Po oddechových barvách podzimu, jimiž hrálo minulé kolo In-spirare, jsme si řekli, že zas trochu zvedneme laťku :-). Pustily jsme se do netradiční kombinace tří materiálů, jež většinou ve špercích pospolu nepotkáte. Běžně se používají různé kombinace dvou materiálů z těchto tří, ale my jsme usoudily, že máme na to, abychom spojily všechny tři dohromady. Takže: dřevo přírodního vzhledu, kov a sklo - a teď babo raď :-)). 

Jako vždy se sešly členky čtyř různých klubů se svými technikami nad tímto tématem, aby ukázaly, jak různorodě jde tuto podmínku začlenit do šperku.

Sama za sebe mám ráda, když se spojí tradiční materiál v netradičním pojetí, když pravidelnost ustoupí nepravidelnosti a přesně vypracovaný návrh podlehne kouzlu náhody a momentálnímu záblesku inspirace. Když se asymetrie jednotlivých částí spojí do jedné velké vesmírné symetrie a vzniká malý obrázek nás samých, našich odlišných povah, našich různých úhlů pohledů na svět, našich malých pravd, jež vydáváme za pravdy světa. A proto tleskám všem, kdo jsou ochotní vystoupit ze své bezpečné zóny a vstoupit na pole neprobádané, nejisté, kde může hrozit zakopnutí nebo dokonce pád. Pád, jenž je nás schopný přenést do hvězdných výšek, pokud se otočíme na záda a nekoukáme zatvrzele jen na tu hroudu, co se nám objevila před očima :-). 

Umět se třeba dívat tak, jako autorka těchto skvělých šperků - Deborah Smith.

vyplavené dřevo, kamínek z pláže a nalezený kovový řetízek

Vzhledem k tomu, že naše téma (co se týká kombinace materiálu) je vcelku jedinečné, a tudíž by bylo těžké vyhledávat obdobné šperky, nakonec jsem se rozhodla vás tak trochu provést historií tvorby šperků. Seznámit vás s používáním různých materiálů a vy potom můžete posoudit, jak moc nás v naší tvorbě ovlivnila minulost, příroda nebo technická století, v jejichž době žijeme.

Nejstaršími šperky jsou nálezy artefaktů z mušlí, zvířecích kostí a zubů a i když je to také zajímavé téma, nechám je pro tentokrát bokem - nepatří mezi naše zvolené materiály.

Kov je určitě druhý nejstarší dochovaný materiál používaný ve špercích. Tento materiál všem spolehlivě oznamoval, o jak důležitou osobu jde, jak bohatá a úspěšná je společnost, ve které žije. To, který kov byl v té době a místě hodnocen jako nejcennější, se zpravidla odvíjelo od dostupnosti materiálu a schopnosti jej zpracovat. Zde stojí za zmínku jedna (pro nás) zvláštnost z Egypta - stříbro bylo ceněno víc než zlato, jež bylo pro Egypťany dostupnější. Zrovna tak Tuaregové tvoří své šperky ze stříbra, protože si více cení svitu Měsíce a vlahé noci než spalujícího Slunce a žhavého dne. Na rozdíl od východních národů (Čína, Indie atd.), kde si naopak více cení zlata pro jeho měkkou teplou žlutou barvu. 

Marocký náhrdelník s ochrannými prky - amulety, stříbro

Nejstarší jsou u všech národů šperky tvořené z kovu, jenž se používal i pro další účely. Tady někde je začátek tvorby kovových šperků u většiny společenství.

 Náramek, Stíčany u Hrochova Týnce - starší doba železná, použitý materiál: bronz

Mezopotámie byla domovem více civilizací a tady je malá ukázka toho, jak archeologové dokážou zrekonstruovat nálezy z pohřebišť a hrobek. Toto jsou šperky, jež se našly v hrobce královny Puabi a jsou z doby sumerské.

A zde je výsledek:

Féničané vynikali ve zpracování spousty materiálů ve šperku, mimo jiné dovedli k dokonalosti výrobu skla a jeho probarvení. V tvorbě šperků zpracovávali slonovinu, sklo, jíl, dřevo, kámen a používali i techniku tkaní. Vinutky nejsou naším vynálezem - první vinutky tvořili Féničané.

Egypťané rádi používali kombinaci materiálů a zdokonalili se v tvorbě detailů - v tomto prstenu je osazeno i dřevo, skarabeus je vyřezán z ebenu. Raději než drahé kameny používali sklo a možnost toto sklo dobarvovat. Takže zde se objevuje kombinace našich tří materiálů :-).

Řecké šperkařství se teprve za Alexandra Velikého začalo zbavovat orientálního vzhledu. Řekové začali šperky buď odlévat, nebo tepali z kovových plátů, což byla častější technika. I tyto náušnice jsou vyrobené tepáním plátů zlata.

 

Řeckem a Egyptem se inspirovali Etruskové i Římané, ale nové materiály do svých šperků už nepřidávali. U Římanů se pouze rozvinula extravagance a přepych. A Etruskové zdokonalili techniku granulování zlata (vsyp zlatého prachu na rozehřátý plech).

Šperky Etrusků - vlevo je granulované zlato ve větší ploše

Keltové byli také dobří šperkaři a vynikali ve sklářském umění, což dokazují jejich skleněné korálky, jež vyráběli hlavně v modré barvě, která pro ně měla magickou moc.

Nálezy ze žárových hrobů v Lípě, pozdní doba halštatská 6. - 4. stol. před n.l.

A některé jsou jako naše současné vinutky.

Náhrdelník z Lípy, pozdní doba halštatská 6. - 4. stol. před n.l.

V 16. století začali Benátčané vyrábět skleněné imitace kamenů a jejich zásluhou se objevil nový směr - bižuterie, jež začala být dostupná i pro ty, co si nemohli dovolit pořídit šperky z drahých kovů a kamenů. Původně to byla pouze ruční práce, ale časem se i tohoto odvětví ujal průmysl a..., ale to už všichni známe.

Byla to skutečně velmi stručná procházka historií šperku, ale nechci zdržovat - důležité jsou šperky, které následují :-).

 

Takže tady je přehlídka toho, co jsme stvořily inspirované dřevem, kovem a sklem my, šperkařky z Fleru.

Hlasovat můžete neomezeně a těšíme se na vaše hodnocení a vzkazy pod článkem :-)

#fler-anketa:3492#

 

 

 

 

 

 

 

Zdroje:
https://www.adinamills.com/
http://www.smithcraftbaskets.com/jewelryone.html
http://www.victoriazrivers.com/antique-berber-moroccan-amulets-on-chains.html
https://www.irozhlas.cz/veda-technologie_historie/praveke-sperky-objevene-nahodnym-nalezcem-obohatily-archeologickou-expozici-v-pardubicich_201512151106_kbrezovska
https://pikabu.ru/story/tsaritsa_puabi_5346515
http://imoment.info/pages/p/phoenician-art/
https://zlatesperky.wordpress.com/2013/07/24/sperky-v-starom-egypte/#jp-carousel-239
https://cz.pinterest.com/pin/745838388263930395/
https://cz.pinterest.com/pin/572520171358520266/?lp=true
http://www.muzeumhk.cz/kalendar-krehka-krasa-pravekeho-skla.html
https://confettissimo.com