Jak napsat pozvánku, kterou lidé čtou
"Dobrý den. Dovolujeme si vás srdečně pozvat na tradiční a již zavedenou velmi oblíbenou akci, jejíž 6. ročník pořádá občanské sdružení Tvořilkykutilky z.s. za podpory grantu Sjednocujícíunie ve spolupráci s městským úřadem Naševesnička dne 25. 8. 2017 v nově zrekonstruovaném kulturním centru na náměstí v Našívesničce."
Začínají vaše pozvánky na Flerjarmark tak nějak? Gratulujeme. Právě jste ztratili čtenáře a potenciálního návštěvníka. V oněch prvních dvou vteřinách, které v dnešní době věnuje průměrný čtenář "nevyžádanému" textu, jste ho donutili přelouskat nesmyslná data a názvy a přitom jste mu nesdělili vůbec nic.
Jak tedy vylepšit svou pozvánku?
"Jste z Našívesničky a okolí? Chcete to tu trochu rozhýbat, nakoupit si výrobky přímo od jejich tvůrců a ještě se u toho pobavit? Vyzkoušet si řemesla a zabavit děti? Tak to nesmíte chybět v neděli 25. srpna u nás!"
Nebojte se být neformální!
Odhoďte stud, límečky a klotové rukávy a představte si, co by vás nalákalo na akci. To sdělte dvěma, třemi, nebo i pěti (krátkými!) větami, přidejte skvostnou úvodní fotografii a valte to do čtenáře hned zkraje. Vše ostatní si mohou přečíst později.
Zkuste si pak svůj krátký text přečíst, ukažte ho rodině, kamarádům, zeptejte se jich, jestli by přišli. A podle jejich reakcí upravujte. Nezapomeňte:
M á t e n a t o d v ě v t e ř i n y !
Ve zbytku textu udržujte napětí, radost, vypíchněte opravdové lahůdky, nebuďte moc "tradiční" či "každoroční", abyste nenudili a důležitá faktická data (příjezd, parkování, okolní památky...) shrňte až v závěru.
Pokud posíláte svou pozvánku i do novin a na volnočasové weby, nezapomeňte, že ten, kdo je otevře, je váš první čtenář. Pokud vám neporozumí, může se stát, že je odloží "na někdy jindy" a vaše pozvánka nikdy nevyjde. Buďte tedy struční, zajímaví a přehlední.
foto: Michal Ruš
Lokalizace
Začneme tím, co člověka v případě lokálních trhů zajímá asi nejvíc. Víte, kolik je v Česku třeba Lukových? Podle map jsou čtyři a vzdálenost mezi nimi je přes půl republiky. Nic "nepotěší" člověka více, než když se prokouše dlouhou pozvánkou na super akci a pak si jde vygooglit, že by na ni musel jet tři hodiny autem. Přitom stačí tak málo...
- Kde: Luková u Lanškrouna, VČ
Datum
Zdá se to jako drobnost, ale ne každá akce se koná v sobotu. Potěší tedy, uvede-li pořadatel i takovou drobnost a nenutí čtenáře hned listovat kalendářem. Vizuálně se také snažte právě tento údaj maximálně oku zjednodušit - srovnejte:
- Kdy: 24.6.2017 od 9:00-16:00 hodin
- Kdy: neděle 24. června od 9 do 16 hodin
Ukázaná platí
...aneb fotky, fotky, FOTKY! Nemyslete si, že pouhý plakát to zachrání. Skutečně krásný plakát si lidé určitě zapamatují, ale - máte ho navržený profíkem tak, aby vedl oko a vypálil do sítnice to podstatné? Stihnou si kolemjdoucí a kolemjedoucí zapamatovat co, kdy a kde? Nebo to bude jako s tou reklamou "já nemusim, já už ho vidim", kterou všichni milujeme a umíme nazpaměť, ale málokdo si vzpomene, nač byla? ;) A nemáte ten plakát náhodou už pět let stejný, takže ho lidé v podstatě už nevnímají?
Víte, že Fler nabízí schváleným akcím úpravu plakátu zdarma?
Více v Klubání.
Opravdu nemáte jedinou pěknou ilustrační fotografii?
A co takhle požádat prodejce, aby vám zaslali každý jedno foto ze svého sortimentu, který budou nabízet? Vytvořit z něj pěknou koláž zboží už není tolik práce a zaujmete zcela určitě.
Do koláže (nebo i jako hlavní ilustrační fotografii) ovšem hledejte snímky, na kterých divák rozezná obsah i v malé velikosti. Snímek zbožím naplněného pultu bude dobře vypadat na šířku celé stránky, ovšem jako hlavní fotografie ke sdílení například na Facebooku neposlouží. Nezapomínejte na ty, kteří přistupují k vaší pozvánce přes mobil a fotka plná drobného "zmatku" je spíš odradí.
Nuda nuda, šeď šeď...
Na druhou stranu pokud budete svým čtenářům dvakrát do roka vnucovat stále tytéž fotky (nebo plakáty), dosáhnete jediného - jejich provozní slepoty. Když oko "jede" po fotkách a mozek vyhodnocuje ("tohle už jsem viděl.. tohle taky.."), myslíte, že jim věnuje skutečně pozornost?
Zkuste pár jednoduchých triků a už na předchozí akci myslete na tu budoucí:
- Foťte svou akci od stavění až do závěrečného hvizdu. Je to důležitý materiál pro příští pozvánku.
- Pár týdnů před akcí obešlete prodejce s otázkou, co nového a zajímavého přivezou a požádejte je o kvalitní fotografie. Když je po nich nebudete chtít na poslední chvíli, většina z nich zvládne i lépe přefotit.
- Zeptejte se svých návštěvníků, proč přišli a co na vaší akci oceňují. To vše můžete využít při dalších pozvánkách.
TIP:
Neplačte, že nemáte rozpočet na profesionálního fotografa. Rozhoďte sítě mezi známé, poptejte se, čí junior rád/a fotí, oslovte místního kronikáře nebo kulturní centrum, někdo z nich se určitě najde. Foťte co největší formát fotografií, jaký váš aparát dokáže vyrobit. A pak najděte grafika, který vám tyto syrové fotografie upraví tak, abyste měli krásné do příštích pozvánek :)
Dvě dodané fotografie k akci.
Někdy pomůže ořez, soustředit se na to ve fotce podstatné (zboží, gesta, komunikace, přemýšlení, nákup, tvorba, úsměv...) a tyto zajímavé momenty spojit do koláže.
A ještě jeden postřeh: místo neustále stejných fotek celku, abyste ukázali, že je váš jarmark opravdu hodně moc veliký, se věnujte záběrům zboží, zajímavým detailům na pultech a snímkům řemeslníků či jejich rukou při práci. Takové fotky vypráví příběhy.
A příběh je to, co chce čtenář mít. Pokud máte nosné téma, zajímavé příběhy tvůrců a krásné snímky zboží, máte vyhráno.
Čím víc tučně, tím víc Adidas!
(Kdo nezná starý český vtípek na vietnamskou notu, optá se kamarádů ;))
Na závěr ještě jeden typický "pozvánkový" nešvar. Představte si, že před vás položíme list popsaného papíru a řekneme "dělej, máš na to 5 vteřin". To přečte opravdu málokdo. Jakou strategii v časové tísni zvolí mozek a oko? Zaregistruje obrázky, odrážky, nadpisy a tučné písmo.
V případě Fler MAGu za vás formátování obrázků a textu uděláme dle svého nejlepšího vědomí a svědomí, ale uznejte: vážně je dobrý nápad mít všechno tučně?
Něco pro inspiraci...
Zkuste si teď ještě jednou přečíst tento článek. Dali byste pouze z nadpisů a tučného písma dohromady jeho obsah, že? ;-) Méně je někdy více.
A pokud potřebujete poradit s textem nebo plakátem, ozvěte se nám v klubu Klubání. Jsme tu pro vás. A čím kvalitnější podklady nám připravíte, tím krásnější prezentaci vám můžeme zajistit :-)
Úvodní výrobek: Hlavně zachovat klid! - originál akvarel od by kristina