Akvarel, lehké, neuchopitelné cosi, co vám hýbne osrdím... pamatujete si? O akvarelu už jsme si v MAGu psali a řada z vás ho poté začala zkoušet. Mnozí úspěšně, jak vídáme občas v klubových soutěžích :-) A tak jsme si pro vás připravili takové nepravidelné tutorialy. Provedeme vás tvorbou konkrétních akvarelových obrazů a názorně vám ukážeme, jak na ně. Postará se o to Jane-Beata a její kouzelná slovenština. Pojďte si s Flerem zkusit akvarel...

„Mám rada kontrasty. Myslím si, že sa vec nedá charakterizovať, kým vedľa nej nepostavíš jej protiklad. Pod vplyvom jednej farby narastá druhá. Farba samotná rozpráva príbehy, vytvára asociácie, a tak sa ku každému pozorovateľovi dostáva cestou jemu vlastnou. Ja sa snažím študovať reakcie jednej farby na druhú, keď v jednom obraze používam protichodné farby, dá sa skúmať, ako sa tam hádajú alebo ako vytvárajú súlad. Veľká časť mojej maľby je neplánovaná, spontánna, ide o efekty, ktoré akoby nastali bez môjho pričinenia. A akvarel je technika, pri ktorej sa tieto spontánne farebné reakcie najlepšie ukážu.
Jane-Beata

Tu je postup mojej minuloročnej práce - akvarelovej štúdie očí, zhotovenej za účelom napísania takéhoto tutoriálu.

1. Naskicujte základný tvar očí na akvarelový papier.
Môžete použiť obyčajnú ceruzku alebo akvarelovú farbičku, ja uprednostňujem HB ceruzu alebo pentelku.

TIP:
Netlačiť, nepoužívať príliš mäkké ceruzky, ktoré sa priveľmi rozmazávajú, podľa možnosti negumovať, poškodzuje to akvarelový papier a neskôr spôsobuje nepekné machule.

image

2. Nasleduje tieňovanie očného bielka.
Táto časť oka je síce všeobecne biela, no tiež je oblá. Tvarovanie dosiahneme pridaním bledomodrej alebo svetlo sivej na najtmavšie miesta, fialová tiež funguje výborne.

image

3. Šošovka a dúhovka.
To prvé je veľmi jednoduché, stačí aj čierna fixka alebo tuš a bude permanentne umiestnená. S dúhovkou sa môžete zahrať aj hodiny, aj zdanlivo jednofarebné oči oživíte pridaním inej farby. Pamätajte, že maľujete nielen dúhovku ale spolu s ňou všetko, čo lesklé oči odrážajú, toto platí aj pre očné bielko.

image

4. To isté platí aj pre druhé oko. Odlesky sa môžu líšiť, pozorne sledujte model, podľa ktorého maľujete.

image

5. Teraz mám hotové obe, vrátane odleskov mihalníc na dúhovke:

image

6. Prišiel čas pridať trochu farby do tváre.
Nahoďťe prvú vrstvu redšej farby do okolia očí, vynechajte najsvetlejšie miesta a tie najtmavšie prebehnite aj dvakrát. Citlivé tieňovanie vytvára tú správnu dynamiku, o ktorú nám často ide.

image

7. V tomto kroku som si namiešala intenzívnejšiu tehlovú červeň a vytvorila pár dôležitých línii v očnom kútiku a okolo celého oka. Nezabudnúť na jemné cievky v očnom bielku.
Na zdôraznenie najsvetlejších detailov som použila biely akrylový tuš, môžete ho aplikovať kedykoľvek počas práce, nedá sa premaľovať akvarelom. Alternatívou je akrylová biela farba alebo kvaš či biele gelové pero, dá sa použiť aj kriedová ceruzka.

image

8. Pridajte intenzívnejšiu červeň na tmavšie miesta na tvári.
V tomto kroku dávajte pozor, kde maľujete, už nejde o to pokryť veľkú plochu, iba zdôrazniť tvary.

image

9. Teraz príde najstrašidelnejšia časť, maľovanie mihalníc.
Odporúčam trochu sa rozcvičiť na nejaký vedľajší papierik, a samozrejme maľovať tenkým, poddajným štetcom smerom von. Mihalnice rastú v rôznych smeroch, maľovanie v jedinom smere môže viesť k neprirodzenému výsledku. V tejto maľbe som použila orieškovo-hnedý tuš.

image

10. Ešte obočie a hotovo.

image

Bol článok zrozumiteľný a postup jasný? Za spätnú väzbu vám budem vďačná :)

Pekný deň!   ♥

O autorce:

"Konto som si vytvorila nedávno na základe odporúčania mojej sestry, stránka ma príjemne prekvapila príjemným dizajnom, flexibilitou a možnosťami nastavenia, ktoré som hneď využila pri skrášľovaní profilu a portfólia.

Rada príjemnú skúsenosť oplatím a nazdieľam svoje práce a postupy, dúfam, že sa tu nájdu nadšenci pre maľbu, ktorí sa budú vedieť inšpirovať a naopak inšpirujú mňa."