Makový svět udržuje tradice, podobné zvykům z našeho světa. První záznamy o Makopustu pocházejí ze středověku, ale tradice bujarého veselí s jídlem, pitím a skotačením v maskách a převlecích je bezpochyby mnohem starší. Na vysvětlenou... Makopust - nejedná se o překlep, ale s Masopustem má hodně společného ;-).
Každým rokem v období, kdy zima vrcholí a blíží se nadějné jaro, propuká v Makovém světě všeobecné veselí a Makovice se převlékají do barevných masek a převleků. Zapomenou na "dobré vychování" a veselí se, tancují a vůbec chovají se všelijak bláznovsky.
Ne nadarmo se říká: "Makopust, všech bláznů pán!
Mezi maskami je celá řada tzv. "Slaměných".
Někde se jim říká pohřebenář, slamák, střapář a patří mezi prastaré makopustní masky. Při obchůzce jim hospodyně napichují na rožeň různé makopustní dobroty - koblihy, slaninu... ňam!
Makový pohřebenář má podobný zvyk jako na Valašsku. Pokřikuje na ženské: "staré baby na hřebeň, mladé ženy na rožeň!"
(Podle pokřiku i pojmenování masky můžeme tušit souvislosti se zpracováním lnu.)
Mezi maškarami bývá hlavní postavou medvěd. Je plodonosnou maskou a jeho zvykem je tancovat s každou ženskou... Ty mu vytrhávají z oděvu kousek slámy a kladou drůbeži do hnízda, aby dobře seděla na vejcích.
K všeobecné radosti a zábavě si medvěd vybírá hezké mladé dívky a s každou se poválí ve sněhu. Nikdo se nad tím nepohoršuje, protože medvěd se k dívkám chová slušně a něžně a tento symbolický plodnostní akt je chápán jako tradice a obřad.
Při oslavách Makopustu nesmí chybět "Strakatý" neboli laufr, běžec... Práská bičem o vrata a oznamuje příchod všech masek do domu, někdy bývá i hlavním tanečníkem.
K častým zvířecím maskám patří i "kůň", neboli klibna, koník...
"Bez bláznů to nemůže býti, musí je Makopust míti..."
...a tak ještě rozpustilé "Vepřové panenky", nové masky letošního Makopustu:
Makové myši se letos trochu přemnožily a při oslavách se chovaly dost uvolněně... Nejvíc si pochutnaly na makových koláčích a makových jitrnicích...
A to je konec příběhu. Letošní Makopust i Masopust pominul a tím i zimní období zemědělského roku. S předjařím přichází začátek nového a první polní práce. A jak bylo vždy zvykem:
...člověk se opět, starostlivě, v potu a s úctou skláněl k oplodněné zemi, v obavách i s nadějí zvedal hlavu k nebi, vzýval všechny dobré síly ku pomoci a ty zlé se snažil odehnat. Přitom se však nezapomněl těšit a radovat ze svátečních chvil života.
Věděl, že všechno má svůj konec.
(Jen jitrnice má dva :-))
Děkuji rožnovskému Muzeu v přírodě za možnost prezentace makopustních masek na Masopustu 2014.
Tož naviděnů příštím rokem...
Redakční dovětek:
Jak jsme vám v MAGu slíbili, když budete pilně psát pěkné blogy, budeme ty nejzajímavější z nich vytahovat na oči širokému obecenstvu do MAGu. A jak jsme slíbili, plníme :-) Takže - pište blogy!
Zdroje informací k Makopustu:
http://www.vmp.cz/cs/odborna-cinnost/zvykoslovny-rok/masopust-na-valassku.html
http://www.nivnicka.cz/direction.php?page_name=poctenicko_detail&%20poctenicko_id=1
http://cs.wikipedia.org/wiki/Masopust
Použitá literatura:
- Kamila Skopová: Hody, půsty, makopusty (slavíme, vaříme, zdobíme a hrajeme si celý rok podle lidových tradic), vydal Akropolis 2007
- Milada Motlová: Český rok od jara do zimy, vydala Fortuna Libri 2010