Jak bojovat proti obrovské textilní nadprodukci? Vyrábějte – nebo si kupujte – oblečení, které je maximálně nadčasové a přizpůsobí se změnám proporcí i během těhotenství a kojení. A kombinujte ho s kousky ze sekáče. To radí Lenka ze značky INDIVA, která jde sama svými výrobky příkladem.

Řekněte nám na úvod něco o sobě.
Jmenuji se Lenka a tvořím žensky laděné oděvy, které ráno šetří čas. V šatníku vám i přes drobné váhové výkyvy budou viset řadu let. A v konečném důsledku ušetří peníze. Protože slušivé kousky vás neomrzí.

Jak jste se dostala k tvoření?
V roce 2009 jsem otevřela v Praze obchod s českou tvorbou. Tehdy to ještě zdaleka nebylo natolik rozjeté jako dnes. Dyzajn market teprve začínal v kavárně Jericho a Code Mode míval atmosféru londýnského Camdenu. Z počátku mě bavilo prodávat produkty jiných tvůrců. Ale vnitřně jsem věděla, že mi ke štěstí ještě něco chybí. Až jednoho dne někdy v roce 2010 to přišlo. Můj první výrobek! Byl to „obi folk opasek”. Láska k folkloru a módě. Tam se to asi potkalo poprvé zároveň s odvahou. Ta je moc důležitá.

Věnujete se tvorbě profesionálně? Kolik času jí věnujete?
Na Fleru, který mi pomohl odstartovat sólovou dráhu pod značkou INDIVA, jsem od roku 2013. A to už jsem se profesionálně věnovala tvorbě své a prodeji tvorby jiných tvůrců. Skutečný zlom ale nastal v těhotenství, kdy jsem získala pocit, že si musím vybrat. A vybrala jsem si správně. Práce je mi koníčkem. Nově mám i vymazlený ateliér, kde ve dnech, kdy nemám pro syna školku, se mnou spokojeně stráví nějaký ten čas.

Ze všech těch věcí, co jsem zkusila – výroba šperků, vyšívání, šití – to šití mě uspokojuje nejvíce. Mám pocit, že jde o takové „komplexní řešení”. Šperky mohou vyzdvihnout nebo oživit oděv. Výšivka zdůrazní detail. Ale šaty, ty mohou od základu změnit to, jak se cítíte nebo jak působíte. Obojí je provázané. Moje modely umí řešit „blbé dny”, kdy se tělo zavodní, máte vystouplé bříško a už třeba ani z postele se vám nechce. A umí řešit i ty dny, kdy se ve vás budí „dračice”. Podtrhnout křivky, zdůraznit dekolt, pas, boky…

Ten proces tvorby se od počátku také změnil. Dříve byla na počátku látka a moje touha z ní něco ušít. Nyní vycházím téměř vždy z potřeb mých zákaznic. Na základě zpětné vazby, kterou mi poskytují, vím, jaké problémy řeší. Co jim chybí a co by se jim líbilo mít v šatníku. A tak došlo k postupné modifikaci mých střihů. Řešíme spolu výběr vhodné barvy, délky, míru překrytí dekoltu nebo rozparku.

Jednoznačně nositelek mých šatů. Ptám se komunity na sociálních sítích. Ptám se kamarádek, které moje věci nosí.

Doporučte Fler tvůrce, které máte ráda.
Sugkrasisa. Tvorbou i lidsky. A Genaro. Tam mě moc baví, jak skladba kamenů vypadá zcela nahodilá a přitom působí jako celek harmonicky. Ale je jich celá řada. Za ta léta „v oboru” je těžké je nemít. Nakoukněte do mých oblíbených.

Tohle je jako Sofiina volba. Spíš než „ten nejlepší” vyhraje ten momentálně nejvíce oblíbený. Šaty Afrodita. Jsou nabité ženskostí v té nejzákladnější formě. Zdůrazní siluetu ženského těla. Rozparek i výstřih decentně odhalují, ale také skrývají. Naprosto vynikne pas, ale na předním díle je zřasený, takže také kamufluje bříško. Pokud použijete opasek, šaty pozvednete ještě o stupeň výše. Délka i střih rukávu je ideální pro všechny. Neznají věkové omezení. Pouze míra překrytí dílů se může měnit. Můžete je nosit do společnosti, můžete se v nich i vdávat. Klidně si je vezmete do práce. A nebo jen podvlečete legínami/punčochami k teniskám. Záleží jen na výběru materiálu.

Nosíte své výrobky, nebo jste kovářova kobyla?
Nosím. Doma, venku, v práci. Denně. Kombinuju je s kousky z druhé ruky. Můj pokus o rovnováhu, že do systému přispívám dalším textilem. Protože to je obrovský problém, ta současná nadprodukce. Hájím se sama před sebou tím, že nejedu v trendech a kolekcích. Prostě vytvořím střih, produkt, který je nadčasový a jeho uživatelku doprovodí na její cestě několik let. Modely mám dost často „rostoucí”. To znamená, že jim nějaký menší výkyv váhy nevadí a můžete je nosit i během těhotenství, kojení a po porodu.

Čemu se ráda věnujete ve volném čase, když netvoříte?
Hahaha, no, ten tvořicí proces v mozku se nedá zastavit. Ale hodně mi pomáhá čerstvý vzduch a jiné aktivity. Vařím, peču, zvelebuji. Tam se dere na světlo ta moje druhá ženská „měkká” stránka. Milující, pečující. Před pár lety jsme se odstěhovali na Táborsko a čerstvě jsme koupili i stoletou chalupu, bývalý hostinec. Klenby, kámen, vlhko. :) Zjistila jsem tak o sobě, že musím být asi trochu romantik a pravděpodobně se ji pokusíme zrekonstruovat.

Jak vypadá váš ideální den?
Vstáváme vyspaní. Všichni. Manžel mi jako každý den připravil kávu. Syn mi sedí na klíně a prohlížíme si knížku. Na stole je snídaně. Venku je krásně teplo. Kocour se líně prochází na zahradě. V práci mi jde všechno od ruky a vše stihnu. Technika nezlobí. Odpoledne vyzvedneme dítě ve školce a jedeme do Vlkovských pískoven. A tam se válíme na pláži, cachtáme ve vodě, stavíme hrady z písku až do západu slunce. Večer přijedeme na náměstí a tam je tančírna pod širým nebem. S oběma mými muži si zatančím a jdeme domů…

Jaké máte pracovní plány pro příští rok?
Na příští, to je daleko. Ale tento rok rozšířím modelové řady. Chtěla bych také jet alespoň na jednu prezentační akci. A udělat otevřený ateliér.