Haló, haló, dobrou chuť, pokud právě snídáte! My prostíráme na vlastnoručně vyrobeném tácku tvaru toastu. Nic na tom nebylo, vyválet, otisknout větvičku, usušit, přežahnout. A co udělá tu krásnou modrou patinu? Oxid kobaltu zatřený houbičkou do otisknutého reliéfu. Na závěr kabátek z průhledné glazury a šup ještě jednou do pece na ostrý výpal. Pozor pálíí, v peci bylo 1180 stupňů! Nechte vychladnout, vyčarujte snídani snů a dobrou chuť!

Obtížnost: 1

Materiál a pomůcky:

  • keramická hlína MA
  • váleček
  • krajíc toustového chleba
  • špejle, větvičky
  • houbička, nůž
  • oxid kobaltu
  • transparentní glazura

Vyválíme plát hlíny 0,5 cm silný. Přiložíme větvičku a přejetím válečku obtiskneme.

Vezmeme krajíc toustového chleba a položíme na plát. Naznačíme si tvar a přidáme ze všech stran 3 cm.

Vyřízneme tvar tácku a uhladíme okraje navlhčeným prstem.

Necháme vyschnout a vypálíme na přežah.

Zatřeme oxid kobaltu a ponoříme do transparentní glazury. Otřeme spodní stranu a vypálíme na 1180 °C.

Autorka/foto: Michala Šmikmátorová

Golem 2/2020

Milí přátelé keramiky,

ocitli jsme se ráz naráz ve zvláštní situaci, kterou si nikdo z nás nepřeje. Bylo to nečekaně rychlé a vypadá to, že se nás ta potvora přelétavá jen tak nepustí. Často člověk pronáší věty, jejichž význam si plně uvědomí, až někdo jeho prosby vyslyší. Tak třeba „Škoda, že nemůžu být více s dětmi“ nebo „Jaká smůla, že nemůžeme být více spolu“ nebo „Prosím vás, už sem nejezděte všichni na dovolenou, je vás tu, vážení turisté, příliš“. A bác, přání jsou nám splněna. Pojďme toho izolovaného času využít v rámci možností na maximum.

Tvoření je ideální domácí zábava, která by nás mohla potěšit na duchu a dětem doma zkrátit dlouhou chvíli. Všimli jste si, kolik nuceně zavřených keramických dílen dalo volně k odběru za dveře balíčky hlíny k samostatnému tvoření doma? Jsou to krásná gesta, stejně jako řada dalších, která lidé v těchto dnech realizují. Tak na ty svoje oblíbené dílny nezapomeňte, až se zase svět postaví pevně na nohy. Všechny ty dílny vás budou moc potřebovat, aby mohly zase nastartovat a udržely se nad vodou i nadále. To samé se týká i našeho živobytí, tak si držme palce vzájemně, aby bylo brzy zase lépe.

Přeji vám i nám rozvahu a klid, trpělivost, plnou náruč bezpečí a samozřejmě to nejdůležitější ze všeho, to, co momentálně nejvíce potřebujeme, pevné zdravíčko!