Dezerty jsou součástí každé kultury a jejich univerzální sladká „řeč“ spojuje lidi napříč světy. A téměř každý se do této "sladké konverzace" rád zapojí... Také tak rádi kouskem výborného dezertu zaplňujete kafepauzy? :) Zkuste navíc tyhle chvíle využít také k samotnému pečení! A my vám pomůžeme. Připravili jsme si pro vás totiž úplně nový seriál s názvem "Jak se peče štěstí". A kromě nejrůznějších zajímavých receptů vás samozřejmě pokaždé seznámíme i s kuchyňskými pomocníky z Fleru :)

Vláčný, nadýchaný korpus plný zemité makové chuti, jež hraje dokonalou kontrastní hru spolu s něžnou chutí vanilky, mascarpone a kyselých tónů svěží limety. Takové jsou makové cupcakes s jemným limetkovým krémem.

Sbíhají se vám sliny? Tak se pojďme pustit do práce…

Zdroj: © Foto a food styling: Ivana Štiková, archiv autorky

Ingredience na těsto:

TIP:
U pečení takové dobroty je potřeba, aby všechny ingredience měly pokojovou teplotu. Veškeré suroviny uchovávané v ledničce vytáhněte ven minimálně 1-2 hodinu před samotným pečením.

  • 200 g hladké mouky
  • 200 ml plnotučného mléka
  • 100 g jemně mletého máku
  • 90 g cukru moučka (lze přidat i více)
  • 100 g změklého kvalitního másla
  • 3 vejce (oddělené bílky od žloutků)
  • ½ čajové lžičky pečicí (jedlé) sody
  • 2 čajové lžičky kypřicího prášku
  • ½ čajové lžičky mleté skořice nebo perníkového koření
  • kůra a šťáva z jedné bio limetky
  • špetka soli (pro zvýraznění chuti)

A něco navíc: větší špetka mleté bio vanilky nebo pár kapek bio vanilkové esence

Zdroj: © Foto: Monika Grabkowska, Unsplash

Zástěra Linen Salmon od White Deer, Fler.cz

Postup:

  • Nejprve předehřejeme troubu na 180 °C.
  • Vyšleháme bílky se špetkou soli do tuhého sněhu, dáme prozatím stranou.
  • V míse elektrickým šlehačem vyšleháme žloutky s máslem do světlé nadýchané pěny.
  • Do další mísy prosejeme mouku, přisypeme mletý mák, skořici, případně mletou vanilku, špetku soli, jedlou sodu s kypřicím práškem a také limetkovou kůru i šťávu.
  • Tuto směs zlehka přimícháme ke žloutkovo-máslové pěně. V tomto kroku také přidáme mléko, zamícháme a nakonec kovovou lžící opatrně a po částech přimícháváme sníh z bílků.
  • Těstem plníme formičky na muffiny* do ¾. Pečeme při 180 °C cca 20-25 minut.

    Prvních 15-18 minut je důležité neotevírat troubu, aby se muffiny vlivem teplotního šoku nesrazily.

    Upečené muffiny necháme vychladnout na mřížce.

* Pokud zvolíte silikonové muffinové košíčky, není ani potřeba papírový košíček. Padne-li vám však do ruky spíše forma teflonová nebo jakákoliv jiná, je lepší papírové košíčky použít.

Zdroj: © Foto: Glen Carrie, Unsplash

Ingredience na krém:

  • 200 g mascarpone nebo ricotty
  • 100 ml smetany ke šlehání
  • 1-2 polévkové lžíce moučkového cukru
  • pár kapek bio vanilkové esence
  • nastrouhaná kůra z jedné bio limetky
  • jedlé květy (macešky, sedmikrásky, fialky) na ozdobu

A něco navíc: kvalitní meruňková marmeláda na potření

Postup:

  • Suroviny (kůra z limetky se přidává až jako poslední) na krém vyšleháme ručně (elektrickým šlehačem) nebo pomocí robota. Je potřeba šlehat, jemně a tak dlouho, dokud se všechny ingredience nespojí a krém nezhoustne.
    Poté přidáme nastrouhanou bio limetkovou kůru.
  • Na vychladnuté makové muffiny lze namazat meruňkovou marmeládu (není nutné).
    Naplníme zdobicí sáček s ozdobnou špičkou (stačí jen u sáčku odstřihnout špičku) a ozdobíme.
    Pokud pečete s dětmi, můžete místo zdobicího sáčku použít obyčejnou lžičku a krém jednoduše nanést.

TIP:
Aby se vůně a chuť z limetové kůry pořádně uvolnila, stačí nastrouhanou kůru lehce několikrát promnout v prstech.

Z cukrářského deníčku:

Dle historických pramenů si na prvních prototypech muffinů začali lidé pochutnávat již v 10. století v anglickém Walesu. Zpočátku se vyráběly téměř ze „všech“ surovin zbývajících ve spíži. Původně se jednalo o vdolky, které konzumovalo výhradně a pouze služebnictvo. A byla to pravděpodobně vůně, která přilákala panstvo do kuchyní, a chtělo ty tajuplné bochánky také ochutnat k tradičnímu čaji o páté. :)

Muffiny si po staletí udržely první příčky oblíbenosti. Od 12. století začali ulice křižovat pekaři se speciálními dřevěnými tácy. Muffiny si prorazily cestu i do Ameriky, díky věhlasnému anglickému pekaři Samuelovi B. Thomasovi. Ten je na počátku 19. století začal péct a prodávat v USA podle rodinné receptury. Prášek do pečiva se začal do těsta přidávat až v Americe. Anglické muffiny se tradičně vyráběly s přídavkem čerstvého droždí.

Samotné cupcakes se začaly péct v roce 1796. Název je odvozen od keramických formiček, v nichž se pekly (připomínaly hrneček - cup). Malé dortíky se posléze zdobily rozličnými krémy.

Vypečené pomůcky na Fleru

Pečení je hra, jež vyžaduje stoprocentní přesnost. Stačí chvilka nepozornosti, přehmátnutí, usypání a hned máme místo třeného těsta hmotu nápadně připomínající formelu. Abyste pečení vnímali i jako kreativní činnost, vybrali jsme pro vás pár vychytaných pomůcek a tématických společníků od vynalézavých Fler tvůrců. :)

Forma na muffiny - V kraji vína Bordeaux... od mago

Porcelánová zapékací mísa od Vzpomínky na dětství

Procházka loukou - bábovka  od rozrazil rezekvítek

Mmmm...... mísa vysoká (porcelán) od heda design

Lněná vyšívaná zástěra od Ivana Hrnčiříková

Zápichy do minidortíků od Trumade

modrotisková kuchyňská chňapka od HelaF 

Lis na citron - růžička od LidkaT

MUFFIN - OBOUSTRANÁ, PLÁTĚNÁ TAŠKA od Kita.Kita

Dětská kuchařská čepice 3-6 let od Chic&Lovely

muffinková mini zástěrka s chňapkou od baby soul

Kuchyňské chňapky XXL - Sladké mámení od KettyDream

Růžový štrůdlák se zlatem od Lovetoeat-plates

zápichy na cupcakes -BOHO od NOVIA FLEUR

Cukřenka Sweet life od luckavo