Vyšívání, pletení, ale hlavně háčkování, to je každoden náplň dne Michaely, která se rozhodla ze záliby udělat svou práci. Na Fleru ji najdete dokonce na dvou profilech – Turca a nyní nově i Bunni home art, kde nabízí bytové doplňky. K tvorbě ji inspirovala babička již v útlém věku. Jak přesně Michaela pracuje, čím se inspiruje a co má ráda, si můžete přečíst v dnešním rozhovoru

Řekněte nám na úvod něco o sobě. 
Jmenuji se Michaela, je mi 35 let a jsem vystudovaná ekonomka. Jsem beran a je to na mně občas znát. Povahou jsem optimista, mám ráda výzvy. Nic mi nepřipadá nemožné a někdy si ukousnu trošku velké sousto, nikdy se ale nevzdávám. Mám ráda přírodu, zvířata, balet, knihy a změny. Ráda se učím a poznávám nové.  

Jak jste se dostala k tvoření? 
Jako malá jsem trávila hodně času s babičkou, která mě hlídala po školce, později po škole. Babička vyšívala nádherné ubrusy a s dědou tvořili ideální tým. Děda ubrusy rozvážel. Měl vyřídilku, se všemi byl kamarád, a tak vždy přinesl domů spoustu dalších objednávek. Práce měla babička víc než dost. Potřebovala vyšívat a obháčkovávat, škrobit a balit, a to i v době, kdy mě měla na povel. Aby mne zabavila, malovala mi na zbytky látek motivy a vyšívaly jsme spolu. V šesti letech jsem pak dostala pořádný kus látky a vlastnoručně jsem vyšila velký ubrus na vánoční stůl. Mamka mě později naučila také plést a háčkovat a na střední škole jsem se naučila šít, abych si mohla vytvořit něco originálního na sebe. Všechny techniky ráda využívám, ale základem je pro mne již spoustu let háčkování.  

Věnujete se tvorbě profesionálně? Kolik času jí věnujete? 
Ano, i když zatím krátce. Roky jsem pracovala v korporacích na různých pozicích. Starala se o zákazníky, prodávala, spravovala systémy, věnovala se webům, logistice, nákupu. Po večerech a volných víkendech jsem naplňovala svou kreativní potřebu, a když jsem objevila Fler, začala jsem nabízet některé své výrobky také zde.

Pak přišlo období, kdy jsme s manželem začali plánovat rekonstrukci bytu. Při tom jsem se nadchla pro umění Feng shui, které jsem se rozhodla studovat. Po dokončení roční školy jsem si splnila sen, odešla z korporátu a začala se věnovat vylaďování prostoru a tvorbě na plný úvazek. Tady na Fleru jsem nedávno zprovoznila také nový profil Bunni home art, pod kterým začínám nabízet bytové doplňky, v nichž spojuji obě své záliby. 

Řekněte nám něco o technice, kterou tvoříte. Proč u vás vyhrála? 
Občas něco upletu, ušiju, složím z papíru, drhám nebo navlékám korálky, základem je pro mě ale již dlouhá léta háčkování, které mě nepřestává bavit. Háček je geniální nástroj, který přes svou jednoduchost skýtá obrovskou škálu možností pro tvorbu. Navíc je tak snadné sbalit ho s sebou v  podstatě kamkoli. Což také dělám, protože nedokážu jen tak sedět a nemít nic v ruce. Aktuálně si zařizuji ateliér a plánuji se věnovat ve větší míře šití, na které jsem doma neměla dostatek prostoru.  

Nevím, který je pro mě vlastně typický. Někdy mám přesnou představu, co chci vytvořit. Načrtnu si předlohu, najdu vhodnou přízi, pustím si film nebo hudbu a klidně hodiny a hodiny v kuse háčkuji, dokud nemám hotovo. Někdy si sice myslím, že vím, co dělám, ale najednou mi začne vznikat pod rukama něco úplně jiného, než jsem původně zamýšlela. Nebráním se tomu a klidně mi pak z baretu vyjde pěkná taška. A někdy dokonce představu vůbec nemám, zaujme mne nějaká příze a nechám se jí v podstatě vést. V každém případě je ale důležitým předpokladem pro moji tvorbu dobrá nálada. Bez ní se do ničeho nepouštím, protože na výrobku je energie do něj vložená velmi znát. 

Každý výtvor musí nejprve projít hustým sítem mého perfekcionismu. Dokud nejsem se svým výrobkem spokojená já, nikdo jiný ho nesmí ani zahlédnout! Důležitý je pro mne také názor mamky. Háčkování a tvoření vůbec je vášeň, která nás spojuje. Pod naším společným profilem Turca najdete i spoustu mamčiných výrobků. Bydlíme daleko od sebe, proto si hodiny telefonujeme, probíráme nové nápady, zkoušíme nové vzory a někdy společně dokonce po telefonu háčkujeme.  

Doporučte Fler tvůrce, které máte ráda. 
Mám ráda Fler! Neustále zde nacházím nové a nové kreativní lidi se spoustou zajímavých nápadů v krásném provedení. Navíc mě velmi baví okamžitá zpětná vazba, kterou tu díky velkému množství aktivních uživatelů dostávám.  
Pokud mám jmenovat alespoň pár konkrétních zástupců mých oblíbených tvůrců, tak vyberu například tyto: 
Ráda se dojímám nad kresbami Telly. Tleskám tvůrcům z vydra&volker za nádherné moderní pojetí výrobků z tradičního lnu, který mám velmi ráda. Obdivuju meditační sedáky od Ifaan, protože už přes obrazovku na mě působí jejich krásná energie. Fandím přírodní kosmetice, například od U zelené větévky, od níž jsem spoustu produktů vyzkoušela. Na vlastní kůži. Mamka si na Fleru dokonce našla spřízněné duše a chodí si do klubu s originálním názvem Klub ráda a často „poklábosit“.  

Kdybyste měla upozornit na jeden svůj výrobek z Fleru, který by to byl a proč?
Asi nemohu opomenout pro Turcu typické Okáče, tedy nákrčníky háčkované na velkém háčku. Byl to právě Okáč, který nás na Fleru zviditelnil. V té době ještě vůbec nebylo běžné sehnat v galanterii háček velikosti větší než 10, a tak jsme si je nechaly vyrobit od truhláře. 

Z bytových doplňků bych ráda upozornila na háčkovanou deku Hora, kterou jsem si vyrobila nejprve pro sebe a doma se bez ní neobejdu. Neustále jsem zmrzlá a ráda se pořádně zabalím. Také jsem potřebovala deku, která nebude pouštět chloupky, když v ní zachumlaná tvořím další výrobky. A jako bonus jsem do ní zakomponovala symboly a ty mne obecně velmi zajímají. 

Používáte své výrobky, nebo jste kovářova kobyla? 
Používám, ale musím se přiznat, že používám spíše prototypy, které ještě nejsou natolik vyladěné, abych si je troufla nabídnout zákazníkům. Skoro nic, co se dá uháčkovat, uplést nebo ušít, vlastně nekupuji. Ne, že by se mi jiné věci nelíbily nebo mi nepřišly dost dobré, ale mě tak baví je dělat, že se o to nechci ošidit.

Čemu se ráda věnujete ve volném čase, když netvoříte? 
Skoro jediná činnost, při níž nedržím v ruce háček, jsou procházky v  přírodě. Tam jsem naprosto pohlcená vší tou dokonalostí kolem sebe. V lese, na louce, podél potůčků a skal se nabíjím. Navíc je příroda věčnou a krásnou inspirací. Obvykle si domů přinesu nějaký zajímavý kamínek, větvičku, kaštan nebo čepičku od žaludu, které později použiji při tvorbě. 

Jak vypadá váš ideální den? 
Den, kdy se mohu vyspat do růžova, dát si s manželem společnou snídani a pak se procházkou vydat do ateliéru. V klidu si promyslet, jakému projektu se dnes budu věnovat, prohlédnout si novinky oblíbených tvůrců, pročíst zajímavé blogy. Po obědě s přáteli se usadit do křesla, s kávičkou na stolku a při zpěvu ptáků uháčkovat dokonalost samu. V podvečer si protáhnout tělo, zajít si do sauny, do bazénu nebo na masáž a po romantické večeři si s háčkem v ruce poslechnout příjemný film. Mám to štěstí, že většinu z toho si mohu dopřát. Tedy kromě pořádného spánku, oběda, cvičení, sauny, bazénu… Hodiny háčkování přes den i večer tam ale jsou! 

Jaké máte pracovní plány pro příští rok? 
Tento rok se chci věnovat zejména tvorbě bytových doplňků. Je to pro mě nová fascinující kapitola. Stále nacházím nové souvislosti a žene mě touha vše zakomponovat do praktických a zároveň krásných a dobrou energii přinášejících výrobků. A dál se uvidí. Každý den přináší další nápady, takže dost možná přijdu s něčím úplně novým...