Březen, duben, ještě tam budem.. nebo už jsme tam zase? :) Nebojte se, víme, který je měsíc, jen nám to vzhledem k psímu počasí za okny prostě nedalo... V dnešním dílu našeho seriálu o zajímavých nováčcích na Fleru ovšem nebudeme sedět za pecí, i když alespoň jedním očkem po ní hodíme. Vezme nás k ní Lucie Vostalová. Pak se podíváme do jiných světů a paralelních rovin tria Peškovic a s Janou Omelkovou budem tak trochu punk a trochu city. Takže na ty dnešní příběhy se fakt v klidu posaďte. Pofrčíme!

Na vlastní triko

www.fler.cz/na-vlastni-triko

Registrace: 28.3.2015
1. zboží: 28.3.2015

"Zachraň, co se dá. Vrať věci důstojnost, přidej fór. "

Vzpomenete si na své rukodělné začátky?
Mno. Celkem dobře si pamatujeme, že jsme začali jako děti. A sice v podobě burisonového náhrdelníku pro mámu. Dokonce i syn datuje své začátky od mateřinky, ovšem ten už tvořil s pokrokovějším moduritem a skvostné šperky nerozežrali moli.

Co vás přivedlo k současnému tématu tvorby?
Primárně beze srandy osobní zelený postoj. Ovlivněn rodiči, narozením vlastního dítěte, Seattlovým legendárním proslovem, ve kterém mimo jiné řekl, že Země nepatří člověku, ale on jí. Jednoduché a tak samozřejmé, že jeden nechápe, proč to někdo nechápe.

Jak dlouho vám trvalo, než jste se odhodlali na Fleru prodávat? Co vás přesvědčilo?
Hm… s naším smyslem pro byznys je to podobné jako s fenoménem Reversing Falls. Řeka Svatého Jana plyne směrem k zálivu Foundy, kde ale náhle mění svůj názor a začne proudit obráceně. Takže zatímco kreativita pro nás představuje přirozený tok, v místě, kde má vyústit, se otočíme na patě a chceme zase fofrem domů :). Stará škola zkrátka prošla dlouhou tryznou upejpání. Patří k těm, co o sobě nejen věčně pochybují, ale nadto je jim trapné prodávat (se). Než něco vyneseme na světlo boží my dva, xkrát to probereme zprava zleva, zdola nahoru a zase zpátky…, výsledkem čehož je většinou zas jen dilema. U samotné tvorby není ani kousek místa pro obchod. Jenže najednou jsme ve finále… a teď co?
Ambivalentní pocity nám zarazila až omladina. Třetí parťák má prostě nejen umělecké vlohy, ale paradoxně dovede být i pragmatický. My se mu snažili naočkovat něco ze své pokory, on nám zase předepisuje odvahu. Byznys nám ale stejně nikdy nešel pod nos. Holt old school. (A P. S. Volnonohař by měl být přinejmenším brethariánem, nebo mít agenta :).)

Máte nějaké umělecké či jiné kreativní vzdělání?
Rada starších vystudovala loutkařinu na DAMU, junior je inženýr.

Zkoušíte i jiné techniky? S jakým úspěchem?
Pokud nemáte na mysli volnočasovou zálibu v recyklaci triček etc., pak děláme loutky a divadelní výpravy, ovšem ne k přímému prodeji, živí nás samotná představení. A syn navrhuje strojní design. Z profesního hlediska jde tedy o celý ranec výtvarných technik (kašírujeme různé objekty, modelujeme, řežeme, sekáme, stloukáme, malujeme, batikujeme, kolážujeme, dekolážujeme, prostě patlámo, patlámo), mládě pracuje hlavně s počítačovou grafikou, ale taky s kovem.

Kde tvoříte?
V Praze a Oxfordu, což zní asi velice akademicky :). Ovšem jestli myslíte ateliér či dílnu, ne, pracujeme doma. Věci pro Fler vznikají během relaxace, někdy v koutku, jindy si vyžádají velkorysou expanzi do dalších prostor, vždy jde ale o privát.

Jak vzniká vaše zdejší prezentace? 
Prezentace je rovněž výsledkem spolupráce našeho tria – máma píše, pro tátu je koníčkem fotka, pro syna zmiňovaná grafika. Zpracováváme vlastně odpad, a mnozí z nás trpí předsudky. Takže recyklovaná asambláž potřebuje tuplem lákavou ambaláž. Ač jde o obal virtuální, absentovat zřejmě nemůže. Lidstvo má minimálně jednu črtu stračí povahy :).

Čím se necháváte ovlivňovat a jak ladíte svůj vlastní styl?
Vliv má nepochybně plýtvání, jehož se dopouští celý civilizovaný svět. Někdy z neopatrnosti nebo nevědomosti, jindy z bezohlednosti. Primitivní kmen zužitkuje do mrtě vše, úlovkům se dokonce omluví a poděkuje. Ví co, ví jak, ví kdy. I bez základního vzdělání, osvěty, naprosto přirozeně. Takže charakter našeho projektu určuje hlavní idea – zachraň, co se dá. Opraš, zacel, napni, domaluj, skombinuj, rozsviť… vrať věci důstojnost, přidej fór.

Humor je vůbec náš mys Canaveral, tam startujeme navzdory, nebo právě dík rozčarování z mrhání. Když třeba jdeme se smetím a vytříděnými surovinami, často zabolí, co všechno jsou někteří souputníci schopni vyhodit. A kam. Ale i vztek lze pozitivně přetavit.
Takže předchozí je výchozí, a pak působí samotná imaginace. Jednou mi třeba ohodil celá záda neurvalý řidič, fleky nešly zaboha odstranit. Zepředu ale vidíš čisté bílé vlnky, vzpomeneš si na oceán, a taky že už minimálně dva roky držíš v šuplíku osamělou náušnici racka. Takže to logicky spáruješ.

Ale nás hlavně hrozně baví představovat si rozmanité nereálné světy, bytosti a věci. Baví nás magický realizmus, nonsensová poezie, dadaistické principy, dotažení vnuknutí ad absurdum. Konkrétně u Fler projektu si nic nevysníme dopředu, inspirace může přijít jen s momentálním podnětem – zaprášeným nálezem, umolousaným tričkem, rozpáraným svetrem… A v tom všem pulzuje energie, buď dané suroviny, nebo k ní připočtené lidské práce. Vždyť i zbrusu nové zboží projde mnoha rukama, než se dostane ke koncovému spotřebiteli. A každá ta ruka zanechá otisk. My jsme jako psi, zavětříme, chytneme stopu a ta nás sama vede k cíli. Instinkt je náš styl :).

Líbí se vám Fler? Co konkrétně vás na něm okouzlilo? :-)
Jé, věřte, že kdyby nás Fler nezaujal, nezajímal, zdejchneme se. Je fascinující, kolik schopných a talentovaných lidí tu působí, a rovněž jak je portál důmyslně propracován. Pro nás je Fler zónou osvěžení, požitku. Dokonce počátkem nových přátelství.

Znáte tu některé další prodejce?
Moc se nám líbí petpeta, tuto dvojici ale bezesporu znáte.
Pak nás vždy potěší třeba Eyleen a její ptačí brože, čteme si nahlas jejich názvy a válíme se smíchy, ukrutná bžunda,
merlin-irene  s úžasným citem pro prchavý okamžik a s moc sympatickým humorem,
anna-vancurova  s jemnou poetikou,
by-kristina  je další něžnou kouzelnicí,
human  vlídná, přející, se vztahem k přírodě, dětem,
trik-ozy  vtipné a chytré,
tamarta  ekvilibrista s PET lahvemi,
svatavaj  alias lotr alias tewa - ohleduplná, nápaditá, šikovná, ve své nemoci úžasně statečná,
popkan-y  výtvarnice, která vypadá, že se naštěstí nebere vážně,
tina-hl  a její famózní nosáči

...a další a další. Bože, těch je! Pouze se v rychlosti nestíhám zorientovat, zda jde o staré bardy nebo novice. Nerada bych se někoho dotkla tím, že ho nezmíníme, ale celý soupis by vydal na několik stran :). Vy nás, Heleno, například dojímáte nejen severskými domečky a skvělými fotkami tahounů, ale i houževnatostí, s jakou za ta zvířata a lidi potíte triko!

Jaké knihy máte rozečtené, jaké filmy milujete, co inspirativního doporučíte ostatním?
Tak zrovna v tomto momentě je to antologie povídek Krajinou samoty. Výborná kniha (třeba povídka Na dvoře, kde se vykládá chléb od Ingy Ábele nebo Amarilky Nory Iksteny), a pak tu leží rozevřený Leacock :).
Diapazon oblíbené filmové tvorby je široký, ale obdivujeme třeba Tarantina, Fosseho, Kusturicu, Podskalského, dvojici Kadár-Klos…
A co bychom doporučili ostatním? Rozhodně animovanou „Pohádku pohádek“, což je nejen zásadní film Jurije Norštejna, ale doslova dějin kinematografie. Pro nás osobně velká záležitost.

Co si myslíte, že je pro tvorbu nejdůležitější?
Pro někoho asi už jen to odhodlání, chuť, pro nás přízeň Múz. Pokládáme se za prostředníky, co jsou neustále v haptáku. Tak ať na nás děvčata nezanevřou, jsme vděčnými posluchači a strašně rádi těmi průtokáči :).

Co považujete za svůj dosud největší úspěch?
Jednoznačným ternem je prostě život. To je úspěch, přijít na svět. Pokud jsme a dokud jsme, dá se stihnout kdeco. I napravovat vlastní přešlapy. Smím za nás všechny použít Hikmeta (potažmo Norštejna), a ještě k tomu parafrázovat? Pokud ano: Stojíme nad vodou – slunce, kočka, platan, my a náš osud. Voda je chladná, platan vysoký, slunce svítí, kočka dřímá, píšeme tyto verše. Díky Bohu, žijeme.

Proč to vlastně všechno děláte?
Pro radost (druhých, sobecky i svou), pro ten tajuplný spirit tvůrčího procesu, pro posedlost přesvědčením, že věc, kterou (by) jiní zavrhli, má pořád právo na život. A zrovna tak „lehkoživky“ :).

A váš veliký sen? :-)
Je čas, je tolerance jinakostí, nadání přesvědčit pesimistu, přátelství s Mary Poppins, neubližovat, pomáhat, hájit pravdu a mít na úplném konci čisté svědomí.

bombós

www.fler.cz/bombos

Registrace: 30.3.2015
1. zboží: 30.3.2015

"TROCHU PUNK A TROCHU CITY!"

Vzpomenete si na své rukodělné začátky?
Samozřejmě vzpomínky sahají až do útlého dětství, které modelovaly tvůrčí schopnosti mnoha členů rodiny. Maminka je keramička, tak jsme spoustu času s bratrem trávili žmouláním hlíny a čmáráním na hrnky. A nezapomenutelné jsou pro mě výroby vlastních domečků pro panenky, tapetování pokojíčků z krabic od bot a výroba nábytku z krabiček od lentilek, u kterých asistovala šikovná babička, to byla krása. Myslím, že to je pořád ten stejný pocit nadšení jako kdysi, který mě na tom tvůrčím procesu tak baví a vrací zpět.

Já se pořád tematicky motám kolem venkova a nějak si tím intuitivně potvrzuji skutečnost, že je velice v pořádku, jaké místo pro život jsem si vybrala. Slovácký venkov, kde jsem pevně vkořeněná, je pro mě obrovský zdroj inspirace a škola jak po výtvarné tak i po lidské stránce.

Jak dlouho vám trvalo, než jste se odhodlala na Fleru prodávat? Co vás přesvědčilo?
Fler sleduji už léta a vždy jsem byla velmi aktivní nákupčí. Myšlenka zapojit se z druhého konce jako prodejce byla nějak načasovaná s narozením dětí, kdy je člověk trochu odštípnutý od společnosti. A vzhledem k tomu, že se stále snažím něco vytvářet, tak to byl přirozený způsob kontaktování se s kreativním prostředím.

SUPŠ v Uh. Hradišti, obor malba a FaVU v Brně (ročník na fig. malbě u Jiřího Načeradského a pak jsem se přesunula na zbytek studia do sochařského ateliéru Michala Gabriela, kde jsem absolvovala stáže v Cluji a Miláně).

Já neustále zkouším a to mě baví a posouvá. Teď jsem si dala takové racionální zadání, vymyslet techniku, která nám nezaneřádí domek, protože jsme se ještě k ateliéru nepropracovali. Proto v současnosti nejčastěji sahám po akvarelu a dřevě.

Kde tvoříte?
Na jídelním stole, kde má svůj architektonický ateliér vedle úřadujících dětí i můj muž. Máme velký stůl, jsme nenároční a trochu líní. Na druhé straně je to i příjemné a praktické. Jsme pořád spolu.

Jak vzniká vaše zdejší prezentace?
Na vše si vystačím zatím sama.

S kamarádkou Vandou jsme založili uměleckou platformu Plešatý králíček, která zastřešuje naše nejrůznější umělecké pohnutky od divadla přes hudbu a výtvarné umění. Snažíme se nezakrnět v tom našem maloměstském prostředí a dostat všechny ty mateřské přetlaky ze sebe ven :). Abych upřesnila rozložení sil, ona je tahoun a iniciátor a pro mě velký zdroj inspirace, já na její projekty ráda výtvarně reaguji a tak nějak to kloubíme spolu s dalšími hrozně šikovnými lidmi. Plánů máme až na půdu. Nebereme se nijak vážně, prostě nás to baví, naše heslo: TROCHU PUNK A TROCHU CITY!

Fler se mi pochopitelně líbí a do teď jsem ještě neobjevila tu mnohovrstevnatost jeho užívání. Na to už mi nezbývá čas, jsem jeden z těch prostých rychlouživatelů.

Znáte tu některé další prodejce? A co byste nám o nich řekli?
Mám tady svoji sestřenici Andreu Rubin, která funguje pod značkou Conteiner a navrhuje velmi elegantní, originální a smyslnou dámskou módu.

Jedna z posledních knih, která mě oslovila, je kultovní Poselství od protinožců, filmy si vybírám většinou pozitivně laděné, které mi příjemně okoření každodenní stereotyp a odvedou od drsných témat všude kolem. Volný čas, kterého je ovšem pomálu, tedy až děti večer ulehnou, se snažím využít ve prospěch jiných činností než jsou filmy a knížky. Někdy se to daří prokládat.

Asi každá žena na mateřské by vám řekla ČAS a trocha klidu! Když ho člověk má, tak s ním často nakládá dost neuváženě, ale když ho ztratí, tak se mnohdy strhává gigantický proud všemožných vizí, inspirace přichází i do snu, ale prostě chybí prostor pro realizaci a síly taky... Na druhé straně času trávenému s dětmi se zase nic nevyrovná..

Mám takovou klišé odpověď. V mém životě považuji za úspěch současný stav, ve kterém jsem nesmírně šťastná. Mám skvělou rodinu, přátele a místo pro život. Nějaké pracovní úspěchy nebo účast na hezkých výstavách se s tímto pocitem nedají srovnávat. Dobrá, pokud mám být konkrétní ve výtvarné oblasti, tak za velké štěstí považuji vznik zmíněného Plešatého králíčka. Je to srdeční záležitost, která mě motivuje a přináší další radost do života, protože je i hodně o spolupráci, souznění a jiných rovinách komunikace. Taková symbióza podivných tvorů.

Proč to vlastně všechno děláte?
Každý potřebuje nějaký způsob ventilace. Já se cítím euforická, když něco vytvořím, nasadím kytky, zryji zahradu nebo navrtám poličku. To je jedno, je to taková tvůrčí vlna, u které je jedno, kde se projeví.

A váš veliký sen? :-)
Aby se nic moc nezměnilo, jen abychom časem zrealizovali ten náš společný pracovní prostor a přetavovali v něm naše vize do reality, i když to už se děje i u toho společného stolu..

LucieVostalová

www.fler.cz/lucievostalova

Registrace: 2.4.2015
1. zboží: 2.4.2015

"...jít do toho všeho minimálně na 120 %..."

Vzpomenete si na své rukodělné začátky?
Poprvé jsem si keramický materiál a hlínu jako takovou osahala už v dětství na kroužku keramiky. K té jsem se vlastně vrátila až po střední škole, když jsem byla přijata na Design keramiky na Západočeské univerzitě v Plzni. Začátky a učení se řemeslu nebyly jednoduché, je za tím spoustu hodin práce v ateliéru, ale stálo to za to a nakonec jsem se pro tento obor nadchla a práce s porcelánem je moje vášeň.

Zatím je pro mě hodně určující škola, většina témat pro mou tvorbu vzniká stále hlavně na půdě fakulty. Uvidíme, kam se to časem posune..

Dříve jsem zde na Fleru chvíli prodávala šperky, takže už jsem trochu věděla co a jak, nicméně s myšlenkou prodávat porcelán jsem si pohrávala téměř tři roky. Odhodlání představit svou tvorbu mi dodaly hlavně kladné reakce přátel a okolí na mé práce a nabyté zkušenosti.

K výtvarnému umění jsem tíhla už v dětství, a to se pak projevilo i při výběru střední školy. Vystudovala jsem obor Výstavnictví na Uměleckoprůmyslové škole v Praze na Žižkově, což byla skvělá průprava do budoucna, ale to že nakonec studuji keramiku, byla spíš náhoda. Krásná náhoda.

Před rokem jsem se rozhodla poměřit své síly s grafickým designem. Hodně mě to baví, je to něco úplně jiného, než na co jsem zvyklá. Vše se připravuje ve virtuální rovině, fyzicky máte v ruce maximálně papír a tužku. S grafikou se teprve snažím skamarádit, ale určitě je to pro mě cenná zkušenost do života.

Kde tvoříte?
Veškerá má tvorba vzniká ve školním openspace ateliéru v Plzni. Občas je trochu náročné najít si zde dostatek prostoru a klidu na práci, ale na druhou stranu ateliér neustále pulzuje životem a to ke studiu patří. Časem by se mi líbila vlastní malá dílnička s pecí, ale to je zatím jen takový sen :)

Jak vzniká vaše zdejší prezentace?
S focením občas lehce koketuju, ale vždy je lepší něco, co neumíte, přenechat odborníkovi. Fotky mých prací většinou vznikají taky u nás ve škole. Díky tomu, že celá budova je otevřený prostor, máme možnost se potkávat a vzájemně křižovat se spolužáky z ostatních oborů, proto když potřebuji fotky nějakého produktu, poprosím některého spolužáka. Popisky a styl obchodu si jinak obstarávám sama.

Jednoznačně lidmi... lidé jsou pro mě po přírodě největším inspiračním zdrojem. Seznamování se s novými osobnostmi, navazování vztahů a získávání kontaktů.

Fler je skvělý hlavně v tom, že je přehledný a uživatelsky jednoduchý. Pro mě jako pro tvůrce by bylo nepředstavitelné trávit nahráváním produktů do systému a upravováním profilu hodiny a hodiny svého času. V tomhle ohledu mi Fler absolutně vyhovuje.

Znáte tu některé další prodejce?
Zde na Fleru mám ráda ja-ne, nojo, keporkak-furniture, kate-motl, letos nebo ema-julie-0.

Můj oblíbený knižní autor je bezesporu brazilský spisovatel Paulo Coelho. Píše úžasné psychologické romány, kde hrdiny jsou převážně lidé hledající změnu ve svém životním stereotypu...
Z hudební scény nedám dopustit na již velmi známého rakouského hudebníka jménem Parov Stelar. Je zakladatelem skupiny Parov Stelar Band a jedním z nejvýznamnějších představitelů elektroswingu. Tuhle hudbu můžu poslouchat každý den od rána do večera. Prostě kdykoliv a v jakékoliv situaci.
A co se filmů týče, úžasný je animovaný film z roku 2003: Trio z Belleville, který popisuje osudy mladého cyklisty, má skvělý soundtrack a moc se v něm nemluví :)

Tvořit s láskou a nadšením, používat kvalitní materiály a kvalitně je zpracovávat, jít do toho všeho minimálně na 120 % a mít z toho dobrý pocit.

Za největší úspěch považuji to, že dělám něco, co mě opravdu baví a naplňuje. A taky naše designérská skupina NALEJTO, kterou jsme založili se spolužáky z Plzně. Snažíme se představovat zajímavé práce a projekty, pořádáme výstavy a sbíráme zkušenosti.

Proč to vlastně všechno děláte?
Protože mě to naplňuje a zatím si nedokážu představit život bez tvůrčí práce. :)

A váš veliký sen? :-)
Můj sen zahrnuje úspěšné výstavy, spokojené zákazníky a do budoucna pěknou dílnu.

Pozn. red.: Do "nováčků" zařazujeme nové autory zhruba 6 měsíců zpětně.

Úvodní foto: LucieVostalová