Dřevo a pryskyřice k sobě od přírody patří, jak mi ale potvrdil i GibonTom, který se specializuje na tvorbu šperků kombinací těchto dvou materiálů, používaná pryskyřice pro odlévání není nic přírodního, ale je to čistá syntetika.

"Samozřejmě. Pryskyřice je přírodní produkt celé řady rostlin. Nejčastěji se s pryskyřicí můžeme setkat například u jehličnanů, ale i při lezení po třešních se řada z nás jistě od této žlutě zabarvené kapaliny ulepila. Taková je ale pro výrobu šperků a podobných věcí nepoužitelná, a tak všichni, kdo zalévají do pryskyřice, používají tu syntetickou," potvrdil moji domněnku GibonTom.

Byla jsem zvědavá, jestli autor něco prozradí ze své výrobní technologie, abychom se před tou záplavou krásných inspiromatích výrobků a tvůrců dozvěděli něco i o samotné technice. Ochotně mi odpověděl na pár zvídavých otázek, i když ty roky vychytávané fígle si samozřejmě nechal pro sebe... 

Jaké druhy dřeva se na výrobu šperků v kombinaci s pryskyřicí nejvíce hodí?
Osobně mám rád dřevo, které má zajímavou barvu a především kresbu či strukturu. Ideální je pracovat spíše s tvrdými dřevinami.
Dnes už se ale dá pracovat i se dřevy, která se vám téměř rozpadají v ruce, jsou napadená houbami apod. Takové dřevo se totiž dá stabilizovat, což zjednodušeně znamená prosycení takového dřeva pryskyřicí, čímž dojde k jeho zpevnění a může se s ním normálně pracovat. To by jinak u takového kousku dřeva možné nebylo. Tato technika je hodně oblíbená například u nožířů a stabilizované dřevo používají na střenky nožů.

Jak rychle musí člověk s namíchanou pryskyřicí pracovat, než začne tuhnout?
To je různé. Jsou pryskyřice, které když nezpracujete do deseti minut, tak máte smůlu. Naopak jsou i takové, se kterými můžete i po několika hodinách stále míchat. Záleží na hodně faktorech – výrobce, typ pryskyřice, použité tvrdidlo nebo i například teplota. Ne každá pryskyřice se tak dá vždy použít a pro svou práci musím znát, jak se daná pryskyřice chová.

Pryskyřice je po celé ploše nádherně lesklá, jak docílíte takového vyleštění?
Jsou dva způsoby, co mne aktuálně napadají. První z nich je přelakování nebo přelití vrstvičkou pryskyřice. Takový styl ale neuznávám. Pryskyřice sice lesklá bude, ale zároveň se tím celé zalije i dřevo, čímž pro mne ztratí tu přirozenou krásu a „sametový“ povrch. Já pouze brousím, kdy se postupným zvyšováním zrnitosti brusného papíru stává povrch hladší, v poslední fázi povrch ještě dolešťuji.

Jaká jsou největší úskalí výrobního procesu, stává se vám, že něco nedopadne?
Každou chvíli :-)). Nejčastěji asi při probarvování pryskyřice. Pigmenty jsou hodně vydatné a tak při objemech, se kterými pracuji, stačí třeba jen na špičku špendlíku pigmentu. Je tedy běžné, že to „přestřelím“.  

Jaká část práce vás při výrobě šperků nejvíce baví a co je naopak docela nezáživné?
Začnu spíše tím nezáživným. Z výrobního procesu to budou asi ty mezifáze broušení, kdy se až tak nic moc viditelného neděje.
První fáze broušení, kdy šperk dostává tvar, nebo poslední kroky broušení, kdy začínají být barvy pryskyřice a kresba dřeva intenzivnější, patří naopak k těm oblíbeným. Nejúžasnější moment je ten, kdy vše očistím od prachu z broušení a vidím konečnou kresbu dřeva a výsledný jasný odstín pryskyřice. 

Foto z průběhu broušení. Pryskyřice zatím nemá svůj finální lesk.

A zde už se krásně leskne.

 

 

Italské duo Alcarol

Pojďme od šperků k prostorově výraznějším objektům a přesuňme se z české Dobrušky do italských Dolomit, odkud pochází designérské duo Alcarol. Tvoří ho dva mladí talentovaní lidé, oba z Dolomitských hor. Andrea Forti a Eleonora dal Farra - architekt a restaurátorka - se pustili do výroby originálního nábytku a různých zajímavých doplňků do interiéru. Do pryskyřice zalévají celé kusy dřeva, které je něčím zajímavé, třeba sedátka tvaru kvádru jsou z jabloňového dřeva, na kterém zůstaly přirostlé choroše. Toto spojení bude zapečetěno navždy. Nízký konferenční stolek ze staré švestky je naprosto impozantní, stejně tak originální poličky, kde pryskyřice pouze doplnila okraj dřevěné desky.

 

Zdroj fotografií Alcarol

Tor Johansson

Tor je původem z Norska a nyní žije a tvoří společně se svojí manželkou v anglickém Kentu. Vystudoval v Norsku stavební školu a poté odjel do Anglie, kde vyzkoušel různé kancelářské práce nebo třeba i výrobu stolů, ale brzy zjistil, že i když je to krásná práce se dřevem, pásová výroba ho nebude naplňovat. Díky náhodě a objevu krásného dřevěného materiálu se odvážně pustil do výroby šperků ze dřeva a pryskyřice. Jeho šperky, zátky do lahví s vínem a další drobnosti jsou inspirované vzpomínkami na léta strávená v krásné a divoké severské přírodě, plné hor, lesů a průzračných jezer, nad kterými se mihotá Aurora Borealis - polární záře.

Zdroj fotografií Artfulresin

Marco Stefanelli

Další nadaný mladý umělec a designér z Itálie, tentokrát severozápad země - Torino. Jeho lampy z cedrového dřeva jsou něco úžasného. Je to fascinující kombinace dřeva, světla a pryskyřice. Masivní kusy dřeva rozřezává a následně opět spojuje doplněné o odlité části syntetické pryskyřice. Pro efektní nasvícení používá led diody. Pohrává si s nejrůznějšími kombinacemi pryskyřice s betonem, kovem, používá 3D tisk. Světlo dává jeho objektům další rozměr.

Zdroj fotografií Marco Stefanelli

Studio Nucleo

Zůstáváme v Torinu, studio Nucleo se skládá z řady umělců různých uměleckých odvětví. Suvenýry z minulého století, to je název celé kolekce artefaktů komplet odlitých do průhledné pryskyřice. Je to taková zakonzervovaná sbírka vzpomínek pro budoucí generace. Zajímavý projekt přeměny starého ve zcela novou formu. Jistá křehkost starého dřevěného kusu se stane trvale pevnou a odolnou. Zde si tvůrci jistě dokonale pohráli již při sestavování formy pro odlévání... 

A ještě jednou Nucleo projekt Dřevěné fosílie - kávový stolek.

Zdroj fotografií Nucleo.

Alexandre Chapelin

Na závěr ještě taková perlička. Tentokrát ne dřevo, ale řezaný a broušený mramor doplněný nádhernými odstíny blankytně modré pryskyřice. Alexandre Chapelin a jeho Lagunové stoly. Jsou to prostě úchvatné kusy. To se snad ani nedá nazvat nábytkem, ale uměleckým dílem z říše snů, takový malý ráj na zemi. Projekt Stoly vznikl v roce 2015. Díky velmi specifické technologii a použitému kameni je nemožné vyrobit dva totožné kusy, tudíž je každý nefalšovaným originálem. Nedostatkem inspirace by Alexandre trpět nemusel, jeho studio se nachází na ostrově Sv. Martin v Karibiku.

Zdroj fotografií: Latable.house

Pryskyřice dobývá i Fler

I na Fleru najdete skvostné výrobky od českých a slovenských řemeslníků, výtvarníků, umělců i domácích kutilů. Držím se původního tématu, tedy dvojkombinace dřevo a pryskyřice. Tvůrců, kteří se zaměřili výhradně na tuto techniku, nejsou kvanta, ale jejich výrobky stojí za to. Posuďte sami... 

 

Najdi svého jednorožce, Barva z kosmuPoslední ráj od Forest Dreamer

Prsten ze dřeva a eko pryskyřice

Prsten ze dřeva a eko pryskyřice od nature-in-drop

Devět od vln.ka

Amarante a Grand Canyon od GibonTom

Z lesa a kapradí 4 od Termiti

 

ořech v tyrkysové 7 od Nirtak

Dřevěný set KoralManžetové knoflíky od leftwood

 

Švestková tříska od Lignum Lucet

 

TYRK, YELL od Her.den

 

Přívěsek z očkového dřevaModrá kapka od mokropes

Konferenční stůl od PUPIDU dílna

 

Dřevěná kometa s achátem od Džumandži

 

 

Úvodní foto: Najdi svého jednorožce od Forest Dreamer