Dokážu si docela živě představit, jak jste momentálně v jednom kole plném předvánočních příprav, generálních úklidů, pohlceni šílenou nákupní horečkou při shánění všech těch dárků pro rozvětvené příbuzenstvo. Z adventního kalendáře už mizí jedna čokoládička za druhou a začíná ten každoroční cirkus. Klid, ještě máte čas. Hoďte nohy na stůl, kupte dárky na Fleru a pojďte se s námi během toho čekání na příchod mikulášské trojice trochu výtvarně odreagovat.

A pokud si nemůžete pomoci a chladíte těsto na patnáctý druh cukroví, tak máte alespoň program pro dětičky a vnoučata, které toho lepení lineckého mají už stejně po krk :-).

Nebojte se! Po našem oddechovém tvoření a Po čaji od Rzaczete se budete cítit zaručeně skvěle! :-)

Takže jdeme na to!

Pokud vás letos vaši milí potomci přemluvili na megastrom a vaše krabice s ozdobami už na něj nemají kapacitu, nezoufejte. Ten vzrostlý smrk velikosti vztyčeného Kodiaka nebude za chudého příbuzného, můžete mu hravě vytvořit pestrobarevné vyšívané hvězdičky, za které se určitě stydět nebude. A dala bych to za úkol zrovna tomu, kdo to s tím smrkovým kolohnátem spískal...

Dále tu máme svítící noční městečko, které jednoduše vytvoří na vašem parapetu blikající nádheru. Naprosto jednoduchá záležitost, které ale můžete použitím barev a různých papírů vdechnout styl, jaký vy chcete. Světlo svíček se mihotá za barevnými okenními tabulkami a září do tmavé noci. Už úplně slyším ponocného, jak tam troubí půlnoc...

Trocha recyklační harmonie ukončí vaši zoufalou snahu o spárování dětských ponožek, ze kterých lze lišácky vyrobit roztomilé sněhuláky naplněné rýží. A víte co? Tento sněhulák má oproti své přirozenosti příjemnou schopnost zahřát vám po nahřátí v mikrovlnce ruce v kapsách.

A teď to přijde, už vidím ten úšklebek, vločky z těstovin. No jo, úplně ideální výtvarný materiál to není, ale mrkněte na to. Ve finále nevypadá vůbec špatně! A děti to fakt bavilo, tak coo... :)

Pátá drobnost v pořadí jsou šité balíčky s překvapením uvnitř. Máte tu jistotu, že v tom nejsou bačkory, což je už sám o sobě důvod k radosti.

A nakonec ještě jedna krása na dveře či okno - skládaná papírová hvězda. Z pár vzorovaných proužků vykouzlíte za pár minut velikánskou prostorovou ozdobu. Tak nechte už to linecké a pojďte si trochu zavyrábět!

Vyšívané hvězdy

Materiál a pomůcky:

  • tvrdý bílý papír
  • tužka, pravítko, děrovačka, nůžky, kleště
  • vodové barvy, štětec
  • barevné provázky, rolničky, spojovací kroužky
  • megastrom...

Na bílý tvrdý papír si tužkou nakreslíme hvězdu (cca 11 cm velkou) s 12 cípy a vystřihneme ji.

Do všech cípů uděláme děrovačkou otvor. Pokud použijeme k vyšívání tenkou bavlnku, mohou být dírky menší. Hvězdy pomalujeme.

Provázek ze zadní strany přilepíme a vyšíváme hvězdu. Tvoříme trojúhelníkové cípy vždy ob jeden otvor.

Jedním otvorem protáhneme provázek na pověšení a naproti připevníme kroužkem rolničku.

 Na megastrom věšíme za pomoci štaflí, manžela a panáka rumu. :-)

Noční městečko

Materiál a potřeby:

  • tvrdé barevné papíry
  • nůžky, tužka, zalamovací nůž, lepidlo
  • barevné celofány
  • čajové svíčky

Z tvrdého barevného papíru vystřihneme třídílné až čtyřdílné domečky a kostelíky.

Domečky poskládáme podle rozdělovacích čar mezi nimi.

Přehneme krajní pruh pro slepení domečku. 

Na domečky namalujeme řadu okýnek a dveře. Zalamovacím nožem předkreslená okýnka opatrně vyřízneme.

Do okýnek a dveří vlepíme čtverečky barevných celofánů.

Krajní proužek potřeme lepidlem a domečky slepíme do tvaru ohrádky.

Dovnitř domečku vložíme čajovou svíčku. Svíčku umístíme doprostřed, aby se nedotýkala žádné z papírových stěn.

Občas hodíme okem, jestli nehoříme...

Sněhuláci z licháčů

Materiál a pomůcky:

  • staré ponožky, ideálně ty liché
  • zbytky vlny, knoflíky, korálky
  • nůžky, jehla, nit
  • rýže nebo ovčí rouno

Určitě je máte doma také. Osamělé fusekle, které již dávno ztratily svůj protějšek, ale nevyhodíte je, co kdyby ponožka ještě někde vyplavala…

Jenže nevyplavala, takže jsme se rozhodli udělat ostrý řez, tedy lépe řečeno střih - napříč ponožkou.

Spodní část ponožky naplníme rýží, ale můžeme nahradit i pohankou nebo ovčím rounem.

Nahoře je potřeba vzniklý sáček dobře svázat, abychom rýži netrousili po bytě. Dalším ovázáním vznikne hlavička budoucího sněhuláka - moc neutahujeme, ať rýže může trochu putovat.

Na hlavičku jsme nasadili čepici z dětské ponožky - prostě ustřihneme špičku a máme kulicha. Stejně jednoduše vytvoříme také šálu.

Do jehly se širokým uchem navlékneme kousek vlny a sněhulákovi vyšijeme oči. Několika stehy modrou bavlnkou vedle sebe vytvoříme sněhulákovi pusu.

Nakonec přišijeme tenkou nití knoflíky a nos z červeného korálku.

Pokud jsme naplnili sněhuláka rýží, můžeme ho nahřát v mikrovlnce - bude nám pak vyhřívat kapsu.

Zlatavé ozdoby z těstovin

Materiál a pomůcky:

  • těstoviny – různé druhy, fazole
  • lepenka, tavná pistole, provázek, nůžky
  • zlatá barva ve spreji

Těstoviny různých tvarů si na podložce libovolně seskládáme jako mandalu. Kdo nesnáší mandaly, představuje si květy :-)

Všechny kousky přilepíme na kolečko pevné lepenky. Použijeme tavnou pistoli. Začneme lepit od středu.

Vytvořené ozdoby nastříkáme zlatou barvou ve spreji. Necháme uschnout a poté nabarvíme i zadní stranu. Doporučujeme v tomto kroku vyhodit tvůrce na mráz, případně mimo plochy, které zlatými být nemají :-)

Na vhodném místě uděláme do podkladu dírku, kudy protáhneme provázek na pověšení.

Et voilá!

Vůbec to nemusí vypadat špatně, že? ;)

Dárek zašitý v papíru

Materiál a pomůcky:

  • silnější balicí papír
  • fix, dřevěná vyřezávaná razítka, tuš, štětec
  • šicí stroj, červená nit
  • nůžky, kleště, korálky, ketlovací jehly, nalepovací kytičky

Na silnější balicí papír nakreslíme černým fixem tvary velké asi 10 cm.

Hvězdy i ostatní tvary z balicího papíru vystřihneme. Lze použít i pevnější papír podlepený síťovinou (staré obálky).

Vystřihnutý tvar potřebujeme vždy dvakrát, na přední a zadní díl balíčku. Tvary potiskneme tuší. Použijeme třeba dřevěná vyřezávaná razítka.

Přiložíme přední a zadní díl na sebe a sešijeme je červenou nití na šicím stroji.

Před úplným uzavřením vložíme dovnitř drobný dárek ve formě bankovky, vstupenky, poukazu...

Po sešití celého tvaru zavážeme konce nití na uzlík a ustřihneme je. Na okraj balíčku napíšeme jméno obdarovaného.

Předáváme s úsměvem (peníze jsou oběživo!) a poznámkou, že se mají otevírat opatrně :-)

Papírové hvězdy do oken

Materiál a pomůcky:

  • barevná čtvrtka – my jsme použili oboustranně potištěný papír
  • nůžky, lepidlo Herkules, kancelářské svorky

Pomocí pravítka si naměříme na čtvrtce 4 proužky o šířce 1,5 cm a 8 proužků o šířce 1 cm. Vystřihneme.

Dva širší modré proužky slepíme do kříže.

Ke středovému kříži přidáme tenké doplňkové proužky, otočíme je kontrastní stranou nahoru a propleteme plátnovou vazbou. Spoje slepíme.

Totéž uděláme se zbylými proužky a získáme tak druhý papírový kříž. Bude vypadat stejně jako ten první.

Oba připravené kříže položíme na sebe do tvaru hvězdice. Spoj slepíme kapkou lepidla.

Doplňkové proužky vrchního kříže spojíme pod hlavními rameny spodního kříže.

Tyto spoje slepíme kapkou lepidla a zafixujeme kancelářskou svorkou. Vzniknou nám tak 4 lístečky.

Postup zopakujeme i u spodního kříže a slabší pásky spojíme za hlavními rameny kříže vrchního.

Po zaschnutí lepidla odstraníme svorky a cípy hvězdičky sestřihneme nůžkami.

Hvězdy použijeme jako ozdoby na vánoční stromek, nebo je zavěsíme třeba do okna.

Zdroj: časopis AMOS, autor a foto: Michala Šmikmátorová (Noční městečko, Vyšívané hvězdy, Dárek zašitý v papíru, Ozdoby z těstovin), Blanka Svobodová (Sněhuláci z licháčů, Papírové hvězdy do oken)