...takže jsme zůstali s dětmi doma. Trochu je to nemilé, ale hodně nás to naučí. Třeba jak si postavit divadlo! Přenosné divadlo, které vám pomůže přežít a zpříjemnit si nadcházející dny :) Návod má pro vás Broučí manufaktura.

Divadlo milujem. 

Príbehy a rozprávky ma doprevádzajú životom odkedy sa pamätám. Už ako malá som s radosťou vyrábala bábky, kulisy a aj celé divadlá. Neskôr som išla (možno práve preto) na umeleckú školu - odbor scénická a kostýmová tvorba. Bavilo ma vytvárať si svety neobmezených možností, kde sa môže stať čokoľvek... princezná sa možno ani nechce dostať zo zakliatej veže, možno túži po niečom úplne inom... hlavným hrdinom môže byť záporák, ktorý je vo finále šľachetnejší, ako ten najúdatnejší rytier s čistým srdcom. Dokonca sa celý príbeh môže odohrávať v KRÁĽOVSTVE JAZVECOV... Divadlo je krásny priestor pre deti, pre ich fantáziu, kreativitu a stimuláciu. Koľkokrát si deti vďaka príbehom prehrávajú nejaké svoje trápenia, situácie z vlastného života, utvrdzujú sa v komunikácii... a hlavne tá ich predstavivosť!!... :)

A tak som sa rozhodla spraviť návod ako na to.

Začneme divadlom, myslím priestorom, v ktorom sa naše, vaše príbehy budú odohrávať. Čaká nás tiež článok o kulisách, bábkach a možno aj nejaký ten príbeh. :) Na túto tému som vytvorila aj sadu papierových bábok, kulís a vecičiek, ktoré budeme mať tu v obchode ako PDF i ako predpripravený "polotovar".

Alebo si môžte vyrobiť svoje bábky i kulisy, podľa toho, aký príbeh zrovna budete hrať.

Tak si poďme vytvoriť nejaký ten kúzelný svet. :) Ako nato??

Čo budeme potrebovať?

  • jednu, či dve staré kartónové krabice; jedna bude tvoriť "budovu" divadla, takže budete potrebovať takú, ktorá bude dosť veľká
  • lepidlo, obojstrannú lepiacu pásku, lepiacu pásku alebo tavnú pištol
  • nožnice a nôž na papier
  • štetce, pastelky, fixy
  • vodovky, akrylové farby... podľa toho čomu dávate prednosť

Ako som postupovala ja?

Najkôr som namerala a vyrezala otvor z vrchu krabice... To bude hrací priestor.

Odmerala som všetky strany troch vnútorných stien, narysovala a vystrihla som obdĺžniky z baliaceho papiera. 

Postupne som ich prilepila obojstrannou lepiacou páskou. 

Potom som si navrhla a z kartónu vyrezala ozdobné prvky... Ktoré som pretrela bielou akrylovou farbou a dokreslila fixkami...

Potom už len stačilo ozdobné prvky prilepiť... A je to...  

Do prvého predstavenia musím vyrobiť ešte oponu.:)

Divadlo už máme postavené, tak hrrr na bábky. 

Môj príbeh sa odohráva v Kráľovstve Jazvecov, preto som si vyrobila bábky podľa toho. (Bábky nájdete tu u nás v obchode.)

V každom správnom kráľovstve je kráľ s kráľovnou, princ alebo princezná. V tomto príbehu sa vydáva, zatiaľ neznáma princezná, na dobrodružné putovanie. Po ceste stretne veľa zaujímavých tvorov... Musí sa spojiť s princom z Kráľovstva Jazvecov a poraziť Veľkého Medveďa a nájsť drahokam EMEZ...

Čo budeme na to potrebovať?

  • predkreslené bábky (naše alebo vaše)
  • pastelky, fixy...
  • nožnice
  • lepiacu pásku
  • nôž na papier

Práca s papierom ma veľmi baví a preto som sa vyhrala aj s týmito postavičkami. Každá postava má rôzne rekvizity, ktoré ju charakterizujú a dopĺňajú. Ak vyrábate svoje bábky, nezabudnite tiež na rôzne drobnosti. Deti bábky nemusia použiť iba v divadle, môžu sa s nimi hrať a tieto drobnosti určite pri hre využijú...

Vďaka rôznym nástrihom alebo maličkým rezom im umožníte nielen rozvíjať predstavivosť, no potrénujete ich aj v zručnosti a precvičíte jemnú motoriku. 

Na jazvecoch a iných postavách sú zárezy naznačené. 

Princ Jazvec je pripravený na výpravu aj do boja. :)

I na ples...

Potom už len stačí bábky prilepiť a hra môže začať.

A čo má kráľ s kráľovnou?

Každý správny vládca má korunu, žezlo a jablko. Kráľovná má tiež svoje vzácne klenoty...

No pri každej neformálnej príležitosti sa napchávajú dážďovkovo-korienkovou tortou. To je ta najväčšia lahôdka, ktorú milujú všetci jazveci.

V každom príbehu sú aj vedľajšie postavy, ktoré pomáhajú rozvíjať dej. Či už je to dedko bylinkár, zlá macocha, rozprávací kôň, miznúca mačka, či myšky pomocnice...

Doprevádzajú hlavnú postavu na jej putovaní, zamotávajú dej, pomôžu či poradia. Každá z nich má tiež vždy niečo zaujímavé, vďaka čomu si danú postavu pamätáme. 

Tak a dostali sme sa až k záporákovi. 

Úplne nemám rada, keď veci, ľudí a vlastne všetko rozdeľujeme len na dobré a zlé. I postava, ktorá sa zo začiatku javí ako zlá, taká vôbec byť nemusí a ani nechce. Preto v našom príbehu síce takéhoto záporáka máme, no nakoniec sa ukáže, že záporákom nieje. Celú dobu bol iba zmätený a myslel si, že ho proste nemá nikto rád... Náš medveď je tak trochu kúzelník, má svoje čarovné žezlo a tajnú knihu kúziel a zaklínadiel.

No nakoniec pochopí, že sa nechoval moc priateľsky, zmení svôj pohľad na vec... a nájde si nových priateľov...

(Táto bábka môže byť obojstranná, na jednej strane nahnevaný medveď a na druhej usmiaty...:)

Tak a už nám chýba iba jedna postava. Aká? No rozprávač... kto vyrozpráva príbeh ako prvý?

Zdravíme z broučej manufaktury ;-)

Redakční dovětek:
Jak jsme vám v MAGu slíbili, když budete pilně psát pěkné blogy, budeme ty nejzajímavější z nich vytahovat na oči širokému obecenstvu do MAGu. A jak jsme slíbili, plníme :-) Takže - pište blogy!