Dnes budeme mluvit o brandingu. Když se řekne tohle slovo, možná se vám vybaví známé značky, jako je Coca Cola, IBM nebo třeba IKEA. Výborně! Branding je totiž odborný výraz pro budování značky či - chcete-li - vlastní identity. Otázkou je, proč o brandingu mluvíme zde na Fleru, copak to není záležitostí pouze velkých společností?

Brand neboli značka či šířeji CI (corporate identity - firemní identita) není pouze grafické logo nebo název společnosti. Je to něco, co zásadním způsobem mluví k zákazníkům, něco, co udává charakter vašeho prodeje a co vykresluje vás samotné před zákazníkem.

A není důležité, zda jste soukromý podnikatel nebo nadnárodní společnost. Značka a firemní identita je velmi důležitý otisk vás samotných. Díky identitě, které je opravdu potřeba se náležitě věnovat, si vás budou lidé pamatovat a k vaší značce se budou vázat pocity i zkušenosti zákazníků. Pokud jste ještě nepřemýšleli nad tím, kým vlastně ve svém byznysu jste a jakým způsobem chcete prezentovat svoji firmu či osobnost ostatním, určitě se s námi nad tímto tématem na chvíli zastavte. Postupně si projdeme všechny prvky brandingu důležité pro prodej na Fleru.

Buďte sami sebou, buďte originální

Lidé jsou originály, mají různé otisky prstů či zabarvení duhovek a to je naprosto skvělé. Nesnažte se být tím, kým nejste, nekopírujte styl ostatních! Určitě nechcete, aby si vás návštěvníci pletli s někým jiným (a pokud ano, pak to není správná ani zákonná motivace).

Raději přemýšlejte, co vás charakterizuje a jaký pocit by si návštěvníci měli odnášet při setkání s vámi. Jste profesionální umělec nebo jste hobby tvůrce? Tíhnete k práci z recyklovaných materiálů, zakládáte si na ekologické tvorbě? Je vaše tvorba jako stvořená pro ulice velkoměsta nebo jste řemeslník s důrazem na přírodní motivy a materiály? Koho oslovujete - mladší ročníky nebo ty dříve narozené? Jsou pro vás charakteristické jednodušší výrobky za nízké ceny nebo se soustředíte na náročnou uměleckou práci z drahých materiálů? Je za vaší osobností nějaký zajímavý příběh nebo existuje něco jiného, co vás jednoznačně identifikuje a odlišuje od ostatních? Nabízíte zákazníkovi nějaký jedinečný benefit nebo službu navíc? Odpovězte si na tyto otázky a ve své prezentaci se snažte držet tyto atributy od loga po podpis na konci osobní zprávy zákazníkovi.

Nestyďte se za to, jací opravdu jste, a nesnažte se být za každou cenu atraktivní pro každého. Je mnohem lepší zasáhnout efektivně vaši cílovou skupinu a získat nadšené obdivovatele, než se snažit být bez výraznějšího efektu zajímaví pro každého.

Relevantnost, věrohodnost, jedinečnost a konzistence jsou klíčem ke správnému a efektivnímu brandingu.

Obchod Kosích sester je dobrým příkladem správně vedeného CI. Logo, banner i prezentace zboží jasně a originálně komunikuje charakter nabízeného zboží i filozofii obchodu.

Vizuální komunikace

Pokud jste si odpověděli na předešlé základní otázky, je dalším krokem stanovení základní vizuální komunikace. Tento krok je velmi důležitý. Pokud bude vaše vizuální komunikace od začátku originální a charakteristická, budete mít dobrý náskok před konkurencí.

Vytvořte vlastní logo (doporučujeme využít služby profesionálních grafiků), avatar (grafickou značku, zobrazující se v profilu, ale i v diskusích či klubech), zvolte barevnou škálu a písmo. Poté navrhněte hlavní banner, který se bude zobrazovat nad zbožím, případně základní grafické prvky do vašeho profilu. Nezapomeňte také na další prvky vizuální komunikace, které můžete používat mimo internet, jako jsou vizitky nebo letáčky.

Další možností, jak vizuálně komunikovat se zákazníkem, je styl a obsah balení vašeho zboží. To, jak zabalíte vaše zboží, může přesvědčit zákazníka k dalšímu nákupu nebo alespoň získat loajálního nakupujího, který o vás řekne ostatním. Vaše značka a adresa vašeho Fler obchodu se může objevit na přiložené děkovné kartičce, může být na balíčku ve formě razítka nebo samolepky.

Ve vizuální komunikaci buďte vždy konstantní, grafické a stylistické prvky stále opakujte. Opakujete tak sdělení o své originalitě.

Lichi míří na mladé a je to znát ve všech aspektech jejich firemní identity. Barevná hravost, jemná provokace, neformální komunikace.

Verbální komunikace

Verbální, tedy slovní definice vaší identity, je neméně důležitou složkou brandingu. Nejdůležitější je samozřejmě název vaší firmy/obchodu. Vy, kteří o prodeji na Fleru teprve uvažujete, máte možnost si název pečlivě promyslet. Myslete na to, že krátký a srozumitelný název, který lze navíc jednoduše sdělit i třeba po telefonu, je vždy výhodou. Značky jako LOTR nebo Popular budou vždy zapamatovatelnější a zpravidla úspěšnější než 05071984 nebo Odpolední snídaně s Kočkou..Psem..a Zajícem. Předem si ověřte dostupnost názvu na Fleru v registračním formuláři a zvažte i registraci ochranné známky na Úřadě průmyslového vlastnictví.

Pokud již uživatelské jméno na Fleru máte, zvažte, zdali není rozumné vytvořit registraci novou (v takovém případě doporučujeme nějakou dobu provozovat obě registrace s odkazem ze staré na novou).

Mezi další jednoduché prvky verbální komunikace může patřit třeba slogan. Sousloví nebo krátká věta, kterou umístíte na profil, pod zbožím, na balíček nebo jako poznámku pod svůj podpis při komunikaci se zákazníkem, může opět pomoci ve vaší jednoznačné identifikaci a zároveň předává kus vašeho světa ostatním.

Pamatujte si

Správně a pečlivě budovaná značka má postupem času stále větší a větší cenu. Branding je spojován s emocemi zákazníků, pomáhá v posilování loajality a je tak důležitou součástí jakéhokoliv byznysu, včetně živnostníků či umělců. Po stanovení své firemní identity ji šiřte a zbytečně neměňte. V případě potřeby úprav by měly být tyto úpravy v každém ohledu opatrné a promyšlené, abyste zbytečně neničili to, co jste již vybudovali.

Autor má mnohaletou praxi v tvorbě a budování CI v reklamních agenturách.
Úvodní foto: Love your brand - petrol | youngprimitive .