Únor bílý, pole sílí... Tak praví klasická česká pranostika, kterou všichni od dětství dobře známe. Pod sněhovou peřinou půda nabírá sílu, aby byla bohatá úroda. Bohužel poslední roky nám to počasí blázní a místo bílého únoru máme rozkvetlé zahrady.

Změny klimatu se projevují rok od roku výrazněji a holt nám už ty staré pranostiky moc neplatí. V našem upcyklačním klubu Společně využijeme i poslední centimetr se však sešlo spoustu eko nadšenců rozhodnutých to nevzdat a bojovat za zdravou a čistou přírodu. Milujeme eko a bio materiály, snažíme se o nowaste výrobu, recyklujeme a upcyklujeme.

A jak to tedy bude s tím bílým únorem? Nechali jsme ho zasněžit odstřižky bílého lnu...

Únor lněný, boj za změny... Len je jedním z nejekologičtějších materiálů na výrobu oblečení. Že jste ho ještě nevyzkoušeli? Tak nakoukněte k may, která šije krásné lněné košile i šaty a od které jsme dostali další kupu odstřižků pro první letošní soutěžní kolo našeho upcyklačního klubu.

Hrách a čočku zvlášť... lněné šatičky  od may

May: "Odstřižky od may, žádané ve chvíli, kdy byly odeslány do družin v okolí... Zkusím vám vyškrábnout na dně truhly alespoň pár barviček a dostatek přírodních tónů, budou to všechno lněné kousky, protože nejvíc používám právě len. I když se v mé dílně šijí převážně obrovské košile a šaty, vyhazuji opravdu jen drouboulinké kousíčky, jsem taková škudla. Co nevyužiji sama, nejprve syslím a po čase nabízím dál, do škol, do výtvarek, kamarádkám a něco mi odčerpávají postupně a plynule moje čtyři tvořivé děti a jejich kamarádi. Málokdy tu mám víc než jednu krabici odstřižků.

Přírodní lněná pánská košile od may

"To jsem zvědavá, jak si s nimi, milý klube, poradíte. Mám docela ráda minimalistické věci, zkuste mi splnit malé přání, něco půvabného, účelného nebo poetického :-) ... to by bylo od vás pěkné.

Len je úžasná surovina, ale nepracuje se s ním úplně snadno, obzvlášť v menších formátech. Hodně se třepí a není pružný, nepřizpůsobí se. Bývá napuštěný ještě z továrny šlichtou, čili bývá tužší a může být pro někoho výhodnější ho před prací přeprat, pak změkne, také se ovšem maličko srazí. Mačká se, to ví každý. Ale na omak je příjemný, jakoby chladivý, nevytváří statickou elektřinu. A ty barvy! Ať už jen přírodní, bělený nebo barevné odstíny, vypadají vedle látek z umělých vláken vždy jako šlechta.

Myslím si, že se ke lnu moc umělina nehodí, vždycky lépe vynikne s dalšími přírodními materiály a ty se k tomuto času báječně hodí, tak pěkně ven, do přírody, nasbírat, obarvit, vylouhovat, upéct, vytřepit, nastříkat, vyřezat, přišít, vyšít, přibít ... já se už tak těším. Budu hlasovat a držet vám palce, užiji si tu atmosféru a taky si od vás něco koupím, to vám mohu slíbit."

 Šaty 100% len od may

Jak se nám všechny ty zbyťoury podařilo upcyklovat a jestli z nich mohou vzniknout další užitečné věci, si prohlédněte v naší anketě.

Zkuste si také vybrat 7 nejzdařilejších výrobků a ocenit je svým hlasem!

Vaše zpětná vazba nám moc pomáhá.

#fler-anketa:3598#

A že len není krásný jen ve své čisté formě, ale i když hraje barvami, dokazuje úžasná sukně od 3 kavky. Ta sukně je velké upcyklační veledílo! Ten veliký kanýr je celý sešitý z malých odstřižků lnu, které by mnozí vyhodili jako už nepoužitelné.

Za tuhle parádu velký obdiv a v příštím kole se navíc těšte na odstřižky od téhle skvělé tvůrkyně. A již teď vám mohu slíbit, že to bude barevná divočina!

Až březen zavoní ...maxi sukně lněná M/L od 3 kavky

Máte i vy nějaké zajímavé zbytečky, které už jsou pro vaši tvorbu nevyužitelné? Napište mi zprávu na profil dmaniia a naše upcyklační komando z nich vykouzlí krásy v některém z příštích soutěžních kol.