Historie střapců sahá do dávné minulosti. Stačí se projít po některém zámku a kouká na vás z každého koutu či obrazu – módní doplněk, dekorace interiérů, kočárů a vozů. Podle barvy a počtu střapců se dodnes rozlišují církevní hodnostáři. V dnešním moderním životě má střapec spíš dekorační úlohu. Pro mě, jako pro kabelkového maniaka, je to další cingrlátko, které mohu zavěsit na ucho tašky. Můj střapec je mohutnější, od začátku počítám se zavěšením na větší kabelku, ale hodí se i k vánoční dekoraci.

Obtížnost: ***

Materiál a pomůcky:

  • tenčí příze – pro lepší efekt doporučuji lesklou přízi nebo přízi s lurexem – použila jsem Tulip od YarnArt
  • Lilac směs korálků Miyuky Delica 11/0 – 10 g
  • broušené korálky „sluníčka“ 4 mm – 10 ks, 3 mm – 10 ks
  • K.O. nylonová nit, pevný karton, korálková jehla, nůžky, řezáček

Střapec

Nejdříve si připravíme 2 kartony, kde jeden rozměr kartonu bude odpovídat požadované délce střapce. Karton by měl být pevný, budeme na něj navíjet přízi na střapec, tak by se neměl ohýbat. Tím docílíme toho, že budeme mít všechny konce střapce stejně dlouhé. Pokud si chcete udělat jen střapeček, skvěle se na to hodí dvě kreditní karty.

Mezi kartony položíme kousek příze, tou se pak střapec sváže, a navineme dostatečné množství otáček příze. Na střapec o průměru 2 cm je třeba cca 300 otáček.

Když máme natočeno dostatečné množství příze, vezmeme přízi, kterou máme vloženou mezi kartony, a na jednom konci pevně svážeme. Mezi kartony vložíme řezáček a druhý konec střapce přeřízneme.

Kartony dáme stranou a ještě několikrát přízi na středu obtočíme a pevně svážeme. Svázané příze přeložíme napůl. Jedním vláknem ze střapce uděláme příčné zpevnění na horním konci střapce. Obtočíme dokola na výšku 1 cm. Konec příze pevně přivážeme k vláknům na střapci.

Podle návodu si můžete velikost střapce upravit podle svého nebo použít již hotový střapec z obchodu.

Korálkové obšití

Nejdříve začneme se spodní částí. Budeme šít peyotovým stehem, délka návleku odpovídá výšče obšití na střapci, tu volíme podle velikosti střapce. Já měla navlečeno 14 korálků Miyuki Delica 11/0 (1,8 cm).

Šijeme peyotový steh až do délky, která odpovídá obvodu střapce, průběžně si délku kontrolujeme, ať zbytečně nepářeme.

Končíme opačnou řadou, než jsme začínali, když spojíme pásek do kroužku, měla by zipově zapadat do opačného konce.

Než začneme pásek spojovat, nalepíme si pásek tenké, oboustranné pásky do místa, kde bude korálkové obšití. Korálkový peyote pásek nalepíme a pak teprve sešijeme do kroužku. Konec nitě nestřiháme, necháme ho viset směrem dolů.

Budeme přidávat ozdobné konce. Trojúhelník se šije brick stehem podle nákresu:

Vrchol zakončíme broušeným sluníčkem 4 mm.

Po zakončení se prošijeme do korálku v poslední řadě peyotového pásku. Ušijeme jednoduché zakončení z 11 korálků Miyuki Delica 11/0 a jednoho sluníčka 4 mm.

Opět se prošijeme do poslední řady pásku. Tak střídáme trojúhelníkové zakončení a jednoduché zakončení po celém obvodu střapce.

Ušijeme další peyotový pásek ze 6 korálků Miyuki Delica 11/0, přilepíme 0,5 cm nad spodním dílem a sešijeme dokola.

Vrchní a spodní díl ozdobně spojíme. Navlékneme 1 korálek Miyuki Delica 11/0 + 1 sluníčko 3 mm + 1 korálek Delica 11/0 a spojíme se spodním dílem, pokračujeme podle nákresu po celém obvodu střapce.

Zakončení střapce šijeme brick stehem, v každé řadě ubíráme korálky, jako když obšíváme kuličku.

Nezapomeňte těsně před dokončením připevnit za středovou přízi pevnější šňůrku (za tu budeme už připevňovat střapec na kabelku) nebo ketlovací nýt s očkem. Pro lepší efekt ještě dozdobíme velkým korálkem nebo vinutkou. A došijeme poslední řady, tak aby čepička zakryla celý střapec.

 Připravila: Kateřina Baciková
Hlavní foto: Šárka Rooya

Korálki 6 / 2015 - Vánoce

Poslední číslo roku bývá tradičně zasvěceno Vánocům. My jsme je letos pojali netradičně, fialovo-stříbrně. Naše autorky byly nadšené a věříme, že se vám jejich projekty budou také líbit.

Ve vánočním čísle časopisu Korálki převažuje opět šití z korálků, v tom vám vždy rádi vyhovíme. Oslovili jsme osvědčené i nové autorky. Tentokrát jsme tolik neexperimentovali v použití nových tvarů, spíš jsme se zaměřili na různé hvězdičky, které můžete použít jako šperk i jako dekoraci. V časopise najdete dále návod na obšití vánoční koule, střapec nebo třeba linecké z korálků.

Ale samozřejmě také šperky z korálků, drátu či textilu. Velmi povedené je obšití Swarovski VISIONS čtverců a Gianelle pro vás opět připravila lahůdku v podobě nádherného obšití kabošonu. Nezapomněli jsme ani na tolik oblíbené háčkování, přinášíme vám zajímavé články, rozhovor a mnoho příjemných pozvánek.

Vánoční číslo časopisu Korálki má projekty v mnoha technikách vhodné pro začátečníky i pokročilé, pro lepší orientaci jsou označeny jako vždy obtížností, podrobným obrázkovým obsahem členěným nejen podle typu projektu, ale i podle jednotlivých technik.

Vánoční Korálki mají 18 projektů, 52 plnobarevných stran a doporučená cena je 72 Kč.