Po článku 7 důvodů, proč byste měli být na Instagramu, se nám v komentářích rozjela menší lavina dotazů, jak nad Instagramem vlastně vyzrát. Sepsali jsme proto manuál, jak s touto sociální sítí začít a jak mít úspěšný profil.

Informací je to vskutku požehnaně, proto vám je budeme dávkovat postupně, ve dvou článcích. V tom dnešním se dozvíte, jak si vůbec založit profil, co která ikonka znamená, jak zvládnout Instagram z mobilu i z počítače a také jak nahrávat fotky. 

Instagram v mobilu

Jak začít?

Ideální je stáhnout si aplikaci Instagram do chytrého telefonu. Právě pro mobily (popř. tablety) je totiž tato sociální síť primárně určená. Mobilní aplikace je poměrně intuitivní, stačí si vytvořit účet, na který si nahrajete profilovou fotku či logo a vyplníte krátký popisek, aby návštěvníci věděli, s kým mají tu čest. 

Právě teď je čas vzít mobil do ruky, abyste si mohli následující kroky rovnou vyzkoušet na vlastní prsty.

Máte? Tak jdeme na to.

V první řadě se ujistěte, že je váš profil veřejný, aby vaše výrobky mohl vidět každý. Někteří uživatelé svoje obrázky ukazují jen na vyžádání, to by ale vašemu prodeji na Fleru příliš nepomohlo.

Pokud se vám podařilo správně vytvořit profil, pak vlevo nahoře vidíte svůj profilový obrázek nebo logo. Vedle něj jsou tři čísla udávající: 1) počet vámi nahraných fotek nebo videí, 2) počet lidí, kteří váš profil sledují, a 3) počet lidí, které sledujete vy.

Pomocí tlačítka UPRAVIT PROFIL můžete editovat název nebo popisek profilu. Nezapomeňte právě tady uvést URL adresu svého Fler obchodu, aby se na něj mohli návštěvníci vašeho účtu snadno prokliknout.

Mezi informacemi o vašem profilu a prostorem pro obrázky najdete pás čtyř ikonek. Pomocí prvních dvou zleva můžete upravit, jakým způsobem se vám zobrazují obrázky - buď jako šachovnice menších fotek, nebo velké fotky pod sebou. Stejně tak si můžete měnit zobrazení, pokud vyrazíte na návštěvu jiných profilů. Druhá ikonka zprava ukazuje mapu fotek. Pokud ke svým obrázkům přidáte tzv. geotag neboli informaci o lokalitě (více o této funkci se dozvíte v sekci Nahrávání fotek), přidá se toto místo na vaši mapku. Přes poslední ikonku se dostanete na seznam fotek, na kterých vás označili ostatní uživatelé (o tom také více v následující sekci).

Pod čtyřmi ikonkami se vám zobrazují vaše obrázky nebo videa.

Zbývá už jen poslední lišta úplně dole. Ikona domečku vás dostane na zeď (podobně jako Timeline na Facebooku), kde vidíte fotky od ostatních uživatelů, které sledujete (nezapomeňte sledovat flercz ;-)). Pod každou uživatelskou fotkou najdete tři ikonky, které značí, jak s obrázkem můžete pracovat (srdíčko = fotka se mi líbí, bublina = přidat komentář k fotce, šipka = přeposlat fotku vybranému uživateli do soukromé zprávy).

Vedle domečku je ikona lupy, která vám umožní vyhledávat ostatní uživatele, hashtagy nebo i místa.

Ikona srdíčka (druhá zprava) vám ukáže aktivitu ostatních uživatelů. Když na srdíčko kliknete, úplně nahoře uvidíte dvě možnosti: SLEDUJI - uvidíte, co se líbilo na Instagramu lidem, které sledujete. Druhá možnost VY se vztahuje k vašemu profilu, uvidíte, komu se líbila některá z vašich fotek, kdo vám fotku komentoval nebo kdo vás začal sledovat.

Ikonka úplně vpravo má podobu vašeho loga nebo profilové fotky a zavede vás zpět na váš profil.

Že jsme zapomněli na prostřední ikonku foťáčku? Ba ne, ta je nejdůležitější, a proto si zaslouží vlastní odstavec :)

Nahrávání fotek

Pomocí prostředního tlačítka (foťáček) pak můžete vkládat fotky, které máte uložené v mobilu (Galerie), vyfotit obrázek rovnou telefonem (Fotka) nebo dokonce nahrát krátké video (Video). 

Pokud máte vybraný obrázek, šipkou vpravo nahoře se dostanete k jeho editaci. V dolní liště si můžete zvolit, jestli chcete upravovat pomocí filtrů (přednastavené efekty) nebo nástrojů (manuální úpravy kontrastu, jasu, sytosti apod.). Filtry jsou tak trochu podstatou instagramových fotek, takže se je nebojte prozkoumat :)

Když jste s výslednou podobou obrázku spokojeni, šipka vpravo nahoře vás posune k dalšímu kroku. Zde si můžete vybrat, jestli chcete sdílet fotku pro všechny, kteří vás profil sledují (Sledující), nebo jen pro konkrétní vámi vybranou osobu z Instagramu (Direct).

O řádek níže vyplňte krátký popisek k fotografii, který můžete a nemusíte doplnit tzv. hashtagy (#slovo). Zároveň v textu můžete označit tzv. tagem jiného uživatele Instagramu pomocí znaku @. U obrázků vaší tvorby například můžete “tagnout” nás jako @flercz, popř. použít i náš hashtag #flercz.

Pokud jste s textem spokojeni, můžete se pustit do dvou volitelných políček pod popiskem. Tapnutím na Označit lidi a pak na libovolné místo na fotce se objeví řádek, který vám pomůže daného uživatele vyhledat pomocí instagramové přezdívky. Stejně tak můžou vaši přátelé označovat vás, a díky tomu se o vaší tvorbě dozví více lidí. O řádek níže pak můžete upřesnit místo. Pokud jste fotku pořídili dejme tomu na Fler jarmarku v Mostě, přidejte danou lokaci a každý, kdo se na Instagramu podívá na fotky z Mostu, uvidí i tu vaši.

Fotky, kde nás označili ostatní uživatelé.

O tom, proč je dobré využívat tagy, hashtagy a geolokaci, a jak na to, si řekneme více v příštím článku.

Než pustíte fotku do světa, můžete ji ještě sdílet na ostatních sociálních sítích pomocí ikonek úplně dole. K uveřejnění vašeho obrázku na Instagram už stačí jen odkliknout modrou fajfku vpravo nahoře.

Instagram v počítači

S Instagramem na počítači je to už o něco složitější, nikoli ale nemožné :) Pokud nemáte chytrý telefon nebo vám práce s počítačem prostě z nějakého důvodu vyhovuje více, doporučujeme kombinaci dvou nástrojů.

Oficiální webová stránka www.instagram.com umožňuje jen prohlížení fotek, komentování a srdíčkování nebo vyhledávání pomocí hashtagů. To vám postačí, pokud chcete jen obdivovat krásné obrázky a sosat inspiraci. Pokud ale chcete sami nahrávat a upravovat vlastní obrázky, pak na této stránce nepochodíte.

Podle našich informací je zatím jedinou cestou, jak nahrávat předem upravené fotky z počítače na Instagram, miniaplikace Gramblr, kterou si můžete stáhnout zde. Po stažení se vám objeví ikonka na ploše a můžete začít. 

Výhodou této aplikace je, že například můžete vydání svých příspěvků plánovat dopředu podobně jako na Facebooku. Nevýhodou je, že zatím není dostupná v češtině. Každopádně i Gramblr má poměrně intuitivní ovládání, podívejte se třeba na videonávod.

Doporučujeme tedy kombinaci aplikace Gramblr na nahrávání a úpravu fotek a www.instagram.com na sledování instagramových účtů.

 

A co vy, fungujete na Instagramu? Začínáte? Zvažujete? 

Určitě nám napište do komentářů vaše zkušenosti a také otázky, které bychom rozhodně neměli zapomenout zodpovědět v příštím díle. Budeme moc rádi za vaše podněty!