Módní průmysl stojí na prahu změny. Nejslavnější módní prognostička Li Edelkoort v nedávné době šokovala celou módní scénu striktním výrokem “Fashion is dead” neboli móda je mrtvá.

Vlivem sociálních sítí, nejrůznějších prodejních portálů a všemožných design marketů je dnes jednodušší než kdykoli dříve založit vlastní oděvní značku. Pro úspěch už vám ale nestačí jen touha vyrábět hezké oblečení. Už vám prostě nestačí touha šít zelený trenýrky jenom proto, že vám na trhu chybí. To je proklatě málo.

Trh je totiž přesycen. Nabídka oblečení dnes několikanásobně převyšuje poptávku po něm. Módní průmysl je druhým nejšpinavějším průmyslem hned po ropě, ať už z hlediska znečištění vody, produkce CO2, metanu nebo jiných skleníkových plynů, které vedou ke klimatickým změnám. To vše především vlivem obrovské a nesmyslné oděvní nadprodukce.

To vše se už dneska ví. A začíná to vnímat i spotřebitel.

Vaše tvorba už by tak dávno neměla být jen o produktu samotném. Vaše tvorba by měla zhmotňovat určitý názor, filozofii, životní postoj. Musíte mít příběh, odlišit se, umět zaujmout, mít dlouhodobou vizi, být upřímný, být autentický, tvořit módu s přesahem, módu, která promlouvá a kultivuje. Vás, vaše zákazníky, okolní svět.

Módu, které v žilách tepe všeobjímající vlna udržitelnosti. Jedině tak můžete v budoucím módním světě uspět.

Co je vlastně ta udržitelnost?

Drtivá většina konvenčních oděvních značek dnes funguje s jediným účelem, dosáhnout ekonomického zisku. Už ale neřeší to, za jakých podmínek tohoto ekonomického zisku dosahuje. Zda jejich výroba nezpůsobuje rozdíly ve společnosti nebo nepřináší nevratné environmentální změny. To pro ně není podstatné. Celá jejich existence stojí na jediném pilíři, a tím jsou peníze.

Oproti tomu udržitelné značky stojí na pilířích třech. Ekonomika, společnost i příroda.

Udržitelná výroba je taková výroba, jejímž výsledkem je produkt, který prospívá všem. Vašemu kontu, lidem i planetě.

 

Jak ale udržitelnost do své tvorby začlenit prakticky?

ODPOVĚDNOST JE VAŠE DRUHÉ JÁ.

“Člověk je veliký tím, že pociťuje odpovědnost.
Odpovědnost tak trochu za osud lidí, v dosahu své činnosti.”

(Antoine de Saint-Exupéry)

Odpovědnost za vaše jednání, ale i za důsledky, které toto jednání přináší, by mělo být samozřejmostí. Uvědomovat si a cítit, že jsme součástí celku, a to, jak se chováme, jak mluvíme, co nakupujeme, veškeré naše každodenní činnosti mají nedílný vliv na utváření světa kolem nás. Formují náš životní prostor.

Odpovědnost a z ní vyplývající dnes tak často skloňovaná udržitelnost by měla vycházet z vaší podstaty, ne z trendu trhu. Buďte upřímní a nehrajte na falešnou strunu. Udržitelnost byste měli promítat nejen do svého podnikání, ale žít jí i v soukromí. Jedině tak budete věrohodní. Jedině tak vám zákazníci uvěří a ten příběh budou ochotni žít společně s vámi. Máte-li tuto ctnost, máte napůl vyhráno. Co dál?

Oděv stejně jako jakýkoli jiný produkt má svůj životní cyklus sestávající z několika fází. V každé této fázi je třeba o udržitelnosti přemýšlet a hlavně, aktivně ji do své tvorby promítat. Myšlenka pomalé a zodpovědné módy se pomalu zabydluje v myslích i šatních skříních spotřebitelů. Chtějí módu, která neškodí. Chtějí transparentní výrobu. Buďte připraveni se na tuto novou vývojovou etapu módního průmyslu adaptovat.

DESIGN

Už v prvopočátku myšlenky svého oděvního podnikání byste měli uvažovat o tom, jaký produkt vlastně pouštíte na trh. Měli byste uvažovat o tom, z čeho bude vyroben. Budu používat nové materiály, budu upcyklovat, nebo se pustím do kombinace obého? Jak náročná bude údržba mnou nabízeného oděvu během nošení? Co se s ním stane, až ho spotřebitel donosí? Jakou přidanou hodnotu zákazníkovi vlastně přináším? To vše jsou otázky, na které byste měli být schopni odpovědět. Už v této počáteční fázi totiž můžete eliminovat až 80 % environmentálních negativních dopadů, které móda způsobuje.

MATERIÁL

Až 90 % konvenčních oděvních značek dnes neví, odkud pochází materiál na jejich výrobu. Ideálním případem je skutečnost, kdy si materiály necháte vyrobit nebo spojíte síly s lokálními hráči, abyste měli kontrolu nad výrobou a věděli, co v materiálu, který používáte, vlastně je.

Používáte-li materiály ze zahraničí, nakupujete přes e-shopy nebo v kamenných obchodech, vždy požadujte certifikát původu. Problémem dnešních materiálů je jejich vysoká toxicita. Při výrobě materiálů, která probíhá mimo Evropskou unii, se často používají vysoce toxické látky, které následně v látce zůstávají. Ušijete-li z tohoto materiálu oděv, který se bezprostředně dotýká zákazníkovy kůže, problém může být na světě dřív, než si myslíte. V Evropské unii tuto problematiku upravuje dohoda REACH. Pochází-li tak materiál ze země EU, měl by být v pořádku.

Dále přemýšlejte i o tom, jak se materiál chová, zda ho bude třeba ve fázi užívání žehlit, jakou má životnost. Sledujte technologický vývoj a začleňujte do své výroby ekologické materiály. Třeba textilie z ananasových listů, které jsou alternativou ke kůži. Buďte napřed.

VÝROBA

Mějte maximální dohled nad vlastní výrobou. Zprostředkujte zákazníkovi celý proces vzniku vašeho produktu, nechte ho nahlédnout pod pokličku. Ukažte fotky ze samotné produkce, ukažte ty, kdo za výrobou stojí. Buďte transparentní ve svém dodavatelském řetězci, ve své cenotvorbě. Ukažte zákazníkovi, za co u vás platí. A minimalizujte svůj textilní výrobní odpad.

Foto z procesu lisování kaučukových podešví na nový produkt značky Playbag.

PRODEJ A FÁZE UŽÍVÁNÍ ODĚVU

Řádně si spočítejte, za kolik budete svůj produkt prodávat. Ať se nám to líbí nebo ne, tričko vyráběné s respektem k přírodě a s úctou k lidem prostě nestojí tři stovky. Promítněte do své ceny nejen samotnou výrobu, předvýrobní a povýrobní procesy, ale zpoplatněte i ekologickou stopu, kterou vaše výroba chtě nechtě zanechává. A vše dobře komunikujte.

Příklady z praxe ukazují, že ví-li zákazník, za co platí a že je mu nabízen produkt s přesahem, je ochoten si připlatit. Stůjte si za svoji cenovou politikou. Nevyrábějte levné produkty.

Vlivem nízké ceny jsou oděvy a doplňky vnímány jen jako spotřební zboží, jednoúčelová položka. Dnes nakupujeme 4x více než před dvaceti lety a každým rokem roste množství textilního odpadu. Nebuďte toho součástí. Nevyrábějte pro skládku. Produkujte kvalitu a nechte si za ni zaplatit.

ODLOŽENÍ

Ideálním příkladem udržitelné značky je taková značka, která odpovídá za svůj produkt i poté, co jej váš zákazník donosí. Natolik si totiž stojíte za svojí produkcí a použitý materiál má pro vás takovou cenu, že jste od zákazníka schopni donošený produkt znovu odebrat nebo odkoupit a dále s ním dle jeho opotřebenosti pracovat. I tuto poslední fázi byste měli ve své podnikatelskoudržitelné strategii zpracovat. Inspirací vám může být například holandská značka Mud jeans.

Jste-li si vědomi všech výše popsaných aspektů udržitelnosti, máte-li vypracovaný udržitelný byznys plán, je třeba konat.

Vytvořte si kvalitní dodavatelský řetězec, najděte partnery.

Proto vám do začátku přináším pár vlastních tipů z našich lokálních vod na podniky, které mohou být vaším společníkem na cestě udržitelné výroby:

  • Sebtex Sebranice – výroba bavlněných paličkovaných krajek a prádlových pruženek
  • Tylex Letovice – textilní aplikace do interiérů, pevné i elastické krajky, tyly, pružné hladké úplety, zušlechťování textilií, 3D distanční úplety, technické síťoviny
  • Styl Studená – výroba a prodej knoflíků
  • Knoflíkářský Průmysl Žirovnice a.s. patří mezi největší české výrobce zaměřené na knoflíky, pracovní a módní spony, brzdičky, koncovky a další doplňky pro oděvní a módní průmysl.
  • Pleas, a.s. v Havlíčkově Brodě, kromě šití své vlastní konfekce má i svoji vlastní pletárnu i barevnu. Nabízí k odkupu i zbytkovou metráž ze své vlastní výroby, díky čemuž se může stát vaším hlavním partnerem, rozhodnete-li se upcyklovat, tzn. šít ze zbytků nebo přebytků.
  • Jitex Comfort, s.r.o. v Písku vlastní svoji pletárnu, úpravnu i konfekční dílnu, včetně vyšívacího střediska a oddělení sítotisku. Můžete si tu nakoupit úplety pro svoji výrobu nebo si na míru nechat uplést svůj vlastní.
  • Moraviatex pletárna, s.r.o. – výroba a prodej úpletové metráže
  • Jimi plet – výroba a prodej pletené metráže pro oděvní a technické účely
  • K-plet – výroba a prodej úpletů z bavlny a směsových materiálů
  • MILETA a.s – největší výrobce košilovin. Najdete zde vlastní tkalcovnu, úpravnu, barevnu, obrubovnu a zařízení pro výrobu výšivek.
  • La Linea, s.r.o. – výrobce potištěných bavlněných látek
  • Duo moda, spol. s r.o. – výrobce pletené módy na zakázku
  • Janet, s. r. o. – výrobce dámského pleteného zboží
  • Družstvo koplet - výrobce pánských a dámských pletených oděvů
  • Moess, s. r. o. – výroba oděvů na zakázku a strojní vyšívání
  • Hallpe Lysá nad labem – oděvní výroba dámské konfekce především pro tuzemské výrobce
  • Textil Najmann – šicí dílna
  • Šohaj Strážnice – tradiční český výrobce košil
  • Vavi Vimperk - výroba a prodej pánských košil a doplňků, oblekové i volnočasové konfekční košile a šití na míru
  • Elega – největší výrobce českých kožených kabelek
  • Tkalcovna Kubák Strmilov, k.s. – výroba bytového textilu z přírodních materiálů
  • Redno Šumava, s.r.o. – ručně šitá kožená obuv
  • Tonak a.s. Nový Jičín - největší a nejvýznamnější výrobce pokrývek hlavy
  • Snaha Jaroměř – výrobce obuvi
  • Moleda – výrobce obuvi, stálicí jeho produktového portfolia jsou známé boty prestižky.

 

Tak vám i nám držím palce.

Protože to, jak vyrábíme, nakupujeme a jak spotřebováváme módu, má vliv na kvalitu našeho života v globálním měřítku.

 

A samozřejmě jako vždy - pokud budete mít nějaký dotaz, moc ráda vám odpovím v diskuzi pod článkem.