Téměř každý večer nám televize a kina servírují množství historických, historizujících nebo fantasy filmů. I starší ročníky se slzou v oku vzpomínají na časy, kdy se aspoň na chvíli chtěli stát Vinnetouem, méně pak Markétou Lazarovou. Ti odvážnější pak založili skupiny historického šermu (historický šerm a jeho počátky u nás - PDF soubor), šili kostýmy méně i více zdařilé a mnozí si nakonec i založili živnost na pořádání středověkých klání a radovánek.

Máte chuť zkusit žít jako vaši oblíbení hrdinové, nebo jen okusit, nakolik byl život v minulých letech i staletích náročný?

Dnes už je mnoho směrů, datací a míst, kterým se můžete věnovat. Indiáni, Římané, Keltové, Slované, Vikingové, Karlovci, celá historie lidstva je vám k dispozici. A nemusíte být sami. Nadšenci zapálení pro různá období jsou po celé Evropě i za oceánem. A proč o tom, zpočátku možná zeširoka, vůbec mluvíme zrovna na Fleru? Sledujte, co všechno budete muset dělat rukama :-)

Podstatou je žít tak, jako žili lidé tenkrát. A záleží jen na vás, jak striktní pravidla si nastavíte. Ale chcete-li si to náležitě užít, jděte až na kost.

Jídlo

Neznám nikoho, kdo by se do důsledku věnoval pravěku. Sbírání kořínků a lov mamuta pravděpodobně organizovat nebudete :o)

Co většinou potřebujete znát, to jsou stravovací návyky té dané společnosti, úprava krmě a dostupnost potravin. „Žijete-li“ před objevením Ameriky (pro nedostudované rok 1492), ale i dlouho poté, tím spíš chudší obyvatelstvo neznalo rajčata, papriky, okurky, brambory, mnohá koření. Vaši stravu tedy ovládnou luštěniny, obilí, místní zelenina (dle podnebí daného národa), zřídka maso. Podle zvyklostí budete péct chlebové placky, vařit kaše, šetřit cennou solí a kořenit bylinkami. Můžete zkusit utlouct máslo, máte-li možnost, tak i podojit krávu.

Pár středověkých receptů naleznete zde.

Pokud jde o úpravu pokrmů v přírodě, budete potřebovat oheň. Nebudete zřejmě čekat na bouřku. Zkuste zjistit, jakými způsoby se ve vaší době oheň rozdělával. Tření dřívek, sofistikovanější luk urychlující tření, křesadla různých tvarů a k nim pazourky nejlépe od obchodníka od Severního moře (prý škrtají nejlépe). Nezbytností je dobře vyschlý troud.

Oděv

K akcím LH patří i kostýmy a oděv zhotovované podle dobových pramenů. Většinou ženy bojovníků šijí kostýmy sobě i svým mužům ručně, studují staré techniky a střihy. Shánějí vlněné a lněné látky, některé se věnují i předení a tkaní na replikách stavů. Mnoho přadlen si pěstuje vlastní bylinky k barvení vlny a lnu.  Lemy oděvů zdobí vyšíváním nebo stuhami tkanými na malých stávcích nebo speciálních kartičkách, tzv. karetkách.

Všechny tyto práce jsou pouze ruční, a proto je často k vidění skupinka žen v družném hovoru, každá s jehlou v ruce nebo s karetkami u pasu, jak pilně a trpělivě, steh za stehem, tvoří krásné, zdobené oděvy.

Do určitého období bylo velkou vzácností modré barvivo. Nejlépe dává modrou barvu indigo, které se dováží z Indie. Velmožové a panovníci si takovou parádu mohli dovolit, ale pokud jste válečník s jedním mečem a štítem, možná i bos, pak si modrý kabátec nepořizujte.

Obydlí

Jste kočovník a hlavu složíte, kde se namane? Nebo obchodník se vzácným zbožím a pěkným plátěným stanem k prodeji i ke spočinutí po práci? Velmožů a pánů s obydlím s pevnými základy je u nás zatím jen hrstka.

Zbraně

Každoročně se u nás i v zahraničí konají pravidelné tábory, bitvy a turnaje. Pořadatel určuje dataci a povolené vybavení. Předem si ve vlastním zájmu zjistěte, jakou zbroj můžete použít, jaký typ štítu je relevantní. Před bitvou si pozorně vyslechněte, nakolik bude boj tvrdý, či náznakový. I v plném oplechování je rána mečem velmi nebezpečná. Zbraně byly účinné před pár staletími a nic ze své účinnosti dodnes neztratily. Ještě nedávno byli všichni šermíři školeni na pravidelných trénincích, kde získávali povědomí nejen o tom, jak účinně útočit, ale hlavně, jak neublížit a jak se bránit.

Dnes jsou souboje, v rámci hesla LH, více opravdové, nenacvičené a i o to více nebezpečné. Správný organizátor proto zajišťuje i zdravotnickou péči přímo v místě konání.

Příležitosti

„Living history“ se můžete věnovat aktivně, ale pro začátek, než si vyberete svou dobu, navštivte pár akcí „na kukandu“. Většina setkání má i svůj divácky zajímavý program.  A to jak pro děti, tak i pro dospělé. Včetně soutěží a vědomostních kvízů.

Další generace novodobých vikingů :o)

Severoněmecký skanzen Haithabu (Hedeby) v kontrastu s moderní větrnou elektrárnou.

9. století

Archeoskanzen Modrá
Rekonstrukci velkomoravského sídliště z 9. století naleznete v Modré u Velehradu. Archeoskanzen nabízí prohlídku několika zemnic a repliku kostelíku, kterému byly předlohou nedaleko objevené základy původního velkomoravského kostela. Od brzkého jara až do konce roku zde probíhá mnoho kulturních a společenských akcí, ukázky řemesel a prohlídky místních staveb.

Rogar
Inspiraci v 9. stol. nacházíme i dál na sever, na Skandinávském poloostrově u Vikingů - pěknou vikinskou akci navštivte v Brdečném u Neveklova pod názvem Rogar. Bitva s napínavým příběhem, jenž se každý rok mění a navazuje na loňské vyprávění, je přehlídkou nejen statných silných mužů a jejich (více méně) svalnatých těl, ale hlavně krásných autentických zbrojí a zbraní. Akci doplňuje lukostřelecký turnaj, tábor plný stanů, vybavených k pohodlnému vikinskému životu, a řemeslníci předvádějící svůj um přímo před vašimi zraky.

12. století

Vítkov
Období o fous mladší představuje wothanův dvorec Curia Vítkov nad Chrastavou u Liberce, volná replika velmožského venkovského sídla z 12. století. Za příkopem s valem a palisádou naleznete několik staveb různého určení i technického řešení. Vně opevnění, za zadní brankou, je umístěno několik zemnic s příklady řemeslné výroby.

K bližšímu prozkoumání dvora Curia Vítkov doporučuji jejich vlastní, velmi zdařilé stránky. Na vršku vítkovského sídla se konají akce různých období, od antiky po 13. století.

Přípravy

Lámete si hlavu, proč vás v adventním čase lákáme do lesů na letní kratochvíle?

Výběr toho správného období a hlavně výroba kostýmů, zbraní, stanů a mnoha dalšího vám nějaký ten čas zabere. Dlouhé zimní večery jsou jako stvořené k zdolávání metrů nepoddajného lnu a rozmotávání klubka tvořeného barevnými nitěmi a karetkami. A možná vaše přání vyslyší Ježíšek a nějaké fešné botky nebo teplou vlněnou deku najdete pod stromečkem.

Korálky z 9. století. Inspirace pro vinutkářky.

Závěs na pásek s pochvou na Sax (kratší vikinský meč), 9. stol., Švédsko.

Bronzová spona, vyrobená záměrně jako onošená.

Historie na Fleru

Mnoho šikovných řemeslníků na Fleru se historií buď inspirují, nebo tvoří přesné repliky:

Jíťa Pfau-Polák

Fearn: Tkanice ze 100% "šumavské" vlny. Několik barevných odstínů je barvených výhradně přírodními barvivy spolu s mořidly. (Tmavě zelená - kopřiva s modrou skalicí, žlutozelená - třezalka s kamencem, žlutá - cibule s kamencem, přírodní bílá, přírodní šedá.) Tkanice je ručně tkaná na hřebenovém stávku.

cinarka: Kalíšek s obsahem 0,3 s ouškem je z ručně foukaného skla, barvy lesní zelená. Podstavec s miniaturním vzorem je z cínu.

VĚCI Z PECI: Replika historické kachle, jejíž originál je uložen v Husitském muzeu v Táboře.

Chin shin: Pohárky na pivko, víno, vodu ze studánky... tvary dle slovanských vykopávek.

Kacafurie: Repliky keltských a slovanských korálků. Korálky plasticky zdobené ovíjenou skleněnou nití se na našem území vyskytují zhruba od 5. stol. před naším letopočtem do 9. stol. našeho letopočtu. Některé pocházejí z importů, některé z nich byly vyráběny i na našem území.

AtelierSharka: Replika polského kříže. Originál nalezen na území Polska u Wroclawi, 2. polovina 10. století. Křížek s orantem. Tečky v dlaních naznačují přibití na kříž. Originál byl vyroben z olova, proto má jednodušší, méně výrazné zdobení.

Targe: Vikinská přilba s maskou a závěsem, inspirovaná severskými nálezy. Pletený závěs a maska zdobená plátováním. Thorovo kladivo s runovým nápisem je zakomponováno do zdobení.

Ben Hrubeš: Obuv vikinského stylu, ušitá z pevné silné hověziny, inspirovaná nálezy vikinské obuvi, ovšem zhotovená s důrazem na životnost pro denní zatížení na městských površích.

Hanka Malikovičová: Špičatá čepice celovlněná.

Tímto zdravím všechny zdejší slovanské a vikinské přátele a těm, jež teprve svůj návrat ke kořenům zvažují, přeji hodně odvahy, správný výběr a třeba se v létě někde na louce potkáme :o)