Když se řekne drahé kovy, vybaví se snad každému trojice „Zlato – stříbro – platina“. Přitahují nás svým leskem a nádechem luxusu, něčeho, co má hodnotu, která přetrvá. A také svými vlastnostmi – při styku s kůží nedráždí většinou ani osoby citlivé na obyčejné kovy, a proto se často využívají i pro svou hypoalergennost. Na Fleru určitě najdeme mnoho prodejců šperků a bižuterie, kteří o použití drahých kovů uvažují.

Má to ale jeden háček – když chceme na svém výrobku použít drahý kov, byť by to byl třeba jen stříbrný háček na náušnici – dostáváme se na území, které si (nejen) náš stát hlídá zvláštní legislativou – puncovním zákonem. Pro všechny šperkaře a šperkařky, kteří chtějí s drahými kovy začít a přitom nechtějí hledat cestičky spletí paragrafů, jsme připravili tento článek – průvodce povinnostmi, které musíme splnit, abychom mohli bez obav vyrábět a prodávat výrobky s drahými kovy.

náušnice ,,Red gold squares,, © sklo+Ag 925 | aleale

Co nás tedy čeká? Prvně si řekneme, co jsou a co nejsou výrobky z drahých kovů a jak má vypadat jejich popis, aby nemohlo dojít ke klamání zákazníka. Poté si projdeme základní povinnost při práci s drahými kovy – registraci na Puncovním úřadě. Dále si povíme pár slov o puncování šperků z drahých kovů a co to pro nás znamená.

Podíváme se také na zapeklitou oblast kombinování drahých kovů s ostatními kovy a na závěr nabídneme pár odkazů pro ty, kteří se chtějí problematice věnovat hlouběji.

<- Zkamenělé slzy, náušnice vyrobené z tepané mědi, háčky z pevného stříbrného drátu Ag 925/1000 o průměru 1 mm.  | Modrý květ

Co je drahý kov a co obecný?

Hned v úvodu si rozdělíme výrobky z kovů tlustou čárou na dvě skupiny. Zboží z drahých kovů a zboží z kovů obecných. U každé z těchto dvou skupin si pak musíme dávat pozor na něco jiného:

  1. Drahé kovy:  musíme splnit všechny povinnosti puncovního zákona
  2. Obecné kovy: puncovní zákon se na nás nevztahuje, nicméně popis zboží musí být takový, aby zákazník nemohl nabýt dojmu, že výrobek z drahého kovu je. (Stejně tak ovšem nesmíme drahý kov vydávat za kov obecný).

Zboží z drahých kovů je ze zlata, stříbra nebo platiny, případně nakombinované s jinými materiály i kovy.

Obecné kovy jsou všechny ostatní, se kterými se na špercích a bižuterii běžně setkáme. Třeba i takové, které si cenou s drahými nijak nezadají (titan, chirurgická ocel, ...). Do skupiny zboží z obecných kovů také patří výrobky, které jsou drahým kovem pouze povrchově upravené (pozlacené a postříbřené výrobky z libovolného materiálu) a výrobky ze slitiny drahých kovů s nízkou ryzostí (třeba tzv. tibetské stříbro).

Registrace na Puncovním úřadě

Registrace na Puncovním úřadě by měla být tím prvním, co si zařídíme, když se rozhodneme s drahými kovy začít pracovat. Musíme mít ovšem zařízenou tu správnou živnost – pro drobnou práci se stříbrem nám stačí obor volné živnosti č. 41 Výroba školních a kancelářských potřeb, kromě výrobků z papíru, výroba bižuterie, kartáčnického a konfekčního zboží, deštníků, upomínkových předmětů. Pak si jen stáhneme ze stránek Puncovního úřadu formulář, vyplníme jej, přiložíme kopii živnostenského listu nebo výpisu z živnostenského registru (za poplatek se dá sehnat na poště) a obojí pošleme buď elektronicky (registrace@puncovniurad.cz) nebo poštou (Puncovní úřad Praha 1, Kozí 4, 110 00  Praha 1) na Puncovní úřad. Je to skoro bez práce a zadarmo.

Přívěsek k náušnicím "Pasadena" ze stříbra Ag925, kovová část je ze stříbra (Ag 925) a je vyrobena v Izraeli. Každý kus je označen ryzostním číslem.  | Žirafka Hanka ->

Praxe v oblasti internetu

Zboží z drahých kovů se rozlišuje a značí podle ryzosti. Na Fleru i v našich začátcích se nejspíš setkáme hlavně se stříbrem o ryzosti 925/1000, které se také označuje Ag 925.

Na Fleru často na slova stříbrný (zlatý, platinový), nebo dokonce stříbro (zlato, platina) narážíme při označování barvy. Jen málokdy se jedná o nekalý úmysl, mnohdy jde třeba jen o snahu vměstnat co nejvíce informací do padesáti znaků titulku zboží. U platiny a zlata při pohledu na cenu každému soudnému člověku dojde, že se o drahý kov nejedná, u stříbra to může být složitější. V každém případě se musíme nesprávnému označení pečlivě vyhýbat, protože pokuty za takovéto klamání zákazníků mohou být opravdu vysoké.

Další chybou ale je, pokud se v popisu objeví označení ryzosti u postříbřeného nebo pozlaceného obecného kovu. Nesprávné je také používat pro masivní patinované korálky stříbrné barvy název „tibetské stříbro“.

Na faktuře rozhodně musí být označení ryzosti uvedené.Puncovní zákon nám jako obchodníkům se zbožím s drahými kovy ukládá zjevně oddělit a označit zboží z drahých kovů. Protože na Fleru si nemůžeme zavřít zboží do označené vitrínky, jak s tím zákon počítá, a zákazník si může zboží seřadit a zamíchat podle svého, je dobré si v názvu zboží vyšetřit pár znaků na uvedení ryzostního čísla (třeba jen Ag925). Název zboží se totiž objeví také na faktuře, kde označení ryzosti šperků z drahých kovů rozhodně musí být uvedené.

Náušnice Ag 925 | Cat

Také bychom měli  mít oddělené kategorie podle druhu drahého kovu a jeho ryzosti. I kdyby to byla jen jedna s názvem Stříbro 925/1000.

Jakkoliv to zní absurdně, Fler obchod je naše provozovna a pokud v ní prodáváme drahé kovy, musíme mít vyvěšen přehled českých puncovních značek. To uděláme nejjednodušeji odkazem ze svého  profilu.

Ale hlavně musíme mít všechny naše provozovny (všechny profily na Fleru, i jiné stránky, kde prodáváme) u Puncovního úřadu řádně ohlášené. Pokud změníme adresu internetového obchodu nebo si třeba otevřeme nový profil, použijeme formulář pro nahlašování změn a opět jej pošleme na adresu registrace@puncovniurad.cz.

Protože mnoho prodejců z Fleru nabízí své zboží i na různých trzích a jarmarcích, je na místě zmínit ještě jednu povinnost: pokud s sebou na trh vezmeme na prodej zboží z drahých kovů, musíme to nahlásit na Puncovní úřad. V tomto případě stačí obyčejný e-mail s informací, kdo jsem a kdy a kde budu, poslaný nejméně tři dny předem. Samozřejmě zboží z drahých kovů musí být zřetelně označeno, odděleno a někde viditelně bychom měli umístit i již zmiňovaný přehled českých puncovních značek, případně mít platně ocejchovanou váhu, atd.

Puncování a značení ryzostním číslem

Typická výroba šperku z drahých kovů probíhá tak, že:

  1. hotový výrobek výrobce označí svou výrobní značkou a navštíví s ním Puncovní úřad, kde jej předloží,
  2. úřad výrobek zkontroluje a označí puncem.

Tím je potvrzeno, že výrobek je skutečně z daného kovu, který má danou ryzost a předepsaný stav, a může se prodávat.

Jako začátečníci se tomuto postupu většinou vyhneme a s výrobní značkou si tedy aspoň ze začátku dělat starosti nemusíme. Pokud totiž použijeme malé množství drahého kovu, je naše zboží tzv. podlimitní. Puncovní zákon se na něj sice vztahuje (musíme jej správně popsat a vystavit), ale není potřeba jej předkládat k puncovní kontrole.

Limit se počítá zvlášť u každého jednotlivého kusu zboží, přičemž kus je to, co jde oddělit bez použití nástrojů.

Drahý kov tedy budeme počítat zvlášť na každé náušnici. U šperků na krk zase bude záležet na tom, jestli jde přívěsek sundat ze závěsu a rozložit tak náhrdelník na dva kusy, nebo ne. U stříbra je limit 3 gramy, u zlata a platiny 0,5 gramu na kus. Protože váha stříbra se počítá na celé gramy, můžeme si limit malinko natáhnout na 3,49 gramu. Běžně dostupné komponenty ze stříbra opravdu neváží mnoho. Váha jednoduchého afroháčku se pohybuje pod 0,3 gramy, i větší kaplíky a lůžka na pryskyřici mají méně než 2 gramy. Do limitu se vejdeme také s menšími projekty vytvořenými technikou wire-wrapping.

<- Stříbrné náušnice Tangerine od serenity působí masivně, ale hmotnost stříbra na jednom kusu je pouhý 1 gram, celá náušnice váží 2,7 gramů.

Pokud je náš výrobek podlimitní, nemusí tedy být označen puncem, ale musí na sobě mít ryzostní číslo.

Tuto povinnost sice výrobci a prodejci komponentů nemají, ale většinou se nám do ruky dostanou stříbrné dílky, na kterých označení 925 už bude. S těmi si pak starost dělat nemusíme a v začátcích se tedy obejdeme i bez razníku – nástroje, kterým se ryzostní číslo vyráží.

Vyobrazení českých puncovních značek - kliknutím na obrázek získáte jeho větší verzi ->

Dalším omezením je povinnost uvádět při prodeji hmotnost zboží. Ta se vztahuje na všechny výrobky z drahých kovů s jedinou výjimkou: pokud je zboží ze stříbra a celková hmotnost jednoho kusu je menší než 10 gramů.  Tentokrát se tedy počítá váha celého kusu včetně částí z jiných materiálů, tedy nejen hmotnost drahého kovu, jako tomu bylo u předchozího limitu. Pokud tento limit dodržíme, nemusíme si s vážením dělat starost a na dokladech stačí, když uvedeme kromě druhu zboží pouze z jakého kovu výrobek je a jeho ryzost. Pokud překročíme limit 10 gramů (přesně 10,49 g), budeme se muset potýkat s povinností výrobek dostatečně přesně zvážit. Používat se musí cejchované váhy, které jen těžko seženeme za méně než deset tisíc korun.

Náušničky ze stříbříčka Huitzilac, hmotnost: 12.4 g; přezkoušeno a opucnováno Českým puncovním úřadem. | copal

Kombinace drahého kovu s obecným kovem

Ve snaze ochránit zákazníka před podvody puncovní zákon zakazuje kombinovat drahé kovy s kovy obecnými.

Pokud někdo chce takové zboží prodávat, musí prvně získat pro konkrétní případ předchozí souhlas Puncovního úřadu.

Výjimku tvoří případy, kdy:

  • Prvek z obecného kovu použijeme k dosažení nezbytné pevnosti a pružnosti. Starost nám tedy nemusí dělat například pružinka v mechanice zapínání.
  • Pokud náš výrobek s kombinací drahého a obecného kovu nesplňuje tuto výjimku, např. se jedná o bižuterii, na kterou použijeme stříbrné náušnicové háčky nebo puzety pro alergiky, můžeme ještě využít Generální souhlas č. 1 Puncovního úřadu:
    Libovolná kombinace s obecným kovem se připouští u jednotlivých vyrobených či dovezených kusů zboží. Jde zejména o autorský šperk nebo o individuální zakázkovou výrobu. O jednotlivé kusy se jedná do počtu tří kusů nebo tří párů zboží téhož vzoru. Součásti z obecných kovů musí být snadno rozpoznatelné a pokud je to technicky proveditelné, označené znaménkem „METAL“.

Této výjimce vyhovuje většina výrobků na Fleru. Jen musíme pamatovat na to, abychom jeden vzor neopakovali více než třikrát, generální souhlas by nešlo v takovém případě použít.

Razník se značkou „M“ (případně „Met“ nebo „METAL“) si necháme vyrobit u pana Petráska z Jablonce, který se specializuje na výrobu těchto nástrojů a seženeme u něj také ryzostní razník nebo výrobní značku. Za zvážení stojí, jestli si rovnou neobjednat razník 925 na stříbrné součásti, které bychom si sami vyráběli například z drátu a museli si je tudíž označit ryzostním číslem sami.

Součásti z obecného kovu může také označit na požádání Puncovní úřad, ale není to jeho povinnost.

Kam dál?

Podmínkami, které musíme splnit, pokud chceme s drahými kovy začít pracovat, jsme se zdárně prokousali až do konce. Na první pohled to vypadá složitě, ale pokud se vejdeme s výrobky do limitů (maximální hmotnost stříbra v jednom kusu je 3,49 gramů, maximální hmotnost kusu je 10, 49 gramů), stačí nám pouze bezplatná registrace na Puncovním úřadě a dodržet povinnosti, které se týkají popisu zboží, vystavování a prodejních dokladů. Jediným výdajem, který nás čeká, je zakoupení jednoho nebo dvou razníků.

Pokud máte zájem o vážnější práci s tak krásným materiálem, jakým drahé kovy bezesporu jsou, určitě si přečtěte předchozí článek, který pro vás připravil pan Kopečný, inspektor Puncovního úřadu, který se problematice prodeje na internetu věnuje a mimo jiné vám v něm prozradí, jak získat výrobní značku, které jsme se v tomto článku vyhýbali.

Talisman ..., Přívěs z bílého zlata s granátem- rhodiovaný - váha 5,51 g., ručně vyřezávaný, rozměr od špičky ke špičce je 3,4 cm. | Zlatnictví Apia

Další informace můžete načerpat

  • na stránkách Puncovního úřadu,
  • v blogu pana Kopečného, kde můžete klást i konkrétní dotazy (nezapomeňte ale uvést svůj e-mail, aby bylo kam přímo doručit odpověď pro vás)
  • a také v kurzech „Puncovnictví v praxi“, které Puncovní úřad začíná právě pro zainteresovanou veřejnost připravovat.

Náhrdelník z trávy, výrazný trávový náhrdelník s valounkem serpentinitu. Je  složen z pěti  pevných svazků klásků trav lipnicovitých, váha Ag 925/1000 - 29 g. | Věnina silver

A samozřejmě se můžete těšit na další články v MAGu, ve kterých se k tomuto tématu ještě z různých stran a úhlů pohledu vrátíme.

Úvodní foto: týdenní večerní "ZLATNICKO - STŘÍBRNICKÝ" kurz od Yaki Sen