Být na cestách a objevovat svět je droga, na kterou spoustě kreativců 21. století bohužel chybí čas. Žádný web ani Pinterest ale nedokáže přenést to mrazení v zádech, ten AHA moment, tu chvíli, kdy na procházce městem zvednete oči a objevíte TO NĚCO, co vás vystřelí v tvůrčí krizi dál. Jedno takové město jsme pro vás letos "objevili". Tallinn. Hlavní město Estonska.

Třetí v pořadí pobaltských republik, bereme-li to pěkně popořádku, jak pojedete od nás přes Polsko.

Do Tallinnu je třeba se dostat, chcete-li se přeplavit jako my i s autem do finských Helsinek. Ale i samotné Estonsko je zajímavým cílem nebo alespoň důvodem k minimálně několika zastávkám. Hlavní město je bezpochyby jedním z těchto míst.  

Zdroj Familyoffduty

Většina z vás si asi představí staré město, ve kterém na vás dýchne kus historie, středověké uličky, staré hrady a katedrály, hrázděné domy. Tato představa je blízká realitě, Tallinn má skutečně neuvěřitelně zachovalé historické centrum, sympaticky menší, takže ho krásně projdete po svých a určitě budete nadšeni.

Zdroj Pinterest

Až budete mít staré město prochozené křížem krážem, vydejte objevovat i druhou tvář města. Původně šedivou, neutěšenou, převážně panelovou s památkami devastujících totalitních časů. Většinou právě na těchto místech začala vznikat barevná graffiti výzdoba, která sebou nese poselství z minulosti či vzkazy do budoucnosti.

Většina velkých graffiti maleb vznikla v Tallinnu během festivalu estonsko-mexického přátelství Mextonia 2017. Obě země s pohnutou historií se snaží vracet ke svým kořenům a pevně věří v sílu symbolů, což je z mnoha vzniklých výtvorů jasně patrné.

Při procházce městem určitě nevynechejte kulturní a umělecké centrum Telliskivi, kde si můžete mimo jiné dát výborný oběd, vychlazené pivo nebo kávu a něco sladkého navrch. Tento komplex industriálních budov žije koncerty, výstavami, happeningy nejrůznějších uměleckých oborů a je oblíbeným místem místních i turistů.

Nachází se v nejstarší městské části Tallinnu jménem Kalamaja. Ta sousedí s přístavní čtvrtí a severním výběžkem starého města. Bývalá čtvrt rybářů, dělníků a námořníků Kalamaja je plná starých dřevěných domů, originálních kaváren a hospůdek a vládne tu příjemná uvolněná atmosféra.

Pokud tu "neskejsnete" až do večera nebo odjezdu vašeho trajektu do Finska, čemuž bych se vůůůbec nedivila, vydejte se na obchůzku dalších zajímavých míst, kde je na co koukat. "Cultural Kilometer" (ve skutečnosti nejméně 2 km) je přímořská trasa vedoucí ze zmíněné Kalamaji do starého města. Narazíte tu na industriální či historické zajímavosti a tato cesta je také částečně lemovaná panelovou zdí bohatě zdobenou nejrůznějšími graffiti motivy. Stejně tak v přístavních zákoutích objevíte spoustu nasprejovaných překvapení...

Na závěr tip pro nudící se dětičky, ale vlastně pro všechny nadšence lodí, letadel, vzducholodí, ponorek, ledoborců - Seaplane Harbour. Muzeum všeho, co pluje na hladině, ve vzduchu i hluboko pod hladinou. Pěkné prázdniny, ať už skončíte kdekoliv!

Zdroj: vlastní archiv, Wayfaringviews, News.globalstreetart, EstonianworldTraveller

Úvodní foto: Wayfaringviews