Pomalu nám začala největší sezóna předvánočních trhů a Flerjarmarků a vy se často ptáte, jak se na ně správně vybavit. Zkontrolujte si tedy s naším dnešním průvodcem, jestli jste na některou účetní nebo administrativní povinnost nezapomněli. Nebo naopak - jestli neděláte něco zbytečně.

A protože od května 2020 bude pro platby v hotovosti potřebovat EET už každý, odkazujeme na aktuální článek EET od 1. 5. 2020 pro všechny.

 

Označení stánku

Prodejní stánek na trhu musí být označený jako mobilní provozovna údaji o vašem podnikání:

  • Identifikační číslo (IČ)
  • Jméno (u fyzických osob) nebo obchodní název (u firem)
  • Sídlo podnikání
  • Odpovědná osoba (doporučuji napsat sebe)

Zároveň platí, že na žádost živnostenského úřadu musíte prokázat oprávněnost umístění provozovny. Bude to například smlouva o nájmu prodejního stánku, dokument o záboru veřejného prostranství apod.

Pokud prodáváte potraviny, musíte samozřejmě splňovat i další podmínky z oblasti hygienické, skladování, zdravotní nezávadnosti.

Co se týče cen zboží a vašich dalších informačních povinností, upravuje je zákon o ochraně spotřebitele a jejich shrnutí najdete na portálu ČOI.

ručně vyrobená Kožená cenovka nejen pro luxusní zboží od MontMat

Mnoho informací o výrobku se vejde přímo na etiketu, vyrobenou na míru.

saténové zákaznické etikety od hot fix trička

 

Paragony

Pokud nejste plátci DPH, nemusí vaše doklady splňovat moc podmínek. Pozor ale na pravidla EET – elektronické evidence služeb. O tom níže v samostatné kapitole.

Paragon nebo jiný doklad o příjmu peněz v hotovosti musíte vystavit na žádost zákazníka. Když jej zákazník nechce, vystavovat nic nemusíte. Potřebujete ale doložitelným způsobem evidovat pro sebe i pro případnou kontrolu z finančního úřadu, jaké příjmy, kdy, za co a v jaké výši máte.

Jestli k tomu budete používat paragony nebo příjmové pokladní doklady (nepřerušenou číselnou řadu, aby bylo poznat, že nic nechybí), sešit nebo aplikaci, to záleží na vás.

Pokud si vedete daňovou evidenci, musíte sledovat i to, co přesně jste prodali. Doporučuji to i v případě, že daňovou evidenci nevedete. Kvůli kalkulacím a ekonomickému vyhodnocování podnikání.

Paragon – co na něj napsat, nejste-li plátci DPH:

  • jméno, IČ, sídlo prodávajícího (vše ideálně razítkem, ať si ulehčíte práci)
  • datum prodeje
  • předmět prodeje (vyhněte se názvu „zboží“ a popište konkrétněji)
  • větu „nejsem plátce DPH“ nebo „neplátce DPH“. Pokud máte tiskopis dokladu s tabulkou DPH, tak ji škrtněte, nebo to napište do ní.
  • číslo dokladu

Plátci DPH mají více povinností, musí na dokladech uvádět například sazbu DPH, datum zdanitelného plnění apod. Pokud se vás to týká, nechte si vzorový doklad připravit od svého účetního.

Další údaje, včetně adresy svého Fler obchodu, můžete předat i formou na míru vytvořeného razítka, otištěného na sáčku se zbožím. Pokud doplníte i povinné údaje prodejce, rozhodně vám takové razítko ušetří spoustu práce.

velké razítko na míru od design21

 

 

EET – elektronická evidence tržeb

Kdo a co musí evidovat

Povinností podnikatele je předepsaným způsobem on-line evidovat všechny hotovostní tržby u Finanční správy ČR prostřednictvím systému EET.

Do systému se podnikatelé teprve postupně zapojují, a to podle oborů.  V současné době musí tržby evidovat podnikatelé, kteří nabízejí ubytovací a stravovací služby, a ti, kteří prodávají nakoupené zboží.

Na prodej vlastních výrobků se tato povinnost zatím nevztahuje a není zatím jasné, kdy tomu tak bude. Určitě by to ale nemělo být v první půlce roku 2019. 

Minoritní činnost

Dobrou zprávou je, že i když na stánku prodáváte zboží (například komponenty), můžete se EET zatím vyhnout. Řešením pro vás může být odkázání na tzv. minoritní činnost.

Minoritní činnost je taková, která je menšinová. Podmínkou je, že její objem musí být maximálně 49 % z celkových tržeb a celková částka za rok nesmí převyšovat 175 000 Kč.

Pokud prodáváte na stánku své výrobky a zároveň zboží (nakoupené komponenty, galanterii apod.), nemusíte nyní evidovat v systému EET žádné z hotovostních příjmů. Protože vaší většinovou činností je vlastní výroba, která zatím EET nepodléhá, a prodej zboží se s ní sveze.

Platí to ale i naopak. Pokud tržby z vaší hlavní činnosti už podléhají EET, musíte automaticky evidovat i platby z minoritní činnosti.

Jak to funguje?

Podnikatel při placení odešle elektronickou zprávu finanční správě a dostane potvrzení s unikátním kódem, který vytiskne na účtenku pro zákazníka. Pokud by systém nereagoval, může vytisknout účtenku bez kódu a tuto platbu nahlásit do 48 hodin. Zákazník i podnikatel si mohou transakci zpětně ověřit na webu finanční správy.

Zjednodušený režim EET

Zákon myslí na případy, kdy je nemožné či obtížné odesílat on-line zprávy, a umožňuje některým podnikatelům zjednodušený režim EET. Pro některé typy tržeb to stanovuje zákon (například na palubě hromadných dopravních prostředků), ostatní podnikatelé mohou o tento režim požádat svého správce daně – svůj finanční úřad. Potom neodesílají zprávu o transakci on-line a okamžitě, ale mohou ji poslat dodatečně, až do 5 dnů od uskutečnění.

Jaké technické vybavení je potřeba?

Pro elektronickou evidenci tržeb budete potřebovat pokladní zařízení (může to být pokladna, počítač, tablet, mobil) + tiskárnu propojenou s pokladním zařízením + internet. Doklady můžete zákazníkům posílat i elektronicky (například e-mailem), pokud se tak domluvíte.

"EET cedulka"

Pokud už evidujete tržby v systému EET, musíte svůj stánek označit ještě jednou cedulkou, a to informačním oznámením s následujícím textem:
"Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně on-line; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin."

Můžete použít vlastní text obdobný, pokud máte zjednodušený režim EET. Prodejci systémů, které EET provádějí, nabízejí tuto cedulku jako samolepku na kasu nebo ke stažení. Klidně si ji můžete vyrobit i ve vlastním designu.

Více informací o elektronické evidenci tržeb najdete na oficiálním portálu Ministerstva financí etrzby.cz.

 

Na Fleru najdou prodejci téměř veškeré potřebné vybavení na trhy. Nechybí samozřejmě ani dobové oděvy...

Dámská halena béžová s dlouhým rukávem S od Zuzka dekor

 

...kostýmy...

 

...regály a stojany...

Set (nejen) na prodej ovoce a zeleniny od Rachilem

a

Dřevěná bedýnka REGÁL 135X50X30 cm od Pink Robin

 

...včetně samotných prodejních stánků.

Prodávat s noblesou - dřevěný prodejní stánek BIG od NOSTALGIE od Aleny

 

Tak ať se vám Flerjarmarky vydaří! :)

 

 

Autorka je účetní a lektorka. Píše web pro začínající podnikatele Vysvetlovnik.cz.

Úvodní foto: Orofärnë