Taky ujíždíte na Hard & Heavy? Tak si pusťte něco výtečného k poslechu (co třeba netradiční pojetí tohoto mistrovského díla?) a možná si i nalijte sklenku něčeho ostřejšího k tomu. Protože dnes tu máme zpátky meziklubový projekt In-spirare a jeho členky ze čtyř šperkařských klubů se právě popasovaly s novou výzvou. Takže dnes nejen nové šperky, ale hodně i o muzice, co má grády!

Tématem již 11. kola soutěže je "R O C K   S T A R"

a my jsme si měly představit, že navrhujeme šperk

pro zpěvačku žánru "Hard & Heavy".

A než se podíváme, jak by takový šperk v našem podání vypadal, podíváme se té muzice na zoubek! Hlasovat můžete dole :-)

Zrození rockové hudby 

Rocková hudba je široký žánr hudby, která vznikla v USA jako "rock'n'roll" na počátku 50. let a rozvinula se v řadě různých stylů v šedesátých letech a později, zvláště v Británii a USA.

Věděli jste ale, že základ rocku je třeba hledat mnohem dříve? Jeho počátky vedou už do 40. let 20. století, protože rock čerpal z afroamerických žánrů blues, „rhythm a blues“, z country hudby a dalších. Ve 40. letech byl však rock rozhodně menšinovým žánrem a nikdo se nespecializoval pouze na něj. 
Dave Bartholomew se řadí mezi pionýry rocku, ale o rockovou hudbu se zajímala i jedna z prvních žen v historii rocku, Ruth Brown, která byla jinak spíše zpěvačka blues.

Zajímavý byl vývoj rocku v 50. letech, kdy se objevil „rock and roll“, za jednoho ze zakladatelů je považován Bill Haley a možná nejznámějším představitelem pak Elvis Presley. 

V 60. letech ovlivnili rockovou scénu nejvíce The Beatles. Jejich melodická a líbivá hudba ale našla taky své odpůrce a alternativou se stali tvrdší The Rolling Stones, kteří položili základy hardrocku.

Koncem 60. let se objevila řada významných rockových hudebních sub-žánrů včetně hybridů jako blues rock, folk rock, country rock, jazz-rock, z nichž mnohé přispěly k rozvoji z psychedelického rocku. Nové žánry, které se objevily, zahrnovaly progresivní rock, který do této hudby vnesl další umělecké prvky; glam rock, který zdůraznil vizuální styl a prvky herectví.

The Rokling Stones, foto: aka Francois aka Mister Pink, Flickr

Poměrně brzy vznikl jako žánr hardrock, jehož základy položili již zmiňovaní Rolling Stones a Jimi Hendrix. V 70. letech se začal objevovat heavy metal, který s sebou přinesl větší sílu, rychlost a určitou syrovost a postupně vznikaly další jeho podskupiny, tento styl se plně rozvinul během 80. a 90. let (více níže).

V 70. letech rockovou scénu notně poznamenal punk a významné The Clash, Sex Pistols a jiné. Z významných žen v počátcích tohoto žánru je pak třeba zmínit vynikající Patti Smith.

Od devadesátých let minulého století začala alternativní rocková hudba dominovat a pronikat do hlavního proudu v podobě grungeu, britpop a indie rock. Od té doby se objevují další subžánry.

Rocková hudba také ztělesňovala a sloužila jako prostředek pro kulturní a společenské hnutí, což vedlo k různým významným subkulturám. Byla spojována s politickým aktivismem formou protestních skladeb, stejně jako se změnami v postojích k rase, pohlaví a užívání drog a je často považována za projev vzpoury mladistvých proti konzumu a konformitě dospělých.

Patti Smith, foto: Brandon Carson, Flickr 

Drsný koktail: měkká skála, tvrdá skála a trochu těžkého kovu k tomu

Od konce 60. let se stalo běžným rozdělení rockové hudby na „soft“ a „hard“ rock. „Měkký“ rock používající akustické nástroje kladl větší důraz na melodii a harmonii a naproti tomu hardrock byl častěji odvozen od bluesrocku a hrál se hlasitěji, tvrději a s větší intenzitou. 

Termín "heavy metal" se začal používat k popisu stylů, které hrály s ještě větší intenzitou. Slovo bylo nejprve použito v hudbě v Steppenwolfově "Born to Be Wild". Základy heavy metalu položily tři klíčové britské kapely a jejich charakteristické zvuky a styly, čímž naformovaly podobu tohoto subžánru. Led Zeppelin přidal fantazijní prvky do svých bluesrockových riffů, Deep Purple přemítli do hudby své symfonické a středověké zájmy a Black Sabbath představil gotické prvky a přidal "temnější" zvuk. Tyto prvky byly přijaty "druhou generací" heavy metalových kapel do konce sedmdesátých let, včetně: Judas Priest, UFO, Motörhead a Rainbow, Iron Maiden a dalších.

Led Zeppelin, foto: Led Zeppelin's Cadillac Flickr 

Královny z krajiny „Kovu a kamení“

Profesionální ženské hudebnice byly dlouho pro rock neobvyklé. Podle některých názorů to bylo i proto, že hraní v kapele bylo převážně homosociální aktivitou mužů. Kluci se začínají učit hrát na nástroje v rámci svých klučičích part, společně jeden od druhého a sociální vazby mezi nimi tady hrají klíčovou roli. Rovněž rebelství v rockové hudbě bylo považováno primárně za rebelství mužů.

Ačkoli v pozdních šedesátých letech bylo již v rocku mnoho žen, ale primárně jako zpěvačky, hrát na nástroje pořád nebylo běžné. V Americe v této době vzniklo několik různých ženských garážových rockových kapel, ale žádná z těchto kapel nedosahovala více než regionálního úspěchu. Přinejmenším do poloviny 80. let byl žánr "Hard & Heavy" výhradně doménou mužů (až na výjimky třeba hardrockové britské kapely Girlschool ze 70. let, která je mimochodem pořád aktivní a jsou to tedy „neskutečné ženské“ :-)).

 vlevo: Girschool současnosti, foto: jamie hunter, Flickr
vpravo: Janis Joplin, foto: Susan Ackeridge, Flickr

K nejvýznamnějším zpěvačkám z počátku rocku, které tento styl bezpochyby ovlivnily, bych ráda zmínila jedny z prvních „rockerek“ Grace Slick a Janis Joplin. Suzi Quatro, která rozčeřila vody hardrocku jako první hudebnice a zpěvačka hrající na baskytaru, se stala významnou rockovou hvězdou a prolomila bariéry účasti žen v rockové hudbě a následně ovlivnila několik dalších významných rockerek, např. Joan Jett (The Runaways, kde hrála i Lita Ford) a Chrissie Hynde (The Pretenders). Dále pak Stevie Nicks, která začínala s kapelou Fleetwood Mac, již dříve zmíněná výborná Patti Smith, sestry Ann a Nancy Wilson, které zformovaly kapelu Heart, Lita Ford, Doro Pesch, Janet Gardner, Betsy Bitch a další.

 Suzi Quatro, foto: jeaneeem; Doro Pesch, foto: thomaz henz; Lita Ford, foto: Shadowgate, zdroj: Flickr

V současnosti je „Hard & Heavy“ scéna plná mnoha výrazných talentovaných hudebnic a zpěvaček, o jejichž přínosech již určitě nikdo nepochybuje, a rovněž pestrá svým množstvím různých specifických podžánrů, například: Alternative, Avant-garde, Black, Death, Doom metal, Folk, Glam, Gothic, Industrial, Power, Speed, Symphonic a Progressive metal, Trash metal a samozřejmě tradiční heavy metal.

Amy Lee, foto: the intruzo..99 ; Tarja Turunen, foto: concertfoto; Sharon den Adel, foto: edi fortini, Zdroj: Flickr

I když je obtížné žánry "Hard & Heavy" rozlišit, protože se mohou překrývat, jsou ale zpravidla identifikovány řadou vlastností, jak po hudební a textové stránce, tak vizuální - v podobě oblečení, doplňků, šperků a tak dále.

Mezi některé klíčové prvky outfitů a šperků patří černá barva oblečení, dlouhé vlasy a kožené a džínové oblečení, korzety, oblečení s logy a názvy kapel, různé široké kožené náramky s kovovými špičkami, výrazné kovové šperky, řetězy, kříže, lebky a další.

Alissa White-Gluz, foto: al case; Simone Simons, foto: Bruno Bergamini, zdroj: Flickr

A tím se postupně dostávám k aktuálnímu kolu In-spirare a návrhům šperků pro naši „Rock star“ - pomyslnou zpěvačku pestrého žánru „Hard ´n´ Heavy“.

Dejte nám vědět, jak se nám to povedlo. Budeme se těšit na vaše hlasy a komentáře!

A stejně jako v kolech minulých, dobrá zpráva pro všechny nerozhodné nebo nesoutěžní typy: 

- počet "líbí se mi" není omezen 
- můžete je udělit do 28. února 2018

#fler-anketa:3111#

Úvodní Punk rock gothic legíny se šněrováním vyrábí Olivia Paige.

Použité zdroje:
http://www.muzimax.cz/clanky/zpravy/od-kinga-elvise-po-ac-dc-historie-rocku-120.html
http://theanimals.wz.cz/historie_rocku.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Rock_music
https://en.wikipedia.org/wiki/Women_in_rock#Singers
https://www.thoughtco.com/women-who-made-rock-history-748095
http://www.vh1.com/news/54904/greatest-heavy-metal-frontwomen/