Matěj Ryant o sobě říká, že rád využívá zapomenutých věcí pro nové smysly a účely. Takže pokud vás zajímá, jak se z poloviny hrníčku dá udělat lampa a kolik návrhů a prototypů vyrobí, než vzniknou třeba jeho vidličkové věšáky nebo plechovkové hodiny, pak zveme k rozhovoru s Matějem, kde se to všechno dozvíte.

Řekněte nám na úvod něco o sobě.
Experimenty, technologie, nápady – to vše charakterizuje moji tvorbu. Jmenuji se Matěj Ryant. Původ z letectví a průmyslu mě obohacuje o povědomí rozmanitých technologií, použitelných pro sebebláznivější nápady. Díky mateřské dovolené s první dcerou jsem získal trochu času pro začátek mé tvorby a začal jsem vymýšlet nápady, rozšiřovat znalosti, modelovat a až do teď z tohoto období nesmírně těžím. Od této doby uteklo několik let a tvorba se pro mě stala vášní, koníčkem a zároveň odpočinkem.

Věnujete se tvorbě profesionálně? Kolik času jí věnujete?
Tvorbě se věnuji spíše poloprofesionálně, což považuji za výhodu z pohledu tlaku na konkrétní projekt, mé projekty nejsou tvořeny pod tlakem existenčních potřeb, ale vždy je věnováno tolik času, kolik opravdu nápad potřebuje, každý nápad a myšlenka potřebuje zrát, dokud nejsem stoprocentně spokojený, a dokud si proces pořádně neužiji. Tvorbě nápadů a různých projektů se snažím v každém dni utrhnout, co se dá, někdy jednu, dvě hodiny, ale i celý den.

Rád věci ničím, přesně řečeno - předělávám do jiné formy. V dnešní, někdy konzumní, době se rád ujímám opomenutých nebo obyčejně všedních věcí, tak aby vzniknul nápad něčeho nového, tak aby se člověk zastavil a byl zaujat – nevidět knihu jako knihu, ale knihu jako hodiny, lampu…

Nápady přichází neřízeně, hodně cestuji, měním prostředí, snažím se vnímat podněty z okolí, z různých úhlů a pohledů, inspirovat se, stimulovat. Z těchto podnětů často přijde nápad, kterým se nadchnu, a dlouho o něm přemýšlím. Po nápadu přichází otázka – “jak to udělat”, do čehož zapojím mého technického ducha a vymýšlím přesný postup k realizaci. Nápady vizualizuji v počítači, což mi dá nadhled o realizovatelnosti, vzhledu a možnost (sebe)kritiky před tím, než se začne fyzicky tvořit. Poté volím technologii, postup a detaily. Většinou vytvořím sám prototyp, kde si vše ověřím v praxi, zjistím úskalí, technicky se produkt otestuje, poté nechám vyrobit malosérii 2 - 3 ks, na které se ukáže, zda se bude líbit, či ne.

Často se stává, že mě osloví někdo s nápadem, který by chtěl realizovat, já sám se tím nadchnu, a společně se zákazníkem vyvíjíme a ovlivňujeme výsledný projekt.

Názor je neobjektivní hodnocení, často se podělím o nápad/myšlenku s blízkými z různých kruhů, přijde umělec s uznáním, přijde jiný tvůrce nápadů s kritikou, pak ale přijde dvacet lidí, kteří si nápad koupí, a líbí se jim. A to je pro mě jedna z nejdůležitějších věcí. Nemohu říct, že bych pro názor chodil vždy za někým konkrétním.

Doporučte Fler tvůrce, kterého máte rád.
Protože jsem spíše přes praktické hezké věci, rád zmíním nábytek od HOME furniture, líbí se mi originální design a přidaná hodnota výrobků ve formě různých vychytávek – zásuvky u postelí apod., z mého technického pohledu velice dobře provedené, dlouho si brousím zuby na komodu.

Kdybyste měl upozornit na jeden svůj výrobek z Fleru, který by to byl a proč?
Rád upozorním na jeden z posledních produktů – Café květník – což je květináček z rozpůleného šálku a podšálku. Tento projekt má zajímavou historii. Před pár lety jsem hledal firmu, která by byla ochotná experimentovat - upravovat porcelán, po oslovení spousty firem jsem domluvil, zhruba, s pátou společností, „že to teda zkusí”. Původně jsem po nich chtěl pouze dělat díry, ale člověk, který přímo se strojem pracoval, se zmínil o tom, že jednou zkoušel půlit hrnek a nápad byl na světě. Brzy plánuji tento půlený hrnek představit jako variantu dekoračního osvětlení…

Používáte své výrobky, nebo jste kovářova kobyla?
Vytvářím převážně lampy. Pokaždé, když nějaký nový kousek vytvořím, tak ho zavěsím a rozsvítím, takže se doma střídají osvětlení jedno za druhým, ne vše se hodí přímo do mého interiéru, takže ne vždy se setkám doma s pozitivní odezvou.

Čemu se rád věnujete ve volném čase, když netvoříte?
Tento čas patří převážně rodině.

Jak vypadá váš ideální den?
Nic nemuset, všechno moct.

Jaké máte pracovní plány pro příští rok?
Nyní mám hodně rozpracovaných projektů, které mám za cíl dokončit, aktualizovat i zde na Fleru, nedávno jsem dokončil větší zakázky pro několik míst v Praze, kde bych rád udělal menší vernisáž či promo akci, focení atd. Rád se účastním nějaké výstavy a rozpracuji nové nápady.