Nejlepší ráno na světě? Možná se shodneme. Je to takové ráno, kdy se nemusí brzy vstávat, koukat permanentně na hodinky, zhltnout něco studeného, ledabyle namazaného za pochodu z koupelny ke vchodovým dveřím, ze kterých je třeba se za neustálého hledání kusů oblečení a všech nezbytností bleskově odporoučet do práce...

Pravým opakem je ten blažený stav, kdy se vzbudíte vlastním vyspinkáním, případně slunečními paprsky a někdo pro vás již nachystal úžasnou bohatou snídani, ke které v klidu a s úsměvem na rtech můžete usednout a začít se těšit, co přinese nový den.

K oné blahodárné snídani mohou posloužit vajíčka na měkko servírovaná ve vlastnoručně vyrobeném keramickém stojánku. No a s takovým startem to bude zaručeně den jako korálek! :)

Materiál a pomůcky:

  • světlá keramická hlína, šlikr
  • špejle se špičkou, houbička, modelovací pomůcky, štětec
  • bílá a žlutá glazura

Vyválíme plát hlíny silný asi 0,5 cm. Špejlí se špičkou nebo jehlou vykrojíme tvar volského oka.

Okraj kolem dokola zahladíme do hladka prstem namočeným ve vodě.

Vejce obtiskneme jemně do podkladu.

Vymodelovaný váleček vytvarujeme tak, aby vajíčko držel a zároveň byl trochu větší (hlína seschne asi o 20 %).

Váleček přilepíme šlikrem a vymodelujeme do tvaru mističky na vajíčko.

Po vyschnutí a přežahu glazujeme bílou a žlutou jako volské oko. Vypálíme.

Autorkou návodu je Nataša Kotvová, foto: Eliška Kotvová.

Milí přátelé keramiky.

Přehoupl se další rok a startujeme třináctý ročník našeho Golema. I v tomto roce bychom rádi přinášeli do vašich dílen, kroužků, ateliérů a pracoven originální nápady na keramické tvoření. Rádi bychom se zaměřili trochu více na dekorování keramiky, sami vyzkoušeli nové techniky a zajímavé kombinace, protože právě toto experimentování je na tom to nejzábavnější.

V prvním čísle zabrousíme do několika zahraničních dílen, ale určitě nechceme zapomenout na naše tvůrce, protože je jich u nás i na Slovensku více než dost. Často nám posíláte fotografie svých výrobků, které jste vytvářeli podle našeho časopisu, a věřte, že to je pro nás ta největší radost. Celé to naše snažení pak dává smysl a my vám za to děkujeme. Určitě budeme rádi za vaše další ukázky a výrobky do soutěží, moc nás to těší, stejně jako to, že si nás pravidelně předplácíte, bez čehož bychom nemohli existovat. Myslím, že zrovna keramické zkušenosti a informace člověk na internetu úplně nenastuduje, jsou to měsíce a roky strávené s rukama v hlíně a vykládáním stovek pecí, které občas přinesou zákonitě i nějaké to zklamání. Ale člověka to posunuje dál, je to živý tvůrčí proces učení a získávání zkušeností, který nikdy nekončí.

Bude nám ctí, když tím tajuplným hliněným světem, který nás nepřestává fascinovat, budeme proplouvat společně.

Přejeme vám hodně radosti a relaxace při tvoření a nad pecí co nejvíce příjemných překvapení.