Knížka Alenka v říši divů spatřila světlo světa již před více než 150 lety. Od té doby byla několikrát zfilmována, mnohokráte knižně vydána a rozmanitě ilustrována. Asi nejznámější filmová verze je od Tima Burtona. Příběh jako inspirativní předlohu použil i surrealistický výtvarník a animátor Jan Švankmajer (Něco z Alenky) či režisér Terry Gilliam (Krajina přílivu).

Útěk do imaginativního dětského světa fantazie a představivosti si vybrali i tvůrci největší Flerové meziklubové Soutěže Mařena (MAteriály a ŘEmesly NApříč) jako téma pro 3. kolo letošního Mařena Film Festu 2017.

Semifinálová soutěžní kola 9 řemeslných klubů jsou již za námi a nyní běží Velké Finále Alenky.

Pojďte se podívat, jak se Flerovští tvůrci filmy o Alence inspirovali a jaká skvostná díla stvořili. Můžete se pokochat, rozdat hlasy, anebo si i něco pořídit:

Račte vstoupit za Alenkou do říše divů

Mařenka je na Fleru již 5 let

Meziklubová soutěž Mařena je se svými 9 řemeslnými kluby (Textil, Dřevo, Keramika, Kov, Sklo, Papír, Polymery, Malba a fotografie, Malba na užitný podklad) na Fleru již 5 let. Za tak dlouhou dobu již mnoho klubů vzniklo, ale i omezilo činnost či zaniklo. Mařenka se stále drží.

Co je vlastně smyslem Mařeny? Prát se o tu pomyslnou finálovou bednu? Nene :) Cílem je předvést nakupujícím, co vše se dá vytvořit na zadané téma vlastníma rukama, předvést, co lze z daného materiálu vytvořit. Cílem je ale i motivovat tvůrce, aby se jednou za čas pokusili vytvořit něco, co by je třeba bez Mařenky nenapadlo. Něco, co třeba ještě víc ozdobí jejich obchůdek, na co budou hrdí, a co je třeba posune k nové tvorbě nebo k vyzkoušení nějakých složitějších výrobních postupů anebo jen k odreagování se od zaběhlé dennodenní tvorby. A nutno říci, že tu často vznikají opravdu skvostná díla, se kterými se občas tvůrci nechtějí ani rozloučit.

Tvůrci, chcete se přidat k Mařence?

V některých klubech (kromě dlouhodobě přeplněného Textilního) jsou ještě volná místa. Pokud si myslíte, že jsou vaše výrobky kvalitně zpracované a jste ochotni ze svého materiálu tvořit jednou za dva měsíce na zadané téma, přihlašte se. Zde najdete seznam soutěžících řemeslných klubů, kde můžete požádat o členství či oslovit jejich správce.

A jaké téma nás čeká po Alence?

Ilustrace z přebalu knihy Alenka v říši divů od Arthura Rackhama, 1907. Tedy z roku, kdy český genius Jára Cimrman vynalezl kromě statistiky pravděpodobnosti výher i oboustranné karty, aby je nemusel stále rovnat.

Toto kolo měla být tématem filmová komedie. Nakonec se v užším výběru sešlo několik podobných titulů, které měly něco společného - neuznaného Největšího Čecha, umělce, vynálezce, vizionáře a cestovatele  Járu Cimrmana. Vyhlášeno proto bylo fiktivní téma zahrnující celé Cimrmanovo dílo, i to dosud neobjevené:

„Navštivte proto svůj Liptákov, některou z jeho vídeňských světniček, prohledejte české i světové galerie a muzea - i to v Pelhřimově, antiky, bazary, patentové úřady, prohrabte předzahrádky v Libni a okolí O2 arény - míst, kde stávaly svěráky ve fabrikách pánů Kolbena a Daňka a objevte pro nás výrobky s odkazem Cimrmanova ducha.

Pokud budete na vážkách, zdali jste objevili Cimrmanovo dílo, poznáte jej takto: je kvalitně řemeslně zpracované, je geniální a velmi přínosné, vzbuzuje úsměv či nezřízený údiv, ve své době (a často i v budoucí) bylo většinou nepochopeno. Prostě, určitě se nejedná o běžnou tvorbu.“

Cimrman tvořící, snící aneb Posel z Flertákova

Málokdo ví, že i proslulá Stínadla měla s naším géniem co do činění. Cimrman, který ve vídeňské zoo spolu s profesorem Fóglem trénoval párek datlíků tříprstých, aby mu ťukotem zobáčků pomáhali vybírat ty nejlepší šumavské rezonanční smrky na jeho novátorské hudební nástroje, přichomýtl se zrovna k hloučku zřízenců zahrady. Chovatelé se neúspěšně pokoušeli rozlomit z kvalitní Kolbenovy oceli vyrobenou přepravní klec, ve které dorazil sameček dikobraza a od níž se ztratil klíč. Cimrman si všimnul, že dvě tyče klece jsou od sebe trochu dál a napadlo ho opatrně, krouživým pohybem dikobraza touto mezerou vyndat. Lehce pobodaný Cimrman dikobraza nakonec osvobodil. Ještě zamyšlen do krouživých pohybů vytaženým ostnem s vlastní krví nakreslil na cár papíru kruh s mnoha malými postavami. Na základě této skici bylo následně vyprojektováno obří ruské kolo ve vídeňském Prátru.

Při následné cestě do Prahy pomohl novátorsky vyřešit lanovku na Petřín dvěmi větami: "Nejede to? Máte tam dost vody?" A Myslbekovi poradil, aby předělal sochu sv. Václava z žehnajícího světce na sochu monumentálnější, slovy: „Tady býval Koňský trh, posaďte ho Josefe do sedla!“. Cestou ze Štvanice, kde byla zemská porodnice, stavil se u svého přítele, vynálezce Tleskače, kde diskutovali nad dětskou kolébkou poháněnou parním strojem. A zde se mu zmínil o historce s dikobrazem a jen tak nadhodil, že kdyby se zredukoval počet trnů a trošku se to propočítalo, mohl by mít tento rébus zajímavé využití. A jak to bylo dál, už známe od Mirka Dušína. Cimrman opět jen inspiroval a smetánku slíznul někdo jiný.

Jak inspiroval Cimrman tvůrce Mařeny, se brzy dozvíte také... Cimrmanova sklizeň bude již koncem července.

Užívejte léta, sluníčka, tvůrčí nálady, borůvek, jahod, lip, luk, vod a strání i okurkové sezóny :)

Vaše Mařena

Úvidní foto: Mia Wasikowska (Alenka Tima Burtona)