Možná jste v Česku po revoluci získali z nabídek aukčních portálů pocit, že vintage je všechno, co nestihli předchozí majitelé uklidit před prodejem z půdy vašeho domu. Je to ale skutečně tak? Kdy mluvíme o starožitnostech a kdy o vintage? Co je vlastně to tolik populární retro?  A jak nakoupit a neprohloupit? Pojďme se spolu podívat všem těm pojmům na zoubek! S čím vším se při nákupu „starých krámů“, jak by řekl můj drahý přízemní muž, můžeme setkat? Vezmeme je pěkně chronologicky.

Starožitnosti

Starožitnostmi obvykle myslíme předměty sběratelské hodnoty, které jsou staré alespoň 100 let, tedy zhruba do 20. let minulého století. Tato hranice se někdy snižuje až na 50 let, především u předmětů, které se nevyrábějí tak dlouho, jako například různé stroje apod.

Jedná se nejen o stará umělecká díla, ale i o předměty denní potřeby. Může jít tedy o obrazy, porcelán, nábytek, šperky, sochy, keramiku, hračky – v podstatě na co si vzpomenete. Koupit je můžeme většinou ve starožitnictví, případně je, máme-li štěstí, podědíme po předcích. A pokud jste vášniví sběratelé a chcete si zvednout adrenalin, můžete vyrazit na aukci.

Mosazný lustr ve stylu vídeňské secese z 20. let vypadá i dnes překvapivě moderně.

Vintage

Definice tohoto slova je již poněkud složitější. V původním význam slova šlo o proces výroby ročníkového vína neboli vintage vine , tedy o víno, které se pojí s určitým datem výroby. Proto se někdy uvádí, že označíme-li nějaký předmět jako „vintage“, měl by být také uveden rok výroby, což se ovšem zdaleka ne vždy dodržuje (a často to ani není možné, jelikož přesný rok výroby není dohledatelný).

Obecně se považují za vintage předměty od 20. do 60. let minulého století; u oblečení se někdy uvádí až do 80. let.

Bývají to věci, které vcelku snadno můžeme najít při likvidaci pozůstalosti či v různých bazarech a na blešácích. Může jít o krásný porcelán stejně jako třeba o zadělávací mísu - pamatujete? Taková ta bílá, vroubkovaná, co v ní babička zadělávala na buchty?

Na maliny se smaltovanou bandaskou od Poklady z půdy. V téhle konvičce už asi vařit čaj nebudete, ale na zalévání truhlíků je kouzelná... La Flama ... vintage.

Klasická zadělávací mísa od Poklady z půdy.

Nadčasová kabelka ze 70. let od Láry Fáry Vintage shop.
Rozkošný stříbrný otevírací medailonek na fotky vašich milovaných od šmidla. Stříbrný prstýnek do sbírky... od šmidla.

Retro

Pojmem retro obvykle myslíme kulturně zastaralý styl či trend, který se dostal znovu na výsluní pozornosti. Jooo, babička měla pravdu, když říkávala "To zase přijde do módy, uvidíš!" Mimochodem retro není vlastně nic nového - již v minulosti docházelo k určitým návratům ke starým stylům - tak vznikly takzvané historizující slohy, jako například novogotika, novorenesance či novobaroko.

Retro mohou být jak původní, originální předměty (například růžové klipsy po mamince ze 60. let), tak i předměty nové, vyrobené ve stylu daného období (v takovém případě dáváme přednost termínu "retro styl").

Retro je velmi oblíbené jak v oblasti oblékání, tak i nábytku či předmětů denní potřeby. Asi nejčastěji narazíme na retro styl 50. a 60., v poslední době stoupá také zájem o 70. léta.

Samostatnou kapitolou je pak česká specialita - bruselský styl, navazující na Expo 58.

Retro Barbie je vskutku stylová :-)  Zdroj: Worth1000.com.

Šatky v retro stylu od VOSINA for you. Originální Bambi v modré barvě, 60. léta, s ozvěnami bruselského stylu. ChalaCrazy.
Puntíky, puntíky, puntíky... retro styl od MyFairy. Apartní vestička od ARTiČOK.

Důvěra především?

Asi se shodneme, že všechny uvedené termíny se dnes samozřejmě zhusta zneužívají, takže pod pojmem „starožitnost“ můžete najít porcelán se zlatým okrajem a kytičkami, ovšem vyrobený v osmdesátých letech. Za vintage zas  leckdo považuje jakýkoliv hadr ze dna skříně a za retro cokoliv, co má puntíky. Proto je potřeba při nákupu jisté ostražitosti...

Haggadah shel Pesach

32 + 1 list, psáno na pergamenu hnědým, červeným a černým inkoustem, ilustrace inkoust a kvaš. Okraje listů a některé ilustrace vyvedeny ve zlatě. Napsal a ilustroval Aaron Wolff Herlingen z Gewitsch, neboli Jevíčka na Moravě, známý též jako Aaron Schreiber. Vídeň 1730.

Rukopis je v mimořádně dobrém stavu a obsahuje například i poznámky předchozích vlastníků.

Tento skvost byl vydražen aukční síní Sotheby´s za 962.500 amerických dolarů.

Jak nakupovat vintage?

Rozhodněte se, proč chcete nakupovat

Vypadá to jako samozřejmost, ale než poběžíte do nejbližšího bazaru, položte si následující otázky. Chci sbírat starožitnosti jako dobrou investici? Toužím si zařídit celý byt tak, aby vypadal jako na zámku? Nebo hledám jen pár věcí, které doladí váš interiér? Jsem ochotný investovat do restaurování, nebo chci kupovat pouze zachovalé předměty? Pídím se po konkrétních stylových kouscích? Jde mi především o vintage oblečení? Chci si doplňovat šperkovnici o skutečně hodnotné kousky, aby vnučky měly jednou co dědit, nebo bych jen ráda doladila svůj styl pomocí vintage bižuterie? A budu to opravdu používat? V těchto otázkách je dobré si udělat jasno, jinak budete nakupovat chaoticky a bez rozmyslu a docílíte jediného: váš byt bude brzy vypadat jako vetešárna.

Nakupujte u prověřených prodejců

To se řekne snadno, ale jak ho poznat, že... Dobrá starožitnictví bývají ta s určitou tradicí. Můžete také dát na doporučení někoho zkušeného. Pokud narazíte na zajímavý „antik“ či bazar, zajděte tam několikrát, než něco koupíte. Dívejte se, jakým způsobem s vámi prodejce jedná a především, jaký přehled má o tom, co prodává. Používá např. knihu s přehledem méně častých puncovních značek či značek porcelánu? Ví, na co se používaly podivné předměty, o jejichž funkci nemáte vy ani tušení? Pokud hledáte něco konkrétního a prodejce předmět zrovna nemá, nabídne vám, že vám ho rezervuje, když se objeví? Jestliže nakupujete on-line, zjistěte si, jakým způsobem prodejce zboží balí a zasílá a samozřejmě se nezapomeňte podívat na hodnocení předešlých zákazníků. Pokud zboží neodpovídá tomu, co bylo inzerováno, má vady, které nebyly patrné z fotografií a uvedeny v popisu, věc nemilosrdně vraťte a napište negativní hodnocení.

Prolézat, prolézat, prolézat!

Důležité je pravidelná návštěva antiků, bazarů, blešáků či příslušných e-shopů. Nemusíte pokaždé něco koupit, lépe řečeno to ani není žádoucí. Čekejte na to, až o bude „přesně ono“.

Všechno si pořádně prohlédněte

Jakým způsobem jsou předměty vystaveny? Jsou čisté, funkční? Jsou zachovalé? Pokud není věc zcela v pořádku, kolik by stála oprava? Dobře si vše prohlédněte ze všech stran. Nechybí nějaká součástka, nemá věc nějakou prasklinu, není rezavá?

Kupujte věci, které si pamatujete

To je určitá sázka na jistotu. Když potkáte v bazaru „svůj“ hrníček z dětství, tak víte dost přesně, z jaké je doby. Podobné je to s věcmi, které jste znali z babiččina obýváku. Zároveň dávejte pozor na to, abyste z nostalgie nenakoupili věci, které vlastně nechcete používat a bude se vám na ně jen prášit.

Vzdělávejte se

Pokud chcete začít sbírat starožitnosti, bude nutné, abyste se v tomto směru stále vzdělávali. Kurzy poskytuje například Asociace starožitníků. Najděte si „svého“ starožitníka, nejlépe na osobní doporučení zkušeného sběratele. Budete mít možnost se časem dohodnout na lepších cenách, dobrý starožitník také bude „číhat“ na předměty spadající do vašeho sběratelského zájmu.

Pokud vás zajímá vintage a retro, čtěte články a knihy na toto téma. Zorientujte se v základních módních stylech, které se v minulém století objevily – na toto téma najdete už řadu kvalitních knih. Sledujte rubriky časopisů a novin o designu. Pokud objevíte zajímavý blog, který se na vintage zaměřuje, čtěte ho pravidelně. Bavit by vás mohl např. „Oh So Lovely Vintage“ nebo „Diary of a Vintage Girl“.

A v příštích dílech tohoto našeho nového vintage seriálu se zaměříme na oblečení, šperky, nábytek a další předměty.

Úvodní obraz: holandská škola, 3. čtvrtina 17. stol., portrét dívky v růžových šatech s lukem a psem. Zdroj: Sotheby´s.