Žádný kousek látky si nemůže být před touhle rodinou jistý. Jak ho Helena Chytilová nebo její děti uvidí, okamžitě je napadá, kam by se dal přišít nebo jak přetvořit.

Látkové svatební kytice, retro krajkové polštáře, ale i bavlněné odličovací tamponky, voálové nákupní sáčky na ovoce nebo cestovní látkové obaly na příbory. To všechno pod značkou TOTEBAG Helena šije - a ještě mnohem víc. Pomáhá jí přitom celá rodina, jen manžela prý ještě nepřemluvila...

Lásku k ručním pracím zdědila po své mamince a pracuje podle hesla Zero Waste, nulový odpad. Zaprvé využívá materiál do poslední nitky a zadruhé nabízí řadu výrobků, které bezodpadový způsob života podporují. Třeba bavlněné uklízecí hadříky, které se dají použít místo těch namotaných papírových. Nebo látkové pytlíky pro nákup v bezobalovém obchodu. Na Fleru ji najdete pod značkou TOTEBAG.

To mi řekněte, jak se dají ještě dál využít takové ty prťavé zbytky látky třeba po ušití tašky.

Dají. Všechny zbytky schovávám v krabici, kde čekají, až přijde jejich čas. A ten většinou přijde v lednu, kdy začínáme šít velikonoční slepičky a zajíčky. Některé odstřižky využíváme celoročně pro drobné dekorace a jiné zas pro látkové vánoční ozdoby. A pokud zbydou odstřižky, které opravdu nevyužijeme, nabízím je za symbolickou cenu na Fleru nebo je odnesu do školní družiny.

Daří se vám žít bez odpadů i v běžném životě?

U šití a kutilství to platí určitě. Často se přece při tvorbě potřebuje „něco“, a tak máme doma plné šuplíky odstřižků, různých zbytků a komponentů pro naše další nápady. V běžném životě se o to snažím také. Jako samozřejmost beru třídění odpadu v domácnosti a kompostování na zahradě, snažíme se nakupovat v bezobalové prodejně a na trhu, nakupovat ovoce a zeleninu do látkových sáčků, vyhnout se plastovým obalům, prostě všechno, co k tomu patří.

Na Fleru nabízíte hlavně textilní výrobky, takže nejradši ze všeho asi šijete a vyšíváte.

Za to vděčím mamince. Není vyučená švadlena, ale ušila mi spoustu skvělého oblečení, takže jsme se sestrou v dětství dost vyčnívaly z davu. Všechno to vytvářela na šlapací singrovce, která později přežila i moje šicí začátky. Tehdy jsem netušila, jaký měla maminka pocit, když mě viděla sedět u šicího stroje. Nechápala jsem, proč mi ho nepůjčuje až tak ráda. To jsem pochopila až po letech, když jsem poprvé uslyšela dceru říkat: „Mami, půjčíš mi stroj?“
(Helenina dcera přidává poznámku: „Mamka mi pak říkávala, že muži a šicí stroje se zásadně nepůjčují!“)

Dcery mám dvě a šikovné jsou obě. Teď se nejlépe prodávají froté tampony a velký podíl na tom má ta mladší, která mi chystá látky, a já už jen šiju. Ta starší šije a fotí výrobky mnohem lépe než já. Obě mají výtvarný talent, kreslí a malují pro radost i na objednávku. Pomáhají mi vidět moji práci jinýma očima a občas ji i kriticky zhodnotit. Když se mi ale něco povede, chválou nešetří. A nejmladší, syn, ten pomáhá s velikonočními slepičkami, protože jeho dětské prstíky se na tuto drobnou práci hodí nejlépe. Společná práce s dětmi je zábavná a výchovná zároveň. Pořád přece platí, že bez práce nejsou koláče.

No jo, vlastně froté odličovací tampony jsou vaším nejprodávanějším zbožím. Jak se vůbec používají?

Stejně jako vatové tampony až do chvíle, než skončíte s odličováním. Látkové se nevyhazují, ale perou. Jednotlivý tampon peru v ruce, více kusů v sáčku na praní v pračce, obvykle na čtyřicet stupňů s běžným prádlem. Jsou dvouvrstvé, z bavlněného froté od českého výrobce.

Který výrobek vám dá nejvíc práce?

Časově náročné jsou adventní látkové kalendáře, látkové svatební kytice a kulaté polštáře s krajkovým středem. Kalendáře trvají nejdéle, ale šiju je moc ráda, protože u nás vytvoří vánoční atmosféru i v říjnu. Příjemný pocit, že udělají radost dětem našich zákaznic, je k nezaplacení. Většinou je šiju na objednávku a se zákaznicí si vyměním několik zpráv. Než začnu šít, domlouváme se na stylu, jestli chce tradiční pojetí, vintage, shabby nebo třeba nordic, a v průběhu šití pak ladíme uspořádání jednotlivých kusů kalendáře. Bývá to záležitost na několik dnů.

Zmínila jste i látkové svatební kytice, ty šijete často?

Jenom na objednávku pro konkrétní nevěstu. Ale nejraději šiju polštáře ze starožitných krajek a pokud možno z bavlněného plátna z dob našich babiček. Taková bílá záležitost pro romantické duše. Krajkové středy jsou sešité z mnoha kousků krajek a výšivek. A abych nebyla kovářova kobyla, co chodí bosa, několik jsem si jich nechala i u nás doma.

(Dcera k tomu dodává: „Nedávno jsme se ohlédly za prodanými výrobky a zasmály se nad některými prodeji, kdy se jednalo spíš o to, aby věc po těch hodinách šití nezůstala ležet doma. Jedním z výrobků, kde snaha a úsilí převýšily zisk a radost z práce, byl jehelníček se saténovou výšivkou. Za tu dobu, co je mamka na Fleru, jsme prošly různými obdobími. Když letěly květiny do vlasů, dělaly jsme květy, pak se dařilo dekoračním srdíčkům, tak mamka šila srdíčka. Náš sortiment se ale přesunul spíše k praktickým věcem a dneska mnohem více dbáme na filozofii výrobku. Proto šijeme právě ony Zero Waste věci.“)

Jak jste se dostala k Fleru?

Jako slepý k houslím. Zase jsem jednou nakupovala v malé prodejně látky a prodavačka se mě, jak jsme si u toho povídaly, zeptala, jestli na něm prodávám. Já ale do té doby o nějakém Fleru neměla ani tušení! Podívala jsem se, o co jde, ale trvalo potom ještě nějakou dobu, než jsem dostala odvahu něco nabídnout k prodeji. Když se prodal náš první výrobek, málem jsme radostí bouchly šampaňské. Teď už sice šampaňské při zakázkách neotvíráme, ale každá objednávka nám udělá stejně velkou radost jako kdysi ta první.

Už jste na Fleru osm let, takže se vám tam nejspíš líbí.

Není to moje hlavní obživa, ale je to můj hlavní koníček, který mi přináší radost z práce, která má smysl. Našla jsem tam hodně přátel z řad prodejců a taky hodně příznivců z řad kupujících, kteří se k nám vrací. A toho si moc vážím. Fler se stal součástí mého života, umožnil mi výrobky nabízet a prodávat z pohodlí domova, mít radost ze sebe samotné a těšit se ze spokojených zákazníků.

Helena má ráda len

Když se rozvine role lněné metráže, ucítíte vůni přírody, říká Helena. „Dotknete se ho a vnímáte strukturu tkaní a přirozených nerovností vláken. Je příjemný na dotek, je příjemné se na něj dívat, je příjemné ho používat. Jeho vysokou mačkavost mu nakonec prominete. Ráda šiju ze stoprocentního lnu od moravského výrobce CNM textil, ubrusy, ubrousky, utěrky i sáčky. Sama je používám.“

Připravila Michala Šmikmátorová, Fler.cz

Nové číslo Kreativu je tu!

Právě vychází nové číslo Kreativu a zve vás k příjemnému listování a čtení u skleničky něčeho dobrého.

Můžete se zase těšit na dárky! Zápisník s názvem Jak probudit spící kreativitu se po horkém létě určitě hodí. Tři talentované výtvarnice z Česka a Slovenska pro Kreativ nakreslily plakátky s tématem Dopřejte si klidné ráno. A do svých knih navíc dostanete záložky.

Nechali jsme se inspirovat modrou barvou a vykoupili sekáče s džínami. Dají se přetvořit v bižutérii, kabelky i potah na křesílko!
Podívali jsme se do dějin tetování a zkusili to taky. Ale zatím jenom namalovat :-) Zjistěte, jak se to dělá a dopřejte si taky ornament.
Denisa tentokrát vyrobila mističky, ale nejsou ani z porcelánu, ani ze dřeva, ani z keramiky... Uhádnete, z čeho jsou?
Pot a slzy, naštěstí ne krev, vložila Tereza do projektu Krajka z listoví. Výsledek je nádherný, podívejte se, jak na to.
Navštívili jsme kurz knihvazačství a už si umíme udělat krásné notýsky. To vám taky půjde, přečtěte si o tom.
Když nejsou houby v lese, dají se koupit aspoň v obchodě. Nabízíme neobvyklé recepty, kam se hodí houby japonské i české.
V létě je dobré mít pusu fialovou od dobrůtek z lesa. Dejte si je do dezertů a užijte si to.
Věřili byste, že se dá arašídové máslo udělat doma? Fakt jo, a je boží. Tenhle sladký dortový ježeček určitě nadchne celou rodinu, nejenom děti.
Víme, jak si srovnat knihovnu a kam s knihami, které se tam už nevejdou.
A další kapitola doodle vás naučí roztomilé podzimní čmáranice.

A to nejlepší na konec: na Fleru zakoupíte časopis Praktická žena-Kreativ s milou slevou a bez poštovného! ;)