Konečně zase doma.
Zahrada zarostlá.
Kopřiva dvoudomá,
lebeda,
chybí jen otep indiga
na provaz konopný

....

 doma seš tam, kde se oběsíš  (I. M. Jirous)

...no ano, to snad může napsat jen magor. Jenže opravdu tento verš napsal Magor, občanským jménem Ivan Martin Jirous, dříve perzekuovaný potížista a kriminálník, dnes oslavovaný básník, který pronikl spolu s Máchou, Vrchlickým, Hrubínem i Seifertem do čítanek našich dětí. Úryvek pochází z básně Rockerův návrat, která obsahuje sprostá slova, jimiž vás nebudeme zatěžovat, a jistojistě si ji celou vygooglíte, pocítíte-li jejich nedostatek.

Soutěžní klub Nestejní si ve svátečním čase vzal jako námět prosincového klání téma Domov, v čase adventním. No a aby to nebyla taková nuda, uvedeno posledním veršem z Magora. Cílem prosincové soutěže bylo se otevřít, ukázat něco z toho, co pro nás znamená domov, jak žijeme, co máme rádi, a jelikož je to v čase svátečním, na fotografii mělo být nějaké světýlko či svíčka. Soutěžní fotografie měla být v nějaké (jakékoli) tradiční vánoční barevné kombinaci. Téma skoro by se řeklo nudné, fádní. Ale ouha! Vyvolalo diskuzi tak bouřlivou, že to reálně vypadalo na zrušení klubu.

...autorkou většiny finálních podob zadání jsou Tři Kavky, dále tedy píši v první osobě.

Dostalo se mi, a i ostatním správkyním, několika výhružných e-mailů, že to snad nemyslíme vážně. Rozvinula se diskuze o sebevraždách. Též značná část soutěžících nutně potřebovala sdělit, že oni Vánoce nemají rádi či je vůbec neslaví. Další diskuze proběhla na téma zbytnost či nezbytnost velkého každoročního úklidu. Napadá mě k tomu, kdyby bylo tématem třeba "Svátek sv. Jana", který slaví vskutku jen málokdo, jestli by diskuze probíhala též tak vzrušeně. Je vidět, že domov, a zvlášť v čase vánočním, je téma, které se hluboce dotýká nás všech. Byť třeba bolestivě.

Já sama jsem oficiálně žila na čtyřech adresách a existuje (či existovalo) ještě dalších pět míst, kde jsem měla svého času kartáček na zuby. Míst, kterým bych mohla říkat domov. Ale ten je jen jeden. Myslím, že když ho člověk ztratí, je těžké získat jiný. Místo, které skutečně z hloubi srdce milujeme. Proto ta divoká diskuze.

...prostě domov je tam, kde se oběsíš. Dává to smysl. Místo, kde, kdyby měl přijít poslední den, si přeji vydechnout naposledy. Není to perverzní, není to o smrti ani o násilném ukončení vlastního života. Je to o lásce k místu. A dost možná i o krajině, věcem a lidem kolem.

Přijměte tedy velectěné pozvání do nestejných domácností v prosincovém čase. Vyhlížíme s rozsvícenou svíčkou návrat slunce a narození Spasitele.
Čekáme tiše.
Pojďte dál. ♥

Můžete rozdat 6 svých hlasů a čas máte až do pátku 20. prosince.

Požehnané Vánoce vám všem.

#fler-anketa:3890#

Úvodní fotografie Tři (na cestě za hvězdou) od naší hvězdné členky Lucie VV.