Dostatečně kvalitní produktová fotografie je jednou ze základních předpokladů pro úspěšný prodej na internetu, což platí i pro prodej na Fleru. Kvalitní fotografie mají, mimo jednoznačného dopadu na prodejnost zboží, větší šanci na umístění na přední straně Fleru a také ve výběrových kategoriích Fler Craft a Fler Cool. Internet je médium, kde zákazník vybírá především očima, a přehlížení nutnosti věnovat dostatečnou péči fotografiím zboží je významným hendikepem pro váš byznys.

V tomto díle fotografického seriálu si ukážeme, jak můžeme pořizovat dostatečně kvalitní fotografie s nízkými náklady, minimálním úsilím a v domácím prostředí. Nebojte se, nebudete potřebovat drahý nový fotoaparát, fotografický stůl za mnoho tisíc ani ateliérová světla. Vystačíme si s tím, co máme doma, a s několika důležitými zásadami.

Pozadí

Pozadí tvoří v produktové fotografii většinou jen kulisu, která nijak nezasahuje do produktu samotného. Pozadí by nemělo produkt rušit, plní pouze doplňkovou funkci a pomáhá nám soustředit se na fotografovaný předmět. V drtivé většině případů si vystačíme s tzv. "nekonečným pozadím". Tento výraz používáme pro jednobarevné pozadí (méně často přechod z barvy do barvy), které plynule přechází z vodorovné pozice (pod produktem) do svislé (za produktem). Základní barvou pro nekonečné pozadí je bílá, šedá a černá - tyto barvy nám budou stačit pro většinu fotografií. Méně často používáme pozadí barevné (začátečníkům příliš nedoporučujeme).

V případě fotografování malých předmětů máme nesmírnou výhodu v tom, že takové pozadí si pořídíme velmi snadno a to i v domácím prostředí. K tomuto účelu použijte velký nástěnný kalendář nebo plakát (z tužšího papíru), případně si můžete zakoupit matný bílý, šedý nebo černý kreslicí karton o velikosti A2 až A1 (k dostání ve výtvarných potřebách). Papír položte na stůl a zadní část podepřete například knihami nebo krabicí. Pokud papír nedrží tvar, můžete jej po krajích zatížit.

Na papír alespoň 10 centimetrů před ohyb položte předmět, který fotografujete. Zhruba takto:

Nákladnější variantou pro takto jednoduchou domácí výpomoc může být pořízení profesionálního fotografického stolu. Ten můžete zakoupit ve specializovaných foto potřebách nebo ještě lépe na internetu.

Světlo

Světlo je jednou z nejdůležitějších věcí, které nás budou při fotografování zajímat. Je dokonce tak důležité, že se zde na chvíli zastavíme a použijeme i tučné písmo a pár vykřičníků.

Pro produktovou fotografii budeme bezpodmínečně potřebovat dostatek světla a to světla přirozeného a rozptýleného. Z tohoto důvodu je fotografování v přítmí nebo ve večerních hodinách s použitím přímého fotografického blesku zcela nevhodné! Tuto zásadu si raději zdůrazníme:

Nikdy (opravdu nikdy, nikdy, nikdy!) nepoužívejte pro produktovou
fotografii přímý fotografický blesk. Pokud nemáte přirozené
(či profesionálně vytvořené umělé) světelné podmínky, odložte focení
na jiný den s denním světlem.

Fotografický blesk téměř vždy vytvoří nepříjemné světelné odlesky a kvůli přímému kuželu světla také velmi ostré (tzv. tvrdé) stíny za fotografovaným předmětem. Fotografie pořízené s přímým bleskem jsou nevzhledné a zcela nepoužitelné. Většinou nedopadne dobře ani jakékoliv přisvěcování domácími lampičkami apod.

Téma světla je velmi široké a pro tento článek zde nemáme dostatek prostoru. V domácích podmínkách si ale jednoduše zajistíme dostatek rozptýleného světla fotografováním poblíž okna (nejlépe zataženými bílými záclonami), přímé sluneční paprsky však nesmí dopadat na fotografický stůl. Světlo, které dopadá do místnosti, se odráží od stěn a objekt je tak poměrně přirozeně osvětlen. Okno by mělo být po boku fotografovaného objektu nebo čelně před ním (určitě ne za ním). V místnosti vypněte všechny další světelné zdroje jako jsou lustry, lampy a lampičky. Vidíte, je to jednoduché...

Náročnější fotografové si mohou za čas pořídit některé z profesionálních difúzních světel, ať už světla s difúzním nástavcem, nebo různé odrazové deštníky či desky...

Nastavení fotoaparátu

Nyní už nám zbývá pouze nastavit fotoaparát a výrobek vyfotit. Pro vytvoření kvalitní fotografie dnes již skutečně stačí  běžný digitální fotoaparát, rozhodně nebudete potřebovat drahou zrcadlovku. Na druhou stranu, fotografování mobilem dostatečně kvalitní není (byť výrobce udává rozlišení i 5 megapixelů). Pokud fotoaparát nemáte, můžete si od někoho půjčit, anebo již máte vhodné přání k Vánocům ;o)

Pro nastavení fotoaparátu při fotografování menších předmětů v domácím prostředí a dodržení pravidel výše si stačí pamatovat:

  • pokud váš fotoaparát nabízí funkci makro, zapněte ji. Funkce umožní ostření na krátkou vzdálenost
  • vypněte blesk (automatický režim většinou blesk sám nabízí, je potřeba jej deaktivovat). Pozor- některé velmi levné fotoaparáty funkci vypnutí blesku nemají (a to je vážný problém)!
  • zaměřte střed hledáčku na předmět a stiskněte spoušť do poloviny - fotoaparát objekt zaostří a pípnutí oznámí připravenost k domáčknutí spouště. Před domáčknutím spouště můžete ještě mírně změnit kompozici obrazu (zaostření se při napůl stisknuté spoušti už nezmění).
  • pokud je objekt rozmazaný, pak jste buď špatně zaostřili (pro snadnější kontrolu zaostření doporučujeme přepnout na jednobodové ostření, rozhodně nepoužívejte funkce jako "rozpoznání úsměvu" apod.) nebo je v místnosti příliš šero a pro správnou expozici fotoaparát prodloužil čas otevření závěrky - v tom případě použijte stativ (dlouhý čas "neudržíte v ruce" a vlivem mírného třesu rukou se fotografovaný předmět rozmaže)
  • základní nastavení fotoaparátu nabízí automatické vyvážení bílé. Před fotografováním raději překontrolujte, zdali je vyvážení bílé nastaveno na automatiku. Při špatném vyvážení může být celá fotografie probarvena do modra nebo do červena

Nefoťte objekt z velké vzdálenosti (na fotografii by měl být objekt dobře vidět a měl by vyplňovat většinu obrazu) ani příliš blízko (u některých ohnisek objektivů by mohlo dojít k deformaci tvaru předmětu - tzv. rybí oko). Nefotografujte předmět tak, aby vypadal ploše, vždy zvolte mírný úhel pohledu.

Tak a tady máme výslednou fotografii. Žádný odraz od blesku, žádné tvrdé stíny. Pěkné měkké světlo a dostatečné prokreslení. Úhel záběru je zvolen tak, aby objekt vypadal přirozeně a divák si mohl z jediné fotografie udělat základní představu o tvaru výrobku.

Bělostná s růžemi od Blanka Winterová

V profesionálních podmínkách bychom samozřejmě mohli dosáhnout ještě lepších výsledků (a ano, zde by se asi více hodil šedý papír na pozadí). V dnešním článku však jdeme jednoduchou cestou "za málo peněz (a při malém úsilí) hodně muziky!".

A co dál?

Dál nic! :) Pokud vás láká dále fotografii upravovat v grafickém editoru, vytvářet různé rámečky, koláže, přidávat obrázky či kytičky, raději na takové úpravy honem zapomeňte. Tady budeme naprosto upřímní - grafické práce s fotografiemi patří do rukou profesionálům, laici většinou způsobí více škody než užitku. Na produktovou fotografii nepatří ani rámečky, ani jiné ozdoby. Barevné či jiné korekce nedělejte, pokud je nemáte "v malíku" a i tak platí pravidlo: "méně je často více" a "není nad čistou, dobrou a jednoduchou kvalitní fotografii".

A na závěr ukázkové fotografie, kterými zákazníka nijak nenalákáme (špatné zaostření, večerní focení s umělým světlem nebo s bleskem, touha stát se grafikem...).