Rozkvetlá zahrada, louka, skalka... Všechna ta péče a láska se nám mnohonásobně vyplatí při pohledu na všechny ty krásné květy a vůně, co se z nich sladce linou. Pohled na rozkvetlou zahrádku si můžete dopřát každý den, a to v podobě malované keramické misky. Tu jsme dnes do MAGu vybrali proto, že je asi nejuniverzálnějším kouskem nádobí v kuchyni a lze ji použít od polévky přes oříšky až po květináč. Oblékněte zástěru, protřepejte podglazurní barvičky a jdeme na to!

Obtížnost 2

Materiál a pomůcky:

  • kožovatý výrobek ze světlé hlíny, použili jsme Witgert č. 11
  • podglazurní barvy Velvet underglaze
  • vykrývací vosk
  • štětce, jehlička, houbička, miska s vodou, točna
  • transparentní glazura CLA 73

Podglazurní barvy Velvet můžete použít na jakékoli stadium hlíny. Po přeglazování transparentní glazurou barvy zintenzivní.

Štětcem pomalujeme výrobek květy, listy.

Podglazurní barvy naneste ve 2 až 3 vrstvách měkkým, kvalitním štětcem.

Po zaschnutí barev kovovým očkem vyryjeme detaily do barevných ploch.

Na drobnější detaily použijte kovovou jehlu. Dodáte tím listům hloubku. Prach odmeťte suchým štětcem.

Malby překryjte lehkými tahy vykrývacím voskem. Není nutné dodržet přesné hranice.

Až vosk zprůhlední, dáme misku na točnu a širokým štětcem přebarvíme celou plochu. Vlhkou houbičkou setřeme přebývající barvu z vosku.

Barvu naředíme vodou, aby tahy byly plynulejší. Pak je ale třeba nanést více vrstev, aby barvy nebyly bledé a flekaté.

Na vosku zůstanou drobné kapky barvy. Můžete je buď nechat pro efekt, nebo setřít vlhkou houbičkou.

Žlutá a světle oranžová barva se ráda stírá, proto před nanesením jednotlivých vrstev počkejte, až uschnou.

Tip:
Při přežahu vosk vyhoří, poté klasicky naglazujeme pomocí kleští v kýblu, aby vrstva byla souvislá. Nezapomeňte otřít dno. Pálíme na 1185 °C.

Autorka, foto: Lenka Šustrová

Projekt najdete v časopise Golem číslo 2/2020.

GOLEM č. 2

Čtvrtletník Golem je v současné době jediným periodikem na trhu, které se zabývá metodikou zpracování keramické hlíny.

Kromě modelování a točení na hrnčířském kruhu v něm najdete tipy a návody na povrchovou úpravu výrobků, kombinace hlíny s dalšími materiály, odlévání nádob do sádrových forem, tvoření s modelovacími hmotami, různé možnosti vypalování keramiky.

Všechny naše zveřejněné nápady pocházejí z dílen českých a slovenských keramiků a výtvarníků, spřátelených školních klubů či jednotlivých nadšenců keramického řemesla. Návody na výrobu jsou podrobně a přehledně zpracované fotografickou formou "krok za krokem". Časopis Golem představuje české i zahraniční umělce, keramické dílny a přináší zajímavé pozvánky, dává prostor i pro vaši vlastní prezentaci.

Naší snahou je, aby bylo nejtradičnější řemeslo v českých zemích šířeno populární formou mezi širokou veřejnost, a nedošlo tak k jeho zániku.

Časopis GOLEM si můžete zakoupit i na Fleru.