Stříbro je ušlechtilý kov, který člověk využívá již více než 6 000 let. V dávných dobách a u některých národů bylo dokonce ceněno výše než zlato. Již staří Babyloňané se zdobili stříbrnými šperky, což je doloženo archeologickými nálezy v hrobkách babylonských panovníků. Stříbro má i dnes v životě člověka jedinečnou roli. Je oblíbené pro svou univerzálnost, atraktivnost, cenovou dostupnost a je důstojným společníkem dalších drahých kovů. A mimo to, je i skvělou investicí.

Zdroj Pinterest

Chemickou značkou Ag (Argentum) se označuje ryzí kov, který se ale v přírodě vyskytuje jen vzácně.

Stříbro obvykle obsahuje příměsi zlata nebo jiných kovů a nachází se v rudách, z nichž nejbohatší na tento ušlechtilý kov je ruda zvaná argentit nebo akantit. Ta obsahuje až 87 % stříbra a jde o sulfid stříbrný.

Zdroj Commoditytrademantra

Jak poznat stříbro pod zemí?

Stříbro obvykle nenajdeme ve formě ryzích valounů v náplavech jako zlato, ale spíše ve svrchních částech rudních žil, kde vzniká jako produkt rozkladu stříbrných, nejčastěji sirných rud a hromadí se v místech, kde jsou pro jeho vznik dobré podmínky.

Zdroj Romadesignerjewelry

Můžeme ho nalézt v podobě černých případně stříbrobílých drátků v dutinách žil nebo může tvořit výkvěty tzv. dendrity na stěnách puklin nebo povlaky na různých horninách.

Drátkovité stříbro, halda Svornost Jáchymov, zdroj Palfi

Ryzí stříbro 10 kg. Vzorek se po letech vrátil zpět do Příbrami, kde byl nalezen. Zdroj Muzeum-pribram

Stříbro často doprovází galenit neboli sulfid olovnatý (dříve nazývaný blejno olověné), který je i u nás nejhojnější rudou olova a stříbra.

Nálezy stříbra či jeho rud byly u nás hojné v Příbrami, v Kutné Hoře, v Jáchymově nebo na Slovensku v Banské Štiavnici.

Galenit Rusko, foto: J. Jirásek, zdroj Geologie.vsb

Historie Kutnohorského dolování stříbra se počítá od roku 985. Zdroj Prazskamincovna

Kutná Hora, důl Antonína Paduánského, zdroj Podzemi.solvayovylomy

Malebná Kutná Hora stojí rozhodně za návštěvu. Zdroj Ceskainspirace

Ze světových producentů stříbra je největším Mexiko, které má přes 500 nalezišť, dále pak Peru, Čína, Austrálie, Chile, Bolívie a Rusko.

Mexiko, zdroj InvestingnewsBizvibe

Stříbrná hora v Potosi, Bolívie, zdroj Anvilstreet

Stříbrné doly Pirquitas Argentina, zdroj Mining

Naleziště stříbra se nacházejí také třeba ve Švédsku. Pokud prahnete po neobvyklých zážitcích, můžete v jednom vytěženém švédském dole jménem Sala Silvermine strávit pěkný víkend s veškerým komfortem 155 metrů pod zemí. Vzala bych si čelovku a teplý svetr, protože konstantní teplota je tu 18 stupňů.

Pozor, v koupelně to bude asi trochu klouzat...

Tenhle dnes půjde spát asi bez večeře...

Zdroj Infurmag

Stříbro je velmi měkký, dokonale kujný a tažný kov.

Některé zdroje uvádí, že z 1 g stříbra lze vytáhnout drát o délce 1 000 m nebo ho rozklepat na „tloušťku“ 150x tenčí, než je list papíru.

Je také vynikajícím vodičem tepla a elektřiny. Nevýhodou je, že snadno na povrchu černá.

Zdroj Pinterest

Stříbro jako platidlo

Když pohlédneme daleko daleko do minulosti, narazíme na vůbec první kulaté mince ze stříbra. Pocházejí z řeckého ostrova Egina (v překladu Holubí ostrov). Motivem byl jeden z typických místních živočichů - želva. Těmito mincemi se zde platilo již v 7. století před Kristem a od té doby se ustálil kulatý tvar mincí.

Zdroj Magazin.centrum

Známá slitina stříbra, zlata a stopového množství dalších prvků je „elektrum“. Ve starověkém Egyptě bylo velice oblíbené na výrobu mincí i šperků.

Elektrum - mince, zdroj Jpkoning.blogspot, Magazin.centrum

U nás dal razit stříbrný pražský groš král Václav II. kolem roku 1300 a ten se stal rozšířeným platidlem v celé střední Evropě. Tato mince se razila v Kutné Hoře, kde se nacházela bohatá ložiska stříbra, a platila až do roku 1547, kdy jeho dražbu ukončil Ferdinand I. a groš byl vystřídán stříbrným tolarem. I přes tento zásah však stříbrný groš platil do roku 1644.

Pražský groš Václava II., zdroj Stavebnitechnika

Není bez zajímavosti, že v 16. století se v Jáchymově začal razit jáchymovský tolar. Toto označení se rychle rozšířilo a dalo vznik i názvu amerického dolaru.

Stříbrný americký dolar, zdroj Mentalfloss

V Českých Budějovicích se v letech 1569 až 1611 razily tolary Maxmiliána II. a Rudolfa II.

Stříbrný tolar Rudolfa II., zdroj Sberatel

V Číně byly stříbrné mince používány kolem roku 206 př. n. l. výhradně královskou rodinou dynastie Han.

Ve 13. století se začaly v Číně používat jako platidlo stříbrné pruty a jako uchovatel hodnoty sloužily po dlouhou dobu.

Stříbrné mince dynastie Han, zdroj Usa.chinadaily

První stříbrnou měnu v Anglii začal razit král Jindřich II. kolem roku 1158.

Za nejstarší českou minci byl považován denár z doby Boleslava I. z rodu Přemyslovců. První stříbrný tolar byl vyražen v Tyrolsku koncem 15. století, vážil asi 30 g, což odpovídá dnešní troyské unci, a nazýval se guldiner. Postupně se obsah stříbra v mincích snižoval, a tak ztrácely na hodnotě. 

Stříbrný tolar guldiner, zdroj Taleruniverse

Stříbro jako klenot

Pro klenotnické účely se nejčastěji používají slitiny stříbra s jinými kovy, hlavně kvůli zvýšení jeho tvrdosti.

Ryzost stříbra zjistíme podle puncovní značky. Například označení 925/1000 nám říká, že klenotnická slitina stříbra má v sobě 92,5 % ryzího stříbra. Se stříbrem s touto ryzostí se setkáváme nejčastěji a nazýváme ji „sterlingové stříbro“.

Číslo 999 označuje tzv. „fine silver“, které vyniká velkým leskem. Toto slouží převážně jako stříbro investiční a na výrobu pamětních mincí a medailí.

Zdroj Samuelsonsbuyers

Mistři stříbrotepci mají zastoupení v mnoha kulturách a etnikách po celém světě. Pro ukázku vybírám stříbrné šperky, které jsem měla možnost vidět i naživo... Indie.

Foto: Mitchell Kanashkevich, zdroj Alaaddinsmagiclamp

Foto: Jimmy Nelson, zdroj Pinterest

Zdroj Pinterest

A teď z trochu jiného soudku.

Stříbro v moderním šperku

Marcus Platrides původem z Kypru získal za svoje výstřední a tak trochu "dark" šperky v Anglii už několik ocenění. Jeho klientela je pestrá a místy i docela hvězdná - fotbalisti, muzikanti, motorkáři...

Zdroj Etherial

S další ukázkou zůstaneme v Evropě - Lorenzo Pepe. Narodil se sice v Miláně, ale trvale žije na španělském ostrově Formentera. Ve dvojici s Elenou Hurtado tvoří neuvěřitelné šperky z různých materiálů, stříbro nevyjímaje. Jejich tvary jsou inspirovány podmořským životem. Zvídavý pozorovatel snadno objeví struktury mořských korýšů, zkamenělých schránek, mušlí a korálů...

Zdroj Obiformentera

...a další využití stříbra...

Stříbro se využívá i v mnoha dalších oblastech. Například jako záznamové médium na CD nebo DVD, odrazivost stříbra se využívá na výrobu zrcadel, dále pak v elektrotechnice nebo ve fotografickém průmyslu.

Nanostříbra se využívá ve zdravotnictví při výrobě léčebných preparátů. Snadno proniká tkáněmi, takže může být použito k ochraně hlubších vrstev kůže, kloubů či celého organismu.

Zdroj Pinterest

Fotografie pořízené za pomoci světlocitlivých solí stříbra a želatiny, které tvoří fotografickou emulzi. Zdroj Hiddenlightllc.

Nanostříbro, zdroj Novacentrix

Stříbrné zajímavosti

Stříbro je známé pro své léčivé vlastnosti již po tisíce let. Sám Hippokratés používal stříbro pro obnovu tkání a hojení ran a považoval jej za prospěšné k léčení. Ve starověkém Řecku a Římě se stříbro používalo proti vzniku nákaz nebo k zabránění znehodnocování potravin.

Hippokratés, zdroj Akademiaducha

Název země Argentina pochází z latinského slova argentum, což znamená stříbro. Původ tohoto názvu je spojen s cestami prvních španělských dobyvatelů, kteří u domorodců narazili na předměty ze stříbra. 

Za příklad, jak nález stříbra ovlivnil vznik některých měst, může sloužit australský Silverton, kde byly v roce 1875 provedeny vrty, v nichž bylo objeveno stříbro. Na místě nálezu bylo založeno město, které se rozrostlo velmi rychle a v roce 1880 už mělo 3 000 obyvatel. S vytěžením stříbrné rudy však město dobrodruzi opustili a nastal jeho úpadek. Dnes má jen několik desítek stálých obyvatel, hlavně umělců. Posloužilo také za kulisu k více než 140 filmům.

Silverton Austrálie, zdroj Pinterest

Stříbro bývá občas zaměněno za alpaku. Alpaka sice nemá přesně definované složení, ale neobsahuje žádný drahý kov. Jde o slitinu mědi a niklu, případně dalších kovů, které se přidávají především pro dosažení vyšší tvrdosti.

Zdroj Jinjin

Pod zkratkou ACS „Art Clay Silver“ se skrývá modelovací stříbrná hlína nebo pasta, což je směs stříbra, organického pojidla na bázi jílu a vody, se kterou se pracuje jako s modelínou. Po vypálení se můžete těšit z vlastnoručně vyrobeného stříbrného šperku. Přebornicí, která vás své řemeslo ráda naučí, je zde na Fleru Jana Veselá.

Zdroj Jana Veselá

Stříbrné poklady u nás

Najít poklad je tajnou touhou snad každého z nás. Naše země je poměrně bohatá na nálezy stříbrných pokladů. Asi každý ale tuší, že i když má to štěstí a nějaký ten pokládek vykope, není legální si ho nechat nebo případně nalezené stříbrňáky prodat. Jen malou náplastí je 10% nálezné. Útěchou nám může být, že se obvykle objeví ve vitríně některého regionálního muzea, kde si ho mohou prohlédnout i ti, kteří nepatří k těm šťastným nálezcům.

Ilustrační foto: stříbrný Berthouvillský poklad nalezený francouzským farmářem v 19. století. Zdroj Mfah

Poděbradský stříbrný poklad našli místní lidé, když 20. října 1936 orali obecní luka. Hliněnou nádobu pluh rozřízl tak, že spodní část zůstala v zemi a vrchní část s mincemi se vysypala do brázdy. Neměli ani tušení, že právě objevili poklad, který bude představovat nejpočetnější denárový nález a přehled českého mincovnictví z období počátků českého státu. Jde o 1 394 stříbrných mincí – denárů, které v 10. století sloužily v českých zemích jako platidlo.

V roce 2017 byl nalezen menší poklad i v Moravském krasu. Stříbrné mince pochází z 13. století z ražeb Přemysla Otakara II. a Václava II. a byly nalezeny náhodným kolemjdoucím v lese. Od ledna 2018 jej návštěvníci mohou vidět v muzeu v Blansku v expozici Hrady blanenského okolí, která je věnovaná středověku.

Moravský kras, zdroj Turistika

Zdroj Blanensky.denik

Stádo deseti prasat nebo dvanáct sudů piva si mohl ve 14. století koupit středověký majitel 158 pražských grošů z doby Václava II. a Jana Lucemburského nalezených letos v srpnu v lese u Vysokého nad Jizerou na Semilsku. Veřejnosti má být nález představen v turnovském muzeu od února 2019 na mimořádné výstavě.

Zdroj Novinky

Žatecký poklad z počátku 11. století. Nejbohatší český stříbrný poklad raného středověku byl objeven při stavbě skladu na dnešním Chmelařském náměstí dne 27. dubna 1937. Hliněná nádoba byla doslova napěchována stříbrnými předměty o celkové váze bezmála 2,7 kg.

Zdroj Muzeumzatec

Jak poznat pravé stříbro?

Stříbro od jiných kovů poznáme podle puncu. Česká puncovní značka pro stříbro je hlava kamzíka různě hledícího vlevo, případně arabská číslice 0, 1, 2 pro ryzosti 999/1000, 959/1000, 925/1000 nebo hlava zajíce také hledícího vlevo s arabskou číslicí 3, 4, 5 pro ryzosti 900/1000, 835/1000, 800/1000.

Pokud kupujete stříbro v zahraničí, je lepší nakupovat v kamenných obchodech, kde je větší jistota, že víte, co kupujete.

Zdroj Koralky

Pokud ale kupujete drobnost do 3 g, ta mít punc nemusí. Také dovezené stříbro, například z Asie, nepodléhá povinnosti mít punc. Pak můžete třeba použít další metody ověření pravosti, které však vyžadují buď speciální přístroje nebo zkoušku kyselinou, která reaguje se stříbrem a zbarví ho do červena. U starých mincí je ještě další možnost, a to nahlédnout do odborných katalogů.

Autorky: Radomíra Šmikmátorová, Michala Šmikmátorová

Stříbro okouzluje a doslova září i na Fleru...

...a my v redakci MAGu si samozřejmě nechceme alespoň pár ukázek nechat jen pro sebe :-) Celou kategorii stříbrných šperků na Fleru pak najdete zde.

Větvičkový s tmavě modrým topazem od Secret Forest

Prsten "Notre-Dame" od kochut & k

N á u š n i c e od Cetky

Náušnice listy od Markéta Mikulová

Keřík ::ag925:: od jitnem

přívěsek Bluegrass... od Zlatnice Bára

clipeatus inspirovaný svatým Florianem od Soňa Šišková

Váš text na přání - náramek stříbro - stříbro (Ag 925/1000) od Evei

Stříbrné náušnice KSENIYA Silver od Vika Mayzel Jewelry

Náramek Otomí od copal

UNIVERZÁLNÍ NÁHRDELNÍK STŘÍBRNÝ od GENARO

Onions od lubor baum

náramek machine od remekson

Tepané kruhy od by gabriela

Obrúčky s príbehom od angelika

NÁRAMEK ETERNITY PEVNÝ od sylviemajerova

KELTSKÁ HLAVA, amulet, Mikulovice, stříbro Ag 925 od Drakkaria

Trojúhelníky JUNA od JunaDesignJewellery

Mazlíčci - Had od Silvia Bartová

Gordík Flower Ag- Motaný snubní prsten nerez od KREDUM CZ

Nature art :-) ... Ag náhrdelník od my love

náušnice zrcátka od Sabibi

Jenom stříbro... od Plyšperk

Gold Chaos - snubní prsten, ag+au, 8 mm od Anna Rei

prsten Target od Frape

cuff náramek (Ag 925/000, rytina, Rh) od šperkovna

m i n i m a l - Ag 925 od Novalinda

Známka od Alžběta Tkadlecová

Pozdrav z dovolené I. - náhrdelník od ellka

autorský šperk od petr.mlynart

CERTIFIKÁT 925 Stříbrný náramek s růženínem od soamijewelry

Dreamcatcher od kytaka

ŠKOLA KONČÍ ....POSLEDNÍ ZVONĚNÍ.... od zlatorenda

Náušnice Vlaštovky od CClaudia

Náhrdelník Kolecko (ag 925/1000) od Hana Pokorná

Náramek od SOULjewellery

Náhrdelník Čtyřlístky stříbro od Věra Nováková

Zdroje:Kapesní atlas nerostů a hornin K. Tuček, F. Tvrz, Wikipedie, Puncovniurad, Stribroinvestice.

Úvodní fotografie: Ottomansilvercollection.com.