Prodejce, kteří nemají mnoho zkušeností se základními pravidly fotografování malých a středních objektů, zveme k přečtení tohoto nového článku o základech produktové fotografie. Velmi prakticky si v něm ukážeme nejčastější chyby, kterých se může laik dopustit a nabídneme vám také jednoduché řešení pro tvorbu základní kvalitní fotografie. Nečekejte vysoce odborné rady a pokročilé techniky, pouze rychlou cestu k dostatečně kvalitní prezentaci. Průvodcem vám budou fotografie téhož objektu v různých podmínkách.

Všechny prezentované fotografie byly pořízeny fotoaparátem střední cenové skupiny Panasonic DMC-FZ5 v časovém rozmezí cca 20 minut. Nastavení fotoaparátu bylo základní (automatika - symbol srdíčka).

Fotografie na přímém slunci

Fotografie pořízené v exteriéru a na přímém slunci jsou jednou z nejčastějších chyb začínajících fotografů. Domněnka, že ostré letní sluníčko je ideální pro kvalitní fotografii je mylná. Ukažme si na příkladu, jak taková fotografie může dopadnout.


Jak vidíte, fotografie na přímém slunci mají několik nedokonalostí. Především je to tvorba nepěkných "ostrých stínů", které se tvoří u objektu směrem od zdroje slunečního světla. Stíny se tvoří nejen u objektu, ale také u jednotlivých členitostí objektu. Dalším problémem je nevyvážené osvětlení jednotlivých stran objektu (zde je osvětlena boční strana mnohem více než přední). Při fotografování jsme také použili nevhodný úhel pohledu a kompozici obrazu.

 

Fotografie s bleskem

Fotografie s bleskem je další velmi častou chybou začínajících fotografů. V některých aspektech se podobá exteriérové fotografii na přímém slunci, často zde ale přibývají další problémy. Pojďme se podívat na ukázku.



Fotografie v interiéru s bleskem tvoří také ostré stíny (nyní jsou viditelné za objektem). Dalším častým problémem blesku je jeho těžká ovladatelnost (především u levnějších kompaktů). Snadno se pak stane, že je fotografie v místě odrazu blesku přeexponovaná (jako v tomto případě). Blesk navíc na lesklých předmětech tvoří velmi nepěkné světelné odrazy.

 

Špatná kompozice, nesourodé pozadí

Správná kompozice a výběr pozadí je také velmi důležitým aspektem při tvorbě fotografie. Pokud malý objekt fotíme z větší vzdálenosti nebo naopak příliš blízko, výsledek nevypadá dobře. Viz další ukázka.



Stejným způsobem může velmi rušivě působit neklidné pozadí, které odpoutává pozornost od fotografovaného objektu. Viz další fotografie.




Kalendář a rozptýlené světlo

Nyní si ukážeme jednoduchý příklad, jak pomocí ohnuté zadní strany velkého nástěnného kalendáře a rozptýlených světelných podmínek dosáhneme ničím nerušené fotografie stejného objektu. Nejedná se o profesionálně ideální řešení, ale pomůže nám v běžných podmínkách dosáhnout pěkné fotografie.

1) Jako pozadí jsme použili zadní stranu velkého nástěnného kalendáře. Získáme tak základní bílé pozadí, které je vhodné pro většinu fotografovaných objektů (mimo velmi světlé výrobky). Ohnutím kalendáře (zadní stranu můžeme opřít třeba o krabici od bot) získáme plynulý přechod pozadí.

2) Pro fotografování jsme použili místo v interiéru, které je blízko okna, nedopadá na něj přímé sluneční světlo a okno je zataženého záclonami. Získáme tak odrazové rozptýlené světlo, které nezapříčiní ostré stíny kolem fotografovaného objektu.

3) Nezapomeneme vypnout blesk a v případě, že fotíme velmi malé předměty (např. šperky) zapneme funkci Makro (pro naše účely jsme makro nezapínali).

Jak vidíte, příprava fotografování na kalendáři je velmi jednoduchá.



A jak dopadla fotografie?



Jednoduchými úpravami v grafickém editoru (ostření, úrovně, barevnost, retuše, mírná rotace a ořez) můžeme fotografii ještě vylepšit a získat finální fotografii vhodnou pro prezentaci.