Pro Blanku Mudrovou, autorku mačkaných kožených kabelek, je tvorba činností bez hranic. Výrobě autorských kabelek se začala věnovat hned po revoluci a rodinný podnik běží dodnes. Vypadá to, že ani ubíhající léta její značku nijak nelimitují. Sázka na originální a rozpoznatelný vzhled a kvalitní materiál se zkrátka vyplatila.

Řekněte nám na úvod něco o sobě.
Jsem vyučená účetní, kterou nebavilo realizovat se v účtech, výpočtu mezd a číslech. Odmala mě to vždy táhlo k malování, tvorbě a vytváření různých věcí i skulptur, které trochu vyčnívaly ze šedi tehdejší doby. Baví mě práce s přírodními materiály, které jsou pro mě atributem jednoduchosti, poctivosti a stálosti. Proto možná pracuji s kůží jako dalším základním kamenem přírodního materiálu a vytvářím z ní kabelky a jiné drobnosti.

     

Jak jste se dostala k tvoření?
Svoji životní a kariérní dráhu jsem započala v jiném oboru, než momentálně dělám. Jak jsem zmínila, jsem vyučená účetní, takže před 35 lety jsem jednou měsíčně počítala mzdy, hledala haléře a zbytek měsíce už nebylo co dělat. Hledala jsem něco, co by mě zabavilo od rutiny, kterou jsem dělala. V podniku, ve kterém jsem pracovala, vytvářeli kožené manikúry do tehdejšího Sovětského svazu a sem tam nějakou tu koženou galanterii. Jelikož se tam tvořilo a vytvářely se tam módní doplňky, tak jsem se cpala do vývoje a sem tam něco jsem s nimi vymýšlela a vyráběla. Dodnes mi to zůstalo.

Věnujete se tvorbě profesionálně? Kolik času jí věnujete?
Za třicet let zkušeností z oboru by se snad dalo říci, že ano, ale je spousta zákoutí, kde si tak profesionálně nepřipadám. Nedala jsem si žádný limit (např. 3 hodiny denně). Je to prostě činnost bez hranic.

Řekněte nám něco o technice, kterou tvoříte. Proč to u vás vyhrála?
Do výroby kabelek jsem po revoluci šla s tím, že moje tvorba musí být odlišná od tenkrát dostupné nabídky. Zvolila jsem na tu dobu nevídané mačkání. Vše se okamžitě prodalo, proto jsme s manželem, který byl a stále je velkou oporou, začali v tomto oboru podnikat a tvořit společně. (Já vytvářím, on prodává).

Za 30 let tvorby se má technika trochu pozměnila, ale pro mou tvorbu (kabelky, kožené obrazy) zůstala typickým rysem. Dodnes jsou naše kabelky nezaměnitelné a lehce identifikovatelné – jsou prostě naše. Snad proto jsme jedni z mála výrobců, kteří se ještě po třiceti letech stále drží svého kopyta. A proto mohu říci s odstupem této dlouhé doby, že to byla správná volba.

Popište nám typický průběh tvůrčího procesu, který vede ke vzniku nového výrobku.
Mám mnoho náčrtů a inspirací na nový výrobek, které zrají na stole. Jen ale mizivé procento má šanci na dozrání. Nastane-li tento čas, trochu podrobněji načrtnu výrobek na papír, připravím podrobné šablony, zvolím materiál a jeho kombinace. Dále pak vyberu podšívku, zipy a kování. Vše „vykrájím“ a vyřežu a připravím k šití. Po ušití prvního prototypu vidím, co je třeba upravit, pozměnit. Jsou ovšem takové situace, kdy se musí výrobek povést na první dobrou.

Čí názor na vaši tvorbu je pro vás důležitý? Máte někoho takového?
Především rodina, ale většinou to nechávám sama na sobě. U známých také zjišťuji názory a už vím, když „jo“ znamená „ne“ a „ne“ znamená „jo“.

Doporučte Fler tvůrce, kterého máte ráda.
Nejvíce si vážím a mám respekt ke všem tvůrcům, kteří pracují s přírodními materiály nebo vychází z dovedností, které odkazují na starší a tradiční řemeslné techniky. Proto například máme tvůrce, kteří pracují se dřevem. Mohu například zmínit (neznám ho osobně), ale jeho práci obdivuji, tvůrce pod přízviskem wlkr, který vytváří dřevěné šperky, ve kterých nechává vyniknout zejména krásu samotného dřeva.

Kdybyste měla upozornit na jeden svůj výrobek z Fleru, který by to byl a proč?
Odkážu na něco tradičního z mé nabídky, jež reflektuje moji tvorbu vcelku. Jedná se o Kožený set Anita s peněženkou, který snoubí klasickou konstrukci praktické a elegantní kabelky, ke které navíc ladí kožená peněženka.

Nosíte své výrobky, nebo jste kovářova kobyla?
Ano, výhradně používám své výrobky, ale snad z pohodlnosti je neměním tak často, jak by bylo možné/vhodné. Takže se nechá použít přirovnání kovářova kobyla…

Čemu se ráda věnujete ve volném čase, když netvoříte?
Asi mi budete závidět, ale moje zaměstnání je i můj koníček. Tvorba kabelek, tvorba kožených obrazů, malba na plátno, zahrádka, domácnost, kocouři a chalupa. Toto vše má společný tón, ve všem si najdu místo, kde si zatvořím – vše se prolíná. Prostě, když netvořím tady, tak si jdu zatvořit jinam. A jsem ráda, že mi nezbývá čas na nic jiného.

Jak vypadá váš ideální den?
Nikdo v dílně ani doma, mobil nevím ani kde leží, pevnou linku kocour vyvěsil a já si hraji podle své libosti.

Jaké máte pracovní plány pro příští rok?
Pokud se ptáte na moji ideu toho, co bude příští rok, tak vám mohu odpovědět mojí základní vizí. Nyní se svým synem reagujeme na současná témata ohrožení přírody a masové produkce, proto se spolu budeme snažit vytvářet nové kolekce kabelek a peněženek, které jsou odpovědné k životnímu prostředí. Budeme tedy stále vyrábět kvalitní kožené kabelky, které vydrží déle než po čas záruky a jsou zároveň funkční a krásné. Chceme zapojit do výroby více přírodních materiálů a zároveň nás láká výroba kabelek, které jsou čistě řezané ze surové kůže s jednoduchým kováním.
Tedy nyní chceme vytvářet a vyrábět kabelky a jiné drobnosti s myšlenkou či posláním. Vytvářet stále něco nového, odpovědného, kvalitního. V tom spatřuji svoji základní vizi a plán na příští rok, poněvadž, i když jsem už v důchodu, musím se neustále zdokonalovat a vytvářet něco nového a hlavně neusnout. V tom spatřuji samotný život a nějaký posun dál.