Nové začátky, jiná vyšší číslovka v letopočtu připomínající, že jsme otočili zase na další list v knize života. Možná pro vás nový rok představuje pomyslnou čistou startovní dráhu a vy chcete tentokrát opravdu vystartovat s grácií. My sice nevlastníme kouzelnou kouli z pohádky a nevíme, co nám tento rok naservíruje, ale určitě vás můžeme inspirovat! Třeba náloží výrazné, laškovné i smělé palety barev. Protože, kdo říká, že ohňostroj můžeme zachytit pouze z dálek obzoru?!

Bez barev by bylo ze světa tuze omšelé, smutné místo. Mozaika nejrůznějších odstínů nám jednoduše zpříjemňuje žití i bytí. Přesto se stačí rozhlédnout po ulici a spatřit drtivou většinu kolemjdoucích zahalených do černočerných odstínů. Elegantní černá totiž skutečně sluší každému, zatímco vybrat si ten „svůj“ výrazný barevný tón je už aktivita hodna diplomu z vyšší dívčí.

Rozhodli jsme se proto sestavit praktický manuál, který vám pomůže se efektivně vybarvit.

Zdroj: © Godisable Jacob, Pexels

Kolik barev v šatníku máš, tolikrát jsi člověkem (?)

S barvami se to většinou má tak, že každá z nich v nás dokáže vyvolat nějakou emoci, pocit. Barevné prvky bychom však měli do svých outfitů volat opatrně. Ne všechny barevné odstíny spolu „přátelí“. Na druhou stranu i malý barevný detail zvolený s citem dokáže celkový dojem pozvednout o několik levelů a dodat outfitu příslib šťavnatosti.

Pro začátek si tedy zkuste pohrát s barevnými detaily.
Zařadit lze okázale barevné opasky, šátky, botičky, kabelky, batůžky, ale také originální doplňky počínaje šperky a konče brýlemi a punčoškami.

Zdroj: © Clarke Sanders, Unsplash  

Zdroj: © Marita Kavelashvili, Unsplash

Pásek podle Kandinského od barunkulus, Fler.cz

Zdroj: © Olga Pozney, Pexels

Městský batoh KIM No. 26 - červený od Fa Felly, Fler.cz

Zdroj: © Mohammad Metri, Unsplash

Zdroj: © EVG Culture, Pexels

Větrník od Pjocka, Fler.cz

Zdroj: © Tamara Bellis, Unsplash 

Schůzka s neotřelostí

Když už teď víte, že barvy jsou na vaší straně, nebojte si s nimi trošku módně zalaškovat. V následující části textu vám představíme na první pohled ne(z)kombinovatelné možnosti. Avšak móda přeje štěstí odvážným! Na chvíli proto odložte 50 variací šedi a rozpoutejte barevný orchestr.

Borůvkový tanec s vanilkou

Podmanivé modré tóny si velice dobře rozumí s křehkými vanilkovými nebo citrónovými odstíny. V tomto případě se nemusíte bát experimentů. Modrým plochám totiž dodají správnou jiskru právě žluté detaily.

Zdroj: © Aditya Ali, Unsplash

Zdroj: © Omar Prestwich, Unsplash

Zdroj: © Godisable Jacob, Pexels

Zdroj: © Nate Johnston, Unsplash

Duet fialové s tyrkysem

Přestože módní znalci příliš často nedoporučují spojovat dohromady dvě sytě výrazné barvy, jako všude platí výjimky. Zkuste smyslný koktejl fialové s tyrkysovými tóny. Živé, hravé odstíny si ovšem zaslouží plnou pozornost, neměly by se proto kombinovat s příliš výraznými, složitými střihy. 

Šaty fialové s riaseným rukávom a výšivkou od ZuzanaZachar, Fler.cz

Designové punčocháče se zimním vzorem od muhehe, Fler.cz

Dámské šaty MAGICKÉ MRAKY od JINEVA, Fler.cz

Zelené rytmy s cukrovou vatou

Klidná zelená dokáže dokonale umocnit něžnou polohu růžových odstínů. Pastelově růžová navíc snese trošku uzemnit výraznou, tmavě zelenou a naopak. Věřte, že toto fresh spojení si zamilujete v cukuletu.

Zdroj: © Laura D Vargas, Unsplash

Modro-zeleno-růžová od Hlava plná nití, Fler.cz

Flora n.2 - pouzdro na šperky s vážkou od Tamarchi, Fler.cz

Košelové šaty Green Zelené od Rencissa, Fler.cz

Oriental n.65 - sutaškové náušnice od Tamarchi, Fler.cz

Žluto-bílá hitparáda

Překvapivě neodolatelný kontrast vám snadno a rychle zajistí žluté odstíny ve spojení s čistě bílou barvou. Žlutá je ovšem natolik výrazný element, že je nutné jej dávkovat do outfitů opravdu citlivě. Odvážné nositelky se nemusí ani ostýchat zapojit detaily v modrých tónech.

Zdroj: © Mike Von, Unsplash

Jiskřivě červená potřebuje společníka

Varianta pro skutečné fajnšmekry! Působivé spojení živočišné červené s modrou může okouzlit na první dobrou, pokud vhodně zvolíte jednotlivé prvky, z nichž sestavíte výsledný model. Ideální je extrémně výrazné odstíny ztlumit doplňkem v šedém, bílém nebo krémovém provedení.

Zdroj: © cottonbro, Pexels

Barevný svět v hrsti díky diagramu

Patrně si říkáte, že odpověď na to, jak vybrat ty pravé barevné odstíny, je hodna odměny v podobě zlatého bludišťáka. Naštěstí už v roce 1666 ctihodný Sir Isaac Newton vynalezl takzvaný barevný kruhový diagram, čímž položil základy teorie barev.

Výchozí princip spočívá v tom, že před sebou máte kruh s primárními – červená, modrá, žlutá, sekundárními – zelená, oranžová, fialová, a terciálními barvami – kombinace všech zmíněných barev.

Skutečně zábavná hra, která zároveň slouží i jako praktická pomůcka při výběru a kombinacích teprve začíná ve chvíli, kdy se s barevným diagramem naučíte zacházet.

Na začátku stačí znát 3 základní pravidla:

Inspirace odvedlepokud se necháte vést konkrétními odstíny umístěnými v kruhovém digramu vedle sebe, máte jistotu, že barvy budou ladit za každé situace. Jedná se o analogické spektrum barev.

Čára sem i tammáte-li v hledáčku oblíbenou barvu a potřebujete k ní do páru najít vhodný odstín, stačí si vzít barevný diagram a jednoduchou čárou spojit vybranou barvu s odstínem umístěným naproti. Získáte takzvaný komplementární odstín.

V trojúhelníkudokonale zkombinovat více než dva barevné odstíny vyžaduje cit, nebo lze využít praktický trojúhelníkový trik. V kruhovém diagramu stačí spojit tři pro vás lákavé barvy do podoby trojúhelníku. Toto pravidlo se nejvíce uplatňuje při výběru výrazných nebo naopak něžných pastelových tónů.

Tip: Pro lepší představivost a uchopení se můžete inspirovat tímto barevným diagramem.

Zdroj: © Wikimedia Commons

Víte, že...

  • Barvou klidu, pohody a bezpečí je označena řada zelených odstínů. Zelená je rovněž oproti tradičně vnímané červené považována za skutečnou barvu lásky.
  • Světle modré odstíny jsou všeobecně vnímány jako barvy komunikace. Modře zbarvené oblečení nejraději volí racionálně myslící lidé.
  • Bílá se může pochlubit všemi barvami základního spektra, jako je červená, oranžová, žlutá, zelená, modrá, indigo a fialová, v níž jsou obsaženy. Za vše vděčí fyzikálnímu jevu zvanému disperze.
  • Fialová barva byla odpradávna spojována s vysoce postavenými, urozenými panovníky a kněžími. Historicky bylo fialové barvy velmi nákladné vyrobit. Z fialové se proto stal odstín veskrze vzácný s jistou aurou mystiky.
  • Černá vzniká smícháním všech základních barev dohromady. Jedná se o barvu zahalenou rouchem tajemství.

Zdroj: © Becca McHaffie, Unsplash

Úvodní fotografie: © Tyler Nix, Unsplash