Jelikož nám z Brna zavedli novou linku do Berlína, kdy strávíte v sedadle letadla pouhou hodinku času, byl náš podzimní výlet jasná volba. Před pár lety jsme se tam už loučili se svobodou jedné kamarádky a zůstalo mi v hlavě, že se sem chci vrátit. Ne snad ani pro monumentální historické památky, spíš pro tu uvolněnou atmosféru, oblíbené blešáky, všudypřítomný street art, zajímavé propojení starého s novým, hospůdky, kavárny, originální krámky, nenápadné galerie, otevřené ateliéry a parky plné piknikujících lidí.

Zdroj Thesundaychapter

Má to tu zvláštní kouzlo. Asi je to všemi těmi dějinnými událostmi, na které se nesmí zapomenout, od světové války až po rozdělení města zdí. Tyto připomínky zde potkáváte na každém kroku a chtě nechtě na člověka silně působí... Zvláště ve východním Berlíně je ta uvolněnost a touha se svobodně a kreativně vyjádřit jasně znát.

Nečekejte turistického průvodce, pojďte si jen tak pošontat po zákoutích města, kde je možné všechno...

Zdroj Pinterest

Neprojdeš zdí...

Památky na berlínskou zeď, rozdělující město od srpna 1961 do 9. listopadu 1989, najdete na mnoha místech. Její nejsouvislejší pás cca 1,3 km dlouhý (z původní délky 165 km) se nachází u východu z dvoupatrového mostu přes řeku Sprévu ve tvaru hradu Oberbaumbrücke, který propojuje dvě berlínské části Friedrichshain a Kreuzberg. Zbytek zdi zde dal prostor umělcům k jejímu vyzdobení nejrůznějšími symboly svobody, vzkazy a malbami s rozličným poselstvím. Vznikla tu unikátní East Side Gallery pod širým nebem. Toto místo je určitě dobré nevynechat...

Zdroj: vlastní archiv

Pokud máte chuť a žaludek se na chvíli ocitnout v Berlíně 80. let a pocítit tu tísnivou atmosféru, která tam tehdy panovala, zajděte si do Panorama The Wall berlínského umělce Yadegara Asisi. Je to opravdu zážitek, vstupem do kruhového sálu rázem stojíte u berlínské zdi ze západní strany a máte panoramatický výhled na oba světy, ten svobodný a vzkvétající před zdí i ten šedý, bezútěšný, hlídaný sovětskými ozbrojenci.

K dokonalému pocitu začlenění do děje slyšíte rozhlasové vysílání o definitivním rozdělení města a další projevy se zákazy, varováním před snahou opustit stanovený prostor atd. Pomalu se tu smráká a zase rozednívá a vy jste uprostřed toho všeho a jen žasnete... Před vstupem do tohoto prostoru je ještě výstava fotek se spoustou informací a emotivními videozáznamy s mávajícími si rodinami, které zeď na řadu let nesmyslně rozdělila. 

 Zdroj: vlastní archiv, Asisi

Café Cinema a vnitroblok, kde to žije

Tato kavárna je odjakživa místem setkání umělecké komunity, i když místňáky už hlavně v létě značně válcují turisté. Přesto má Café Cinema stále svoji nezaměnitelnou atmosféru. Uvnitř staré reflektory z kina, stoly se svíčkami, stěny oblepené začouzenými kinoplakáty, výborné kafe i něco sladkého k tomu.

A když projdete průjezdem do dvora, tak narazíte na venkovní zahrádku, která v létě praská ve švech. Celý vnitroblok tohoto Swarzenbergova domu je do posledního místečka vyzdoben graffiti, různými srandičkami a cedulemi. Vzadu ve dvoře se nachází legendární artové kino Central, muzeum Anny Frankové, bizardní muzeum Monsterkabinett a pár malinkých obchůdků a galerie. 

Vstup do malého muzea věnovaného Anně Frankové. Její podobizna je namalovaná na zdi přímo u vchodu (autor Jimmy C.).

Zdroj: vlastní archiv, Pinterest

Kreuzberg, tak trochu jiný Berlín

Městská část Kreuzberg je z mého pohledu asi nejzajímavější a řada studentů, novodobých hipsterů, umělců, výtvarníků a kreativních lidí se zde usadila nebo zde má svoje ateliéry. Panuje tu pohodová až hippie atmosféra, najdete zde originální hospody, bary, krámky, galerie a malé restaurace celosvětového zaměření.

Když vás Currywurst nebere, zajděte si sem na japonský ramen, čínské dim sum knedlíčky nebo cokoliv z libanonské, marocké, indické, korejské nebo třeba thajské a hojně zastoupené turecké kuchyně. I díky značné přistěhovalecké komunitě tu najdete opravdu pestrou směsici lidí, chutí a vůbec všech vjemů.

Astronaut je od francouzského umělce jménem Victor Ash.

Zdroj Pinterest, vlastní archiv

Známé dílo namaloval Ital Blu. Znázorňuje dvě namaskované figury, které se snaží jednou rukou navzájem odmaskovat, přičemž jejich druhá ruka signalizuje symbolické písmeno - u jednoho E jako East a druhá W jako West (východ - západ). Kresba vlevo - muž s kravatou spoután řetězem od jeho zlatých rolexek.

Zdroj Streetartbln

Prostě Raw...

Speciální městečko ve městě. Areál bývalých nádražních a průmyslových budov se proměnil v alternativní syrový prostor plný klubů, hospod, ateliérů, zákoutí k odpočinku, kreativnímu vyžití nebo třeba skejtování. Pokud chcete zažít Berlín opravdu neformálně, bude se vám tu hodně líbit.

Přes den se tu dá objevit bleší trh, lezecká stěna v podobě betonového bunkru nebo třeba thajská restaurace. Pokud máte štěstí, můžete natrefit rovnou na rušný food market s nabídkou pochutin z celého světa. S přicházejícím soumrakem prostor značně ožije a potkáte tu bohatou směsici bavících se lidí s nepostradatelným lahváčem v ruce. Před vchodem do jednoho z nejstarších hudebních klubů zde s názvem Cassiopeia je vždy narváno, ale korzovat a hledat svůj oblíbený žánr tu mezi všemi těmi kluby a podniky můžete klidně až do rána.

Zdroj Flickr

Zdroj Berlijn, vlastní archiv

Urban Spree... prostor bez hranic

V areálu Raw se nachází také Urban Spree, unikátní místo, které by se hodilo v každém větším městě. Na 1700 m2 jsou tu soustředěny ateliéry umělců různého zaměření, výstavní prostory, sdílené dílny a obchod s knihami s uměleckou tematikou. Pořádají se tu happeningy, výstavy, koncerty, kreativní workshopy pro veřejnost, přednášky, nechybí velká pivní zahrádka, která je v létě v obležení.

Zdroj Urbanspree

Blešáky, kam se podíváš

Hlavně v neděli se různá berlínská prostranství, parky a vnitrobloky mění na bleší trhy, kde seženete snad vše od houpacího koně až po železnou potápěčskou helmu z dob Julese Verna. My byli v Mauerparku a na Boxhagener Platz, ale jen cestou tam jsme objevili dalších několik menších blešáků plných nábytku, starých desek, oblečení i rukodělných výrobků. Kdo by trpěl nějakou formou posedlosti po těchto akcích, vyplatí se sem zajet s větší dodávečkou... 

Zdroj Thriftyamos, vlastní archiv

Úvodní foto: z vlastního archivu