Je to keramika nebo snad dřevo? Takové efektní dekorování vám připraví nejedno překvapení. Bude vám k tomu stačit kus pěkně vzorovaného dřeva, plát hlíny a chuť experimentovat a hlavně si hrát. Důležitou roli tu hraje i výběr glazur, ale nic vám nebrání v tom si zkoušet vlastní osvědčené kombinace. Nejkrásnější efekty nám vznikly v místech, kde se potkaly dvě různé glazury. Jedna nanesená uvnitř a druhá zvenku. Hlína a celý ten tvůrčí proces od prvního zaboření prstů až po otvírání pece nás nepřestane bavit, fascinovat a překvapovat, a to je na tomto báječném řemesle to nejlepší...

Obtížnost 2

Materiál a pomůcky:

  • keramická hlína Waler
  • glazury Mayco EL 107, SW 209
  • váleček, dřevěné prkno, běžné hrnčířské nářadí, jehla, čepílek, houbička

Důležité je mít dobře „vyšisované“ prkno, na kterém provedeme závěrečný obtisk předem vyváleného plátu. Prkno je nejlepší například ze staré roubenky.

Plát necháme lehce zavadnout a vložíme buď do misky obalené strečovou fólií, nebo do sádrové formy.

Ze zbytku plátu si vyřízneme obdélníky na hrnečky.

Plát stočíme do tvaru válce, šikmo seřízneme, slepíme šlikrem a dočista zahladíme.

Tlakem na válec ze tří stran rozčleníme dno hrnku na 3 díly – nožky.

Do vzniklého otvoru vytvoříme z plátu hlíny dílek s přesahem. Přilepíme šlikrem. Místa spoje našrafujeme.

Dbáme na začištění vnitřního dna hrnečku. Vše pečlivě uhladíme kouskem houbičky.

Pokud chceme, vytvoříme modelované ucho směřující na jednu z nožek. Přilepíme šlikrem.

Po přežahu naneseme dovnitř glazuru Mayco EL 107 a zvenku Stoneware 209 (nebo naopak). V místě střetu glazur na okraji hrnku vznikly efektní přechody. Pálíme na 1 200 °C.

TIP:

Glazura z řady Mayco Elements EL 107 (Amber Ash) vytváří při vyšší teplotě náhodný efekt tmavých teček a duhově modrých skvrn v hnědorezaté glazuře.

Glazura z řady Mayco na kameninu Classic SW 209 (Charcoal) je zajímavá prokreslovací glazura, která je vhodná všude tam, kde chcete, aby vynikla rytina dekoru v hlíně.

Glazury Mayco jsou vhodné na nanášení štětcem ve 2 až 3 vrstvách. Dalších náhodných efektů lze docílit přetíráním glazur mezi sebou. Použito na okrajích hrnečků i misek – duhové rozpíjení.

Autorka/foto: Milena Vacková

 

 

Golem 2/2021

MILÍ PŘÁTELÉ KERAMIKY,

při svých cestách po světě jsem ráda a s úžasem pozorovala, jak pracují drobní hrnčíři v chudých oblastech Indie, Vietnamu a Laosu. Bláto ručně přemění v keramickou hmotu, výrobky tvarují jen s použitím jednoduchých forem nebo primitivních kruhů poháněných vlastníma nohama nebo neúnavným kolegou. Nádoby suší na žhnoucím slunci a pálí je ve vlastnoručně zhotovených hliněných pecích otápěných dřevem. Svoje výrobky vozí na trh s pomocí vyhublého domácího zvířete nebo vlastních rukou a nějakého důmyslně sestrojeného vozítka. Ano, jsou kouty světa, kde žijí lidé řekněme prostě a pro něž mnoho věcí není samozřejmostí. Třeba zaběhnout si přes ulici kdykoliv pro cokoliv, od květináče po pytlík mouky nebo čerstvé grilované kuře. Na věci dobré a snadné člověk přivykne rychle a rád, a když mu je pak někdo sebere, je značně podrážděn a nepříjemně rozčarován. Třeba když mu zavřou jeho oblíbené bistro s kavárnou.

Čtenáři Golema mají výhodu v tom, že když si v době lockdownové roztřískají hrnky nebo květináče na jarní bylinky, mohou si hravě sami zhotovit nové. Je doba sázení a klíčení a budou se hodit také truhlíky na květiny a klíčidla pro zdravé a chutné výhonky. Koho hlína baví a uklidňuje, může zaplácnout hned dvě mouchy jednou ranou. Vyrobit si spoustu užitečného do svého domova a současně se příjemně odreagovat od všeho toho napětí a stresu. Je vždy lepší koukat na hromadu hlíny než na tiskovou konferenci po jednání vlády. A pokud zrovna nemáte po ruce hroudu hlíny, dá se pěkně koukat i do trouby se štrúdlem, do svíčky na vaně nebo do očí malého znuděného človíčka se zavřenou školkou, kterému připravíte pokladovku po cestě na kraj okresu. Držte se, my se taky držíme!

Michala Šmikmátorová/šéfredaktorka