Ať už prodáváte své výrobky několikátý rok a máte pocit, že vás ve vašem byznyse nic nepřekvapí, nebo se teprve nesměle odhodláváte říct světu “Hele, co vyrábím, chceš si to koupit?”, stojí za to si jednou za čas položit krátkou, ale důležitou otázku. Třeba vás vaše vlastní odpověď na ni zaskočí, třeba nakopne k tomu, abyste věci udělali jinak. Kdo ví. Ale garantuji vám, že pokud si na ni odpovíte opravdu upřímně a do hloubky, něco s vámi určitě udělá. Připraveni? Tak tedy, ta nadmíru důležitá otázka zní “Proč?”.

Proč je “proč” tak důležité?

Protože ke všemu, co děláme, potřebujeme motivaci. A odpověď na otázku “proč” nám právě tuto motivaci dává. Někdy je pro nás i jednoduchá činnost otravná a nepříjemná, jindy je i složitý a náročný úkol zdrojem radosti a skvělého pocitu. Rozdíl je právě v motivaci. V tom, že v jednom případě odpověď na otázku “proč” nedává smysl, a v druhém ano.

Jak se dobrat k opravdu poctivé odpovědi na otázku, proč prodávám své výrobky? V tomto článku vám nabídnu několik pomůcek, které vás provedou po cestě dál, než kam byste se dostali sami.

ODKUD FOUKÁ? Taška HUBATÝ TRPASLÍK od sisky111

Na začátek ale musím říct jednu důležitou věc. Existuje mnoho důvodů, proč být prodejcem na Fleru. Například

  • Jsem šikovná a hodilo by se mi přivydělat si pár korun.
  • Jsem doma s dítětem a potřebuji ještě nějakou činnost, abych se nezbláznila.
  • Pořád něco tvořím a potřebuji se výrobků nějak zbavit.
  • Chci si vydělat na svůj kreativní koníček.
  • Vždycky jsem si přála mít svůj vlastní obchod, jde o ten pocit, ne o zisk.
  • Potřebuji si vydělat peníze, tak proč to nezkusit takto.
  • Fler je prostě ten nejlepší kus internetu na světě a já chci být jeho součástí se vším všudy.

Většinou pomáhá si své nápady a vize zapsat do deníku. Třeba do tohoto krasavce od DAVIDA ŠUŠKY.

Důvodů je mnoho, možná jste zde našli ten svůj, možná je úplně jiný, ale jedno je důležité: Žádný důvod není špatný. Neexistují horší a lepší důvody. Existují jen důvody, které jsou vaše a které vaše nejsou.

Moudré rčení praví, že kdo zná důvod, zná i způsob. Proto je tak důležité umět si odpovědět na otázku, proč dělám to, co dělám - abych uměl najít správný způsob, jak směřovat dál.

Proto je také bezhlavé opisování, okoukávání a kopírování ostatních cestou do pekla a ne k cíli.

A proto jen málokdy fungují jednoduché návody na úspěch. Každý má svoji vlastní výchozí pozici a svoji vlastní cestu, po které se má vydat k cíli.

Při prodeji vlastních výrobků, stejně jako při každém podnikání, musíte sami určit, do čeho se pustíte, co necháte být, nastavit si své priority. To jsou věci, které za vás nikdo neudělá. Samozřejmě - můžete se poradit. Ale zodpovědnost za rozhodnutí je nakonec na vás.

PROTOŽE BAGR, triko od Little Rock Star

Prodej rukodělných výrobků má velkou výhodu v tom, že je to byznys, který můžete ve většině případů rozjíždět pomalu. Většinou vás nečekají velké investice, spíš vytrvalá mravenčí práce. Při které ale mnohdy máte pocit, že vlastně nevíte, jestli ještě pořád směřujete dopředu, přešlapujete na místě, nebo se propadáte někam zpět. I k tomu, abyste poznali, jak na tom váš byznys je, vám pomůže odpověď na otázku, proč to děláte. Ta odpověď v sobě má i cíl, kterému se buď přibližujete, nebo ne.

Najít své "proč" je polovinou úspěchu

V podnikatelském prostředí se setkáte s pojmy “vize”, “mise”, “poslání” (což je totéž, co mise), “hodnoty”... Nemusíte se trápit tím, co je co a studovat definice. V našem malém podnikání nepotřebujeme motivovat stovky zaměstnanců, ani vytvářet společný pohled na budoucnost pro bandu ctižádostivých šéfů. Nám stačí, když všechny tyto vznosné dokumenty spojíme do jedné upřímné odpovědi na otázku “Proč”. Stačí nám totiž jen jedna myšlenka, která bude motivovat současně nejvyššího šéfa i posledního zaměstnance našeho malého podniku. To všecko jsme totiž (většinou) jen my sami a nikdo jiný.


Našli jste svůj cíl podnikání v úzce zaměřené skupině zákazníků? Výborně, není vás mnoho. S chutí do toho!
Big&Chic - XL móda

Petr Ludwig, známý český autor knihy Konec prokrastinace, ve své přednášce o firemní vizi vypráví příběh o firmě Novo Nordisk, která vyrábí léky pro diabetiky, a o tom, jak se při návštěvě tohoto podniku setkal s tolika nadšenými lidmi, až získal pocit, že tam musí zaměstnancům něco přimíchávat do pití. Nakonec zjistil, že za tím vším nejsou drogy, ale silná vize, kterou sdíleli všichni pracovníci - že svým každodenním snažením zlepšují život lidem s cukrovkou.

Budu hádat, co si teď myslíte: Pomáhat nemocným lidem, to je úžasná věc, ale já jsem jen mamka na mateřské, která si po večerech hraje s korálky, aby si trochu přivydělala. Udělat někomu drobnou radost, prosím, ale nebudu si nalhávat, že moje náušnice někomu změní život…

Počkat, počkat! Kdo říká, že musí vaše náušnice někomu změnit život?! Jste na mateřské, a přesto si vyděláváte? Proč? Není odpověď na tu důležitou otázku ukrytá právě tady? V přesvědčení, že není správné čekat, že mi někdo něco dá, a že má naopak smysl zkoušet vydělat alespoň pár korun v rámci svých možností. Nebo je odpověď v tom, že mateřská může být úžasná příležitost vyzkoušet něco nového a že by byla chyba tuto příležitost promarnit?

Nejste na mateřské? Jasně. Pokud tvoříte a prodáváte při studiu nebo při práci, může být odpověď stejná. Pokud si zkoušíte přivydělat, protože žádnou jinou práci nemáte, tak je to taky podobné.

Nebo jsem úplně mimo? Máte peněz dost, ale stejně máte potřebu něco vyrábět a prodávat. Ale to je skvělé! Možná je vaším hnacím motorem pocit, že to, co děláte vy, by nikdo jiný neudělal. Možná vás představy vašich výrobků budí ze spaní a nenechají vás odpočinout, dokud jim nevdechnete život…

Zase jsem mimo? Že to s tím vaším tvořením není zase tak vážné, jen vás prostě baví zkoušet nové věci, nebo se naopak zdokonalovat v tom svém jednom oboru? No ale to je přece také úžasné, pokud máte pocit, že z vás každý výrobek dělá lepšího člověka!

Ještě stále jsem se netrefila? To je možné. Ale hůl nad vámi nezlomím. Naopak vám nabídnu pár dalších pomůcek, díky kterým můžete svoji odpověď na otázku “Proč?” najít:

Ideální den a práce snů


"Release" neboli uvolnění.
Hrnek z českého porcelánu od Harpie.

Představte si svůj ideální pracovní den. Zavřete oči a popusťte uzdu své fantazii. Představte si celý jeden den od rána až do večera tak, jak byste ho nejraději prožili. Až se ve své fantazii uložíte ke spánku a oči zase otevřete, zapište si pro jistotu vše, na co jste přišli.

Pak se znovu vraťte do svých představ. Když jsme byli malí, občas po nás učitelé chtěli, abychom nakreslili, čím budeme, až budeme velcí. Co by dneska nakreslilo to malé dítě v nás? Na co je to malé dítě ve vás hrdé? Co mu na vás přijde úžasné?

Každá věc, kterou v životě uděláme nebo neuděláme, maličko změní celý svět. Čím změní svět moje podnikání? Čím změní moje okolí? Co bude na světě chybět, když já nebudu dělat to, co dělám?

Nemusíte odpovědět na všechny otázky. Když vás některá osloví více, klidně zapomeňte na všechny ostatní a sledujte, kam až vás dovede. Vraťte se teprve, až budete mít pocit, že už cesta dál nevede.

Stále nic? Nefunguje to? Jako dítě jste chtěla být princeznou, ideální den strávíte na pláži. Svět bez vás by se točil úplně stejně a hrdá jste teď zrovna akorát na to, že jste dočetla až sem? No vy jste mi tedy případ! Ale mám pro vás ještě jednu metodu. A vy ostatní mi prosím také neutíkejte. Tahle poslední metoda prověří, jestli je vaše odpověď na otázku “Proč?” opravdu ta správná.

Satori - osvícení. Ykushi

Každá mince má svůj rub

Když si představujeme svou budoucnost, když sníme o tom, co budeme dělat, většina z nás má tendenci vymalovat si vše v zářivých barvách. Jenže život není procházka růžovým sadem, není každý den obloha bez mráčku, někdy bude lít jako z konve mnoho dní a každý někdy zažil pocit, že už se snad ani lepší časy nevrátí. A za velkým štěstím a velkým úspěchem najdeme snad pokaždé velké odříkání a trápení. Možná bychom se tedy snad ani neměli zamýšlet nad tím, co v životě chceme dělat, ale nad tím, co jsme ochotni v životě snést. Každá cesta totiž něco stojí.

Jsme různí lidé. Různě namíchané koktejly vlastností. A stejně tak, jako máme různé množství talentu pro různé činnosti, máme každý i míru nadání pro snášení různých příkoří. Co je pro jednoho noční můra, druhý přejde bez povšimnutí.

Oxford - ručně vyráběná aktovka z houževnaté hovězí kůže. Ideální parťák do podnikání. brasnarstvibruzek

Jaké nepříjemnosti mě mohou čekat na mé cestě? Jaké obtíže jsou spojeny s tím, co jsem našla jako svoji odpověď na otázku “Proč?”. Zvládnu je, nebo by se mi lépe snášelo něco jiného? Vadí mi v životě nejistoty, nebo jsem v nich naopak jako ryba ve vodě a nadšeně improvizuji? Jsem schopna dělat do konce sil na věci, o které vím, že ji musím dokončit, nebo začnu pochybovat a hledat zadní vrátka?

Co jste schopni snést? Pro jaké příkoří máte talent? Zvládnete lépe, když nejste uznávaní, nebo když musíte jít s kůží na trh? Snesete lépe, když musíte vyjít s málem a uskromnit se, nebo když musíte dřít od rána do večera? Raději jednotvárnou ubíjející činnost, nebo něco, co se vám mění pod rukama? Chcete spíš ránu do hlavy, nebo do břicha?

Každá cesta z místa A do místa B něco stojí. Námahu, peníze, obojí… Pokud je cesta zadarmo, není cestou, ale jen přešlapováním na místě. Každý z nás by v podnikání měl vědět, kam směřuje a hlavně proč. Cíl cesty se může změnit - a nezřídka i změní. Odpověď na otázku, proč jsme chtěli právě tento cíl, by ale měla zůstat stejná. Odráží totiž hodnoty, na kterých nám záleží a bez kterých by svět nebyl takový, jaký by podle nás měl být.

motivační obraz Popelka II. od prodejce dílnička

 

Úvodní foto: sugaredglazed