anna, vévodkyně z Bedfordu | serenity
S rozbřeskem přichází....Naděje | Jíťa Pfau-Polák
Ametystové náušnice | margotkab
Děkujeme také Serenity za pomoc při sestavení článku.
Úvodní foto: náhrdelník ze zlatého a stříbrného drátu, Vanini