Opět tu máme jaro a s ním naše pokračování meziklubových hrátek In-spirare. Jako vždy se sešly členky čtyř různých klubů se svými různorodými technikami nad jedním tématem, aby ukázaly, jak odlišně jde jeden podnět vnímat a jak jej lze následně rozvinout do svého výrobku.

Možná proto, že jsem nad tématem přemýšlela v době, kdy vládla zima se svou potemnělostí a šedivostí, táhlo mě to k barvám. BARVÁM, co přitáhnou pohled a vtáhnou si vás do sebe, BARVÁM, jež nenechají nikoho lhostejného a donutí ho se k nim vyjádřit, k BARVÁM harmonickým i kontrastním, jemným i křiklavým. Ale kde hledat inspiraci, která je sama o sobě uměním a současně je experimentem? To už jsem nebyla daleko od cíle.

V "semifinále" mého výběru skončily dvě malířské osobnosti - Joan Miró a Vasilij Kandinskij. Oba dva mají ve svém rozsáhlém díle úžasná barevná a současně graficky dokonalá období, která se stala inspirací pro mnoho dalších umělců, designérů, architektů, módních návrhářů a dalších uměleckých řemesel. Obrazy obou těchto malířů mám velmi ráda a Joana Miróa asi víc, ale nakonec zvítězil Vasilij Kandinskij - pro jeho přístupnější grafiku pro šperkaře.

A zde je vítězný obraz a zároveň inspirace pro členky In-spirare v tomto kole:

Freudovské přeřeknutí

Mohla bych se zde rozepsat o díle Vasilije Kandinského, ale myslím, že existuje tolik knih a článků o něm samotném a o jeho díle, že by to bylo nošení dříví do lesa. Tak raději napíši o něčem jiném.

Při tom zimním hledání vhodného obrazu jsem prošla hodně internetových stránek a zaujala mě jedna věc - jak často byl jeden obraz Vasilije Kandinského inspirací pro spoustu tvůrců od malých dětí až po ty, co se zabývají spíš řemeslem. A u toho se chci zastavit a ukázat vám, jak jeden jediný obraz, jenž byl sám o sobě studií a barevným experimentem, pronikl do srdcí všech - je to Farbstudie - Quadrate und konzentrische Ringe.

Nejrozšířenější dílo Kandinského není ve skutečnosti klasickým obrazem. Tato kresba je sama o sobě malou studií různých barevných kombinací a jejich působením na vnímání člověka. Měla sloužit jen jako pomocný materiál. A Kandinskij tuto kompozici nepovažoval za své "stěžejní" dílo.

Pro Kandinského byla barva víc než jen hlavním komponentem díla - byla jeho duší. Ve svých knihách popsal vlastní pohled na to, jak se barvy navzájem společně ovlivňují a jak hluboce a poeticky působí na diváka. Říká se, že Kandinskij byl tzv. synestét, to znamená, že tzv. "slyšel" barvy a "viděl" zvuky. A v tomto duchu tvořil a experimentoval s barvami.

Čtverce a koncentrické kruhy (Farbstudie - Quadrate und konzentrische Ringe)

A takto tento obraz oslovil svět...

Tvorba malých předškoláků: Youtube

Společná práce studentů školy Rivermont Collegiate, Bettendorf, Iova, USA
Zdroj: www.artsonia.com

Podklad pro dětské tvoření ve stylu Kandinského
Olejomalba od Eli Halpin, https://elihalpin.com

Pohovka bratrů Fernanda a Humberta Campanyových - Reminiscence soustředných kruhů Kandinského, http://designetplus.blogspot.cz/2011_01_20_archive.html

Bulharský byt inspirovaný Kandinským. Design Brani & Desi.
http://www.ifitshipitshere.com/colorful-kandinsky-inspired-home-interior-brani-desi/

Asi bych mohla vložit ještě spoustu dalších fotografií a odkazů, ale tím bych zastřela hlavní smysl tohoto článku - naši tvorbu inspirovanou Vasilijem Kandinským.

Takže tady je přehlídka toho, co jsme stvořily inspirované barevností a čarami Freudovského přeřeknutí.

Hlasovat můžete neomezeně a těšíme se na vaše hodnocení a vzkazy pod článkem :-)

#fler-anketa:3194#

Zdroje:
Theartstack.com
Youtube.com
Artsonia.com
Artycraftykids.com
Pinterest.com
19bis.com
Ifitshipitshere.com