Prostorný sál s postranními zrcadly nápadně připomínající okna výkladních skříní a něžné melodické tóny klasické hudby linoucí se z prastarého gramofonu. Prostor protkaný pařížským parfémem už je plně připraven na příchod něhy. Ta přichází pozvolna za zvuků jemného šustění tylové spodničky a rytmického tleskání.

Klapot jehly obezřetně kroužící po gramofonové desce náhle prořízne trojice magických slůvek. „Demi-plié, En promenade a Degágé“,  zazní z úst drobné ženy s přísně staženým drdolem, v mušelínovém trikotu a s bělostnou pletí. Jsme se na místě plném nekompromisní dokonalosti, kde nahrbená záda ani chyby nemají místo. Se zatajeným dechem sledujeme působivou choreografii vznášející se před našimi zraky. Poznejte s námi, jak chutná skutečný život na špičkách!

Zdroj fotografie: boredpanda

Tanec jako forma mezilidské komunikace provází lidstvo již od nepaměti. Historie baletu se však začala psát až v 15. století a zdaleka neměla tak křehkou podobu, na jakou jsme zvyklí. Touha po scénickém vyjádření tradičních lidových příběhů se poprvé zhmotnila v roce 1581 divadelní hrou Kirké aneb Královnin komický balet, ve kterém se dokonale propojily prvky zpěvu, recitace i tance. Baletní piškoty i tradiční tanec na špičkách čekaly na své probuzení až o několik století později. V 18. a 19. století, tedy v období baroka a klasicismu, se balet stával běžnou součástí divadelních představení, avšak baletky byste zde hledali marně. Zejména za vlády francouzského krále Ludvíka XIV. byl taneční prostor vyhrazen pouze pro muže!

Zdroj fotografie: pinterest 

Zdroj fotografie: tumblr

Křehké labutě s ocelovou duší                                                   

S první baletkou, konkrétně Italkou Marii Taglioni, se diváci mohli setkat až ve 30. letech 19. století. Mystickou vílu Sylfidi ztvárnila natolik odzbrojujícím způsobem, že právě tento moment se stal v historii baletu jejím základním stavebním kamenem. Od té chvíle si žádný milovník tohoto tradičního scénického tance neuměl představit baletky jinak než s nadýchanou sukní a na špičkách. V průběhu 20. století byla také popsána a stanovena základní baletní terminologie a s ní i tradiční principy.

Zdroj fotografie: LuckyLeo Dancewear

Zdroj fotografie: pinterest

Zdroj fotografie: Laryoo

Zdroj fotografie: Beth Anne

Zdroj fotografie: © myunmyu, tumblr

Zdroj fotografie: pinterest

Zdroj fotografie: © ellianawalmsley, Instagram

Zdroj fotografie: We are Ladies 

Oproti jiným sportům má balet řadu specifik a zákonitostí, jež se musí striktně dodržovat a nebývá zde mnoho prostoru pro chyby. V první řadě je důležitá disciplína. Všechny slavné primabaleríny začínaly již v útlém dětství, kdy si jako malé holčičky s nadšením nazuly své první baletní piškoty a pilně cvičily každý den několik hodin. Mezi dalšími pojmy, se kterými je balet úzce spojen, je bezesporu trojboj obsahující zejména tyto vlastnosti: trpělivost, píle a ctižádostivost. 

Zdroj fotografie: Ok Chicas

Dřina a pot v načechraném obalu

K tomu, aby se z malého dítka vyklubala nádherná baletka, je důležitá kvalitní pohybová průprava a jistá dávka talentu. Dříve než si baletka oblékne punčochy a róbu střiženou na míru, projde skutečně trnitou cestou. Ačkoliv baletky působí jako éterické bytosti vystřižené z hedvábí, opak je pravdou. Aby baletky zažily vysněný úspěch na prknech, jež znamenají svět, musí snášet každodenní dřinu, bolest i pot divoce stékající z bledé kůže. Většina profesionálních balerín však na přísný režim okamžitě zapomíná v okamžiku, kdy se nožkou dotknou pódia.

Zdroj fotografií: pinterest

Zdroj fotografie: tumblr

Zdroj fotografie: Lostnene 

Baletní střevíčky, tyl a drdol!

K výbavě každé správné baletky patří trikot a špičky. Malé holčičky na začátku své baletní cesty vyfasují rozkošné tylové sukénky a taneční piškoty. Jedná se o základní baletní obuv. Jako takové nemají vyztuženou špičku, nelze v nich tedy tančit na špičkách. Nejčastěji se šijí z kůže, saténu nebo plátna. Pokud se malá adeptka na primabalerínu protancuje až k baletním špičkám, čeká ji netypické obutí potažené saténem s ocelovou výztuhou ve špicích. Samotné nošení špiček je velmi nekomfortní. Baletky si proto často oblepují prsty speciálními páskami, obalují chomáčky vaty a potírají kalafunou - speciální směsí z pryskyřice. K vynálezu a moderní technologii výroby špiček velkou měrou přispěla nejslavnější ruská primabalerína Anna Pavlova. Kvůli vysokým nártům ve spojení s velmi hubenými nožkami ji nevyhovovaly žádné baletní střevíčky té doby a tak si do špic vkládala vložky z tvrdé kůže.

Zdroj fotografie: Laryoo

Zdroj fotografií: pinterest

Zdroj fotografie: wer stitch

Zdroj fotografií: pinterest

Zdroj fotografie: © soniaaha, tumblr

Zdroj fotografie: © Darian Volkova, Instagram

Zdroj fotografie: pinterest

Zdroj fotografie: © Vogue

Zdroj fotografie: pinterest

Zdroj fotografie: pinterest

Zdroj fotografie pinterest

Zdroj fotografií: Behance

 Zdroj fotografie: pinterest

Unavená něha tančící za oponou

Sledujeme-li život baletek zpovzdálí, může se nám zdát, že klape svým tempem po vzoru cukr a bič. Běžné momenty, životní vzestupy, ale i pády zachycuje ve svém projektu Soul in Feet ruská tanečnice a baletka Darian Volkova. Na úchvatných časosběrných snímcích můžete zachytit baletní svět ve všech jeho odstínech, něžných i těch temných. Křehkost zachumlaná v nadpozemském i éterickém provedení je důvod, proč balet stále více roste na žebříčcích popularity u diváků. Možná je za vším lidská touha po dramatických příbězích a estetickém zážitku. Ať už je to tak, či onak. Věřte, že až jednou vkročíte na baletní představení, jeho kouzlu nadobro propadnete!

Zdroj fotografií: © Darian Volkova, Instagram

Baletky navštívily Fler

Křehkostí s neobyčejnou ladností se nechaly inspirovat také tvůrci na Fleru. Můžete zde objevit rozkošné baletní sukýnky, šperky či obrazy inspirované tímto uměním.

Evita od Tojen

Puzetky Baletky - nerez ocel od de Amor

náhrdelník - baletka od petka-2007

Zavinovací tylová sukně od Akromis

TUTU tylová sukně, sukýnka - fialovobílá od Daytona

TYLOVÁ SUKÝNKA dětská od Ria Schnirchová

Baletka - Originál - 23x31 cm od lussyvitt

Balerínky se šikmým pásečkem od UHURU Boty

Taneční póza od DavidkovaM

baletka Edita od obraz na miru

Baletka | zasklený ORIGINÁL od BKristyna

pudr a šeřík ... se saténovou spodničkou od ceasara

Klips na dudlík PRO BALETKU - UNIVERZÁLNÍ od Lady TATTOOCH

v opeře - originál od Jana Divišová - Kukiny

Baletka v šatech indigo A4 od LucieLiving

Baletka - buttonková brož od Khaki

Pouzdro na brýle - baletky od Hana 56

Balerína - malá od TiCia.art

Baletka Žanetka od bubun

Balerína od Alausen

Dotek múzy od Tojen

BALLERINA od ornelius2014

Swan od ART LeMal

Pleťová tylová sukně s lemovanými okraji od Princezna Pampeliška

Úvodní fotografie:  boredpanda