Vítejte u prvního dílu našeho nového unikátního seriálu o plyšových medvídcích! Po úvodním článku o jejich historii dnes přidáme spoustu vyloženě praktických informací a tipů k jejich výrobě od zkušených "medvědářek" nejen z Fleru a také se pověnujeme těm vyloženě KLASICKÝM. A hlavně, v druhé půlce článku vás čeká překvapení ;-)

Klasický medvídek

Dle mého názoru je KLASICKÝ MEDVÍDEK právě ten, jehož vymyslela a s láskou stvořila Margarette Steiff. Ušitý z kvalitního plyše, doplněn pěti klouby, skleněnými očkami a ručně vyšitým čumáčkem. Tvoreček ušitý z plyše na dětské kožíšky je velmi podobný skutečnému medvíděti. Pěti klouby Margarette dosáhla, na tu dobu, úžasné pohyblivosti.

Medvídek už nebyl statický jako původně...

zdroj pinterest

... ale stal se náramně pohyblivým, byl najednou jako živý. Takový medvídek má i svoji mimiku a umí skvěle naslouchat. Vyslechne vaše bolístky, umí krásně obejmout, v pelíšku hřeje a vytváří pocit bezpečí.

výroba a archiv autora masaja - chodidla nejsou z klasického medvídka

Medvídek s láskou ušitý nebo s láskou darovaný je společníkem na celý život. 

zdroj pinterest

Klasický medvídek vychází ze střihů původních medvídků pocházejících z období kolem začátku minulého století. 

STŘIH není vždy úplně stejný, ale hlavní znaky mívá společné:

- tělíčko je ze dvou dílů, většinou i s hrbem za hlavou
- hlava se skládá ze tří dílů, čumáček je užší a delší
- přední tlapky jsou delší, dlaň je z jiné látky
- zadní tlapky mají delší chodidlo a je také z jiné látky

zdroj pinterest a www.teddy-talk.com

MATERIÁL

Plyš:

Na první medvídky Margarette Steiff použila plyš, ze kterých jejich firma šila kožíšky pro malé děti. Těmto kožíškům s kapuckou se říkalo „medvídek“. Jako dítě jsem takový kožíšek taky nosila. Dlouho koloval v rodině a byl stále jako nový. Malé dítě v něm vypadalo jako malý medvídek. Plyš se na počátku minulého století vyráběl v manufakturách – malých textilních továrnách. Technika výroby plyše je natkávání vlněných nebo bavlněných nitek – chloupků tzv. gobelínovou vazbou na pevné plátno. Plátno je tkané, tudíž nedochází k pružení a natahování materiálu. Takto vyrobené látky i následné výrobky drží tvar a dobře se s nimi pracuje. Dodnes se tímto způsobem vyrábí látky, zejména mohéry na medvídky, v několika zachovaných provozovnách v Německu a v Anglii.

Mohér:

Čemu říkáme mohér? Je to plyš, vyrobený výše popsanou technikou, jehož nitky – chloupky jsou z vlny mohérových koz. Mohérové kozy jsou chovány kvůli vlně, která je velmi jemná a poddajná, nejvyšší kvality.

zdroj pinterest a autor IntercalMohair

Škála materiálu se od prvního medvídka hodně rozšířila. Na klasické medvídky stále používáme přírodní materiály: mohér, viskóza, bavlna nebo materiály z lam, označené jako lama, alpaka nebo camel.

V dnešní době se na medvídky (ne-klasiky) používají i syntetické materiály – plyše a umělé kožešiny. Pro začátečníky jsou vhodné i plyše oděvní a dekorační, materiály bez chloupků, jako třeba dyftín, džínovina nebo třeba manšestr.

KLOUBY

Klasický medvídek je pětikloubový, pohyblivé jsou hlava a všechny 4 tlapky.

Klouby se skládají z koleček z lepenky, kovových podložek a závlačky.

zdroj pinterest a autor glasseyeonline.com

 archiv autora masaja 

VÝPLŇ

Medvídek bývá vždy velmi pevně nacpán výplní, aby krásně držel tvar.

Dřevitá vlna se používala při balení skla a křehkých věcí jako ochranná výplň. Margarette ji využila k výplni do medvídků. Dřevitá vlna je v přírodním stavu dost křehká, aby se mohla použít na výplň do medvídka nebo jiného zvířátka, musí mít vzdušnou vlhkost, jinak by se při nacpávání lámala a drobila. Vzdušnou vlhkost získáme tím, že dřevitou vlnu dáme do plátěného (prodyšného) pytle a necháme ji přes noc venku, nasákne tak přirozenou vlhkost.

(Dřevitou vlnu nikdy nekropte a nenamáčejte, začala by plesnivět!)

Takto připravenou dřevitou vlnou můžeme plnit medvídka - to znamená pěchovat, a to velmi pevně. Na pěchování medvídka používáme pěchovadlo, nemáme-li, stačí druhý konec vařečky. 

Ukázky kouzelných, novodobých klasických medvídků z dílny Hanky Pořízkové - limeta 

Klasičtí medvídci se dnes vyrábí i ve stavu „staroušek“. Takový medvídek musí vypadat, jako by už měl za sebou dlouhý a rušný život. Musí být patřičně ostaršen, zašmudlen, zalátán. Který rok výroby byste tipovali?

Pokud jste dočetli až sem, mám pro vás překvapení. 

Tak co? Začalo se šimrání na vašem krčku? Ruce neumí zůstat v klidu a mozek frčí naplno?

Chcete si vyzkoušet vyrobit medvídka? Jenže nevíte jak?

Tak se pojďme podívat, jak se dá začít.

zdroj pexels.com  autor Matej Novosad

UŠIJTE SI SVÉHO MEDVÍDKA

MEDVÍDEK S ÚSMĚVEM

:-)

Není to sice návod na medvídka klasika, ale nějak se začít musí. :-)

Toto je návod a střih na ruční výrobu jednoduchého medvídka – 18 cm. Celý návod poskytla masaja - Janka Masaříková

Popsán je krok za krokem, zvládnou ho i děti a každý, kdo opravdu chce. Testováno na dětech 8 – 17 let. 

Při šití medvídka se oddáváte MEDVÍDKOTERAPII, která má velmi pozitivní účinky na psychiku, jemnou motoriku a kreativitu.

Vychutnejte si relaxování při šití medvídka, NESPĚCHEJTE – bylo by to na medvídkovi znát.

Varování medvědářek: Pozor, šití medvídka může být velmi návykové. :-)

Vlastnoručně vyrobený medvídek má dušičku a je naprosto jedinečný. Nikdo nikde nebude mít stejného, vždyť je v něm zašitý i kousek vašeho srdíčka.

MATERIÁL:

- filc o síle 1,5 mm rozměry 20 x 30 cm - nažehlovací vlizelín 20 x 30 cm
- 2 skleněná očka, nebo korálky 4mm
- 2 knoflíčky
- duté vlákno jako výplň medvídka
- pevnou nit na přišití ručiček 2 m
- bavlnky:
. v barvě medvídka na šití 3 m
. na vyšívání medvídka 4 m
. černou na čumáček a drápky 2 m
. bílou pod očka 1 m
- doplněk - pletený tunel nebo mašličku

NÁSTROJE NA VÝROBU MEDVÍDKA:

- menší ostré nůžky a ostré špendlíky s velkou hlavičkou
- mizící fixu, nebo krejčovskou tužku
- ostrou jehlu s větším okem + dlouhou (panenkovskou) jehlu - pean je užitečný, ale není nutný
- pečicí papír 25 x 35 cm

STŘIH NA MEDVÍDKA a rozložení střihu na látku před stříháním.

Střih zvětšit před stříháním na A4 (20 x 30 cm).

POSTUP VÝROBY MEDVÍDKA:

Jak medvídka správně nastříhat:

Na filc o rozměrech 20 x 30 cm důkladně nažehlíme přes pečicí papír nažehlovací vlizelín. Látka se tím zpevní a nebude se rozjíždět. Na vlizelín položím střih – tak, jak je na obrázku- obkreslím a vystřihnu.

TLAPKY:

Nastříhané díly tlapek dám lícem k sobě, přichytím špendlíky a začnu šít. Šiji perličkovým stehem dokola, nechám nezašité místo na obrácení a naplnění tlapky viz obrázek. Ušité tlapky obrátím a naplním dutým vláknem (nejlíp to jde peanem). Otvor zašiji ztraceným stehem.

PŘEDNÍ DÍL – ČUMÁČEK A VYŠITÍ HLAVIČKY:

1. - díl čumáčku přeložím na půl lícem k sobě
2. - perličkovým stehem sešiji delší stranu
3. - sešitý díl dám švem nahoru a zašiji špičku čumáčku

Ušitý čumáček vložím do otvoru na předním díle – švem dolů. Zašpendlím a dokola přišiji perličkovým stehem.

Na předním díle zašiji ještě horní i dolní záševek perličkovým stehem.

Vyšití hlavičky – mám horní záševek i přišitý čumáček, můžu vyšít obličej. Na čumáčku vyšiji černou bavlnkou nosík - kladu stehy vedle sebe do tvaru trojúhelníku. Jednou nitkou překryji čárečku pod nosíkem. Pusinku si předkreslím (mizící fixou) a vyšiji stonkovým stehem velký úsměv. Naznačím si oči a přišiji černé korálky o průměru 4 mm. Pod očička vyšiji bílou bavlnkou kroužky. Už medvídek vidí.

ZADNÍ DÍL A OCÁSEK:

Oba díly ocásku dám lícem k sobě a sešpendlím, sešiji oblou část ocásku k sobě perličkovým stehem. Ocásek obrátím a lehce naplním dutým vláknem. Naplněný ocásek zašpendlím (dle střihu) do velkého spodního záševku na zadním díle medvídka. Záševek zašiji perličkovým stehem, stejně zašiji i malý horní záševek.

VYŠITÍ TĚLA MEDVÍDKA:

Vyšívání předního a zadního dílu medvídka začínám kroužkovým vyšitím pupíčku na předním díle a „kadidírkou“ na díle zadním (pod ocáskem).

Vyšívání chloupků nebo obrazců na medvídka je čistě na vaší fantazii. Nejprve si rozmyslím, co se k medvídkovi hodí, a nakreslím si obrazec na medvídka mizící fixou nebo krejčovskou tužkou. Pro vyšívání volím bavlnku stejné nebo podobné barvy s jiným odstínem. Není to příliš násilné a zařadí to vašeho medvídka do medvídků uměleckých.

Vyšíváme pomalu, každý steh musíme patřičně utáhnout. Nesmí to být moc zatažené – stahovalo by to látku. Málo zatažená bavlnka by na medvídkovi visela a za vše by zachytávala. Při vyšívání medvídka si dávám na čas, vychutnávám si jeho přetváření – skvělá relaxace.

DOKONČENÍ MEDVÍDKA:

Vyšitý přední a zadní díl medvídka dám lícem k sobě, zašpendlím a dokola zašiji perličkovým stehem. Nechám místo na obrácení a naplnění medvídka. Medvídka obrátím a naplním dutým vláknem. Plním dost pevně, aby držel tvar a mohla jsem mu přišít přední tlapky. Naplněného medvídka zašiji na boku ztraceným stehem.

Přední tlapky našiji na tělíčko knoflíčkovým kloubem - viz obrázek. Šiji dlouhou panenkovskou jehlou. Pevnou nit dám dvojitě, aby byla pevnější, na konci udělám uzlík. Začnu z vnitřní strany jedné tlapky ven, přes knoflík zpět do tlapky. Pokračuji přes tělíčko, druhá tlapka z vnitřní strany ven, knoflíček, zpět do tlapky. Zopakuju několikrát a pevně ukončím.

Medvídek je hotový, stačí vyšít černou bavlnkou drápky.

Medvídka můžu ozdobit mašlí, šálou nebo pleteným tunelem. Osobně volím tunel.

Pletu středně silnou vlnou na 36 ok (na pěti jehlicích) 24 řad hladce.

Použité stehy:

Děláme pupík:

Na vyšití kolečka potřebuji silnější jehlu s větším očkem, bavlnku asi 15 cm ukončenou uzlíkem. Místo, kde chci mít kolečko, si označím, zespodu tam vpíchnu jehlu a vytáhnu ven. Jehlu položím vedle vpichu - obrázek 1.

Přidržím zadní konec jehly a z přední strany začnu jehlu obmotávat bavlnkou. Obrázek 2. Počítám počet otáček při namotávání, aby další dírka byla stejně veliká. Namotávám 20 až 30 otáček, podle síly bavlnky a velikosti budoucího kolečka.

Když mám potřebný počet otáček bavlnky na jehle, začnu protahovat. V místě šipek proti sobě lehce přidržuji bavlnu a jehlu zlehka prostrkuji vzniklým tunýlkem. Obrázek 3.

Po protažení celé jehly začíná vznikat kroužek. Pracuji opatrně, aby se nit nezamotala. Při lehkém zatahování a přidržování prsty se bavlnka protáhne tunýlkem do prstýnku. Obrázek 4.

Vzniklý prstýnek – kroužek bude tak veliký, jak moc ho zatáhnete. Pokud jste s velikostí kroužku spokojeni, propíchneme jehlu zpět do výchozího vpichu. Obrázek 5.

Nakonec můžeme kroužek zpevnit tím, že ho na 3 nebo 4 místech přišijeme k látce, obrázek 6. Do takto vyšitého kroužku přišijeme korálek a vznikne tak pěkné očičko i s bělmem. U medvídka toto vyšívání používám na pupíček i na kakací dírku.

Tak co, povedl se vám? Gratulujeme!

A napište nám to pod článek :-)

V následujících dílech našeho medvědího seriálu se dozvíte:

  • jaké další tvary medvídka existují
  • jak můžete svého medvídka vylepšit
  • jaké jsou další techniky na výrobu medvídka
  • představíme si další medvědí tvůrce na Fleru a mnoho dalších zajímavostí ze světa medvědů... těšte se.

Budeme rádi, pokud jsme vás zaujali a těšíme se na další společné setkání.

Článek zkompletovala tercisch.

Moje veľké poďakovanie patrí masaja - Janke Masaříkovej - unikátnej Medvědářke s veľkým M za láskavé dovolenie uverejnenia veľkého množstva materiálu a nápadov. Zde na Fleru si od ní můžete koupit například i celý popis a střih na ruční výrobu medvídka BERTA.

Titulní foto: výroba a archiv autorky limeta - Hanka Pořízková