Mnozí přátelé si při zjištění naší záliby v cestování severním směrem klepou na čelo a ani se nesnaží zamaskovat lítost ve tváři nad naší nepochopitelnou destinací k odpočinku. Ono je docela těžké někomu vysvětlit, že tam jezdíte proto, že tam nejsou lidé, vedro, atrakce a nemusíte obrážet hromadu památek, když právě za těmito lákadly jezdí většina lidstva a vyberou si zcela opačnou světovou stranu... ale ono je tam na co koukat, fakt!

Litva je první a největší ze tří pobaltských republik, kterou projíždíte po překročení polské hranice. Jednou ze zajímavostí je dozajista Muzeum Europos Parkas poblíž hlavního města Vilnius, kterým vás chci provést. Toto nevšední muzeum uměleckých artefaktů od litevských, ale také spousty dalších umělců z celé Evropy je plné zajímavých exponátů rozesetých ve volné krajině.

Například k příležitosti 20. výročí pádu Berlínské zdi věnovala německá ambasáda městu Vilnius do expozice parku fragment oné nechvalně známé zdi.

Litevský umělec Gintaras Karosas zase vytvořil největší dílo z televizních obrazovek. Staré televize (celkem 3000 kusů) mu pro tento účel věnovali lidé po, jaké jiné než televizní, výzvě. Uprostřed bludiště leží na zemi socha Lenina jako připomínka absurdnosti sovětské propagandy mířící k lidem prostřednictvím televizního vysílání.

Ve výčtu více či méně pochopitelných, umělecko-neuměleckých, zajímavých, vtipných a místy lehce bizarních děl bych mohla dlouze pokračovat, ale víte co, jsou prázdniny, zajeďte se tam raději sami podívat. Z Brna je to pěkných 1038 km.

Otevírací doba je od 10 hodin do západu slunce, poslední vstup je v 19 hodin. Vstupné je 11 euro, studenti 8 a děti 6 euro. Skupiny mají slevu.

Zdroj: vlastní archiv, EuroposparkasBuvauten

Úvodní foto: Buvauten