Ať už naše tuzemské nebo ty z dalekých exotických krajů, stromy jsou pro nás veledůležitými ba přímo nepostradatelnými kamarády. Čistí vzduch, dávají nám stín své koruny, ochlazují nás i celou planetu, mohou nás skrýt před deštěm, nakrmit nás svým ovocem, uzdravit nás pomocí své kůry, listů, pupenů nebo kořenů a v neposlední řadě mohou člověku přinášet svojí blízkostí až pocit štěstí a bezpečí. Bez stromů a jejich dřeva by nebyly domy, židle, stoly, postele, papíry na kreslení...

Jsou to také mnohdy pamětníci starých časů, pokud mají správné podmínky, dožijí se mnohem déle nežli člověk. V mnoha kulturách a náboženstvích jsou stromy posvátně uctívány jako symbol života, dlouhověkosti, moudrosti. Měli bychom se o ně s láskou starat a chránit je, místo kácení je aktivně vysazovat, protože je moc potřebujeme.

Exotické dřeviny tropického a subtropického pásma potřebují ochranu člověka především, protože kvůli jejich ceněnému dřevu a odvěké lidské touze všechno měnit v bankovky můžeme být brzy bez nich. Tyto pro nás exotické druhy dřeva mají mnohé společné znaky, kterými jsou zajímavá barva, krásná kresba, dobrá kvalita a také velká žádanost na trhu. Pojďme si alespoň zlomek z nich blíže představit.

Eben - jedno z nejtvrdších dřev

Eben je v jádru tvrdé a těžké dřevo červenavé až černé barvy, někdy i s černobílou kresbou, běl má tenkou, většinou šedobílou. Pochází z tropických stromů rodu tomel (latinsky Diospyros) z čeledi ebenovitých. Ve dvou rodech je soustředěno asi 500 druhů. Dřevo se vzhledem ke své tvrdosti hůře opracovává, je však velmi dobře leštitelné.

Ze stromů produkujících ebenové dřevo je ohrožených 15 a kriticky ohrožených 14 druhů.

Zdroj Jacanaent

Zdroj Glehand

Zdroj Hearnehardwoods

Tomely jsou zpravidla stálezelené i opadavé stromy nebo keře, které rostou mimo hlavní oblast výskytu ojediněle i v mírném pásmu. Ke známým patří například eben kamerunský (Diospyros crassiflora), cejlonský Diospyros ebenum, indonéský Diospyros celebica a další.

Eben kamerunský, zdroj Aavandje

Eben indonéský, zdroj 08hachi.blogspot

V Evropě se vyskytují tyto stromy pouze ve Středomoří, kde se pěstuje tomel japonský. Plody tvoří peckovice, které jsou u tomelu japonského známé jako kaki a jsou jedlé.

Zdroj Logees

Ebenové dřevo je využíváno pro jeho krásu k výrobě sošek, ozdobných předmětů, šperků a také hudebních nástrojů.

Zdroj Pinterest

Kombinace temně černého ebenu a kůže dala vzniknout těmto monstrózním náhrdelníkům. Autoři jsou Gerda a Nikolai Monies z Dánska.

Zdroj Santafedrygoods

Prsteny a náušnice Karen London, to je ebenové dřevo v zajímavé kombinaci s kovem...

Zdroj Karenlondon.com

John Mascoll, vyřezávaná nádoba z ebenového dřeva. Člověk chvíli přemýšlí, zdali je to opravdu přírodní dřevo, ta kresba je prostě nádherná.

Zdroj Pmacraftshow

Mahagon - dřevo pro dávné stavitele lodí

Stromy poskytující dřevo nazývané mahagon se řadí do čeledi zederachovitých. Tato čeleď je rozdělena asi do 50 rodů a je jich téměř 600 druhů. Dřevo těchto stromů má rozlišené jádro a běl, barva jádra se mění podle místa původu od žlutohnědé přes růžovou, lososovou a skořicovou po červenohnědou. Stářím barva některých dřev tmavne. Celkem dobře se opracovává, nevýhodou může být někdy jeho pórovitost, která dodává výrobkům rustikální vzhled.

Zdroj Floraofbangladesh

Zdroj Transylvania-nabytek

Rostliny, ze kterých se získává mahagon, rostou většinou v tropických oblastech Austrálie, Afriky, Střední Ameriky a v Asii. Jsou to stálezelené nebo opadavé stromy a keře. Dosahují někdy výšek až 40 m nebo naopak tvoří v lesích podrost stromů. Jejich kůra obsahuje mnohdy bílý latex nebo barevnou mízu s éterickými oleji. Plody jsou bobule nebo peckovice, tobolky, někdy i oříšky nebo křídlaté nažky. Dřevo se využívá hojně při výrobě nábytku, dýh a drobných ozdobných předmětů.

Dříve se používalo pro svou voděodolnost pro stavbu lodí, ani dnes neztratilo na oblibě. Pro své akustické vlastnosti se také používá na výrobu kytarových korpusů.

Zdroj Pinterest

Zdroj Frontman

Ke známým druhům této čeledi patří také druh Swietenia mahagoni s domovem například na Bahamách, na Floridě, v Mexiku nebo v Peru. Názvy některých stromů mohou být trochu matoucí jako například africký ořech (Lovoa trichilioides), který ořechem není, dřevo má podobné mahagonu a může pravý mahagon nahrazovat. Některé stromy poskytují také jedlé plody, které se v místech výskytu konzumují jako ovoce nebo květy, které se používají na ochucování čajů.

Swietenia mahagoni, zdroj Floraofbangladesh

Za zmínku stojí pár zástupců této čeledi. Zederach indický (Azadiarcha indica) neboli NEEM obsahuje účinné látky, které podporují imunitní systém a ájurvédská medicína tuto rostlinu využívá pro její účinky proti mykózám, střevním parazitům, při cukrovce a jako sedativum. Semena obsahují olej, užívaný jako palivo a také mazivo. Kůra poskytuje cennou gumu a tanin. Lisované listy, vkládané do knih, odpuzují hmyz.

Kůra a listy zederachu hladkého (Melia azederach) obsahují neurotoxiny, které se také používají jako insekticidní a fungicidní prostředky k hubení hmyzu, houbových chorob a mohou být alternativou pro biologické zemědělství.

Zdroj Landscapeplants.oregonstate

Zdroj Smedunia

Mahagonové dřevo je oblíbené pro výrobu leštěného nábytku. Nepodléhá hnilobě ani červotočům, je velmi odolné a bytelné. Kvalitně udělaný nábytek z mahagonu má luxusní vzhled a vydrží vám po celý život v perfektním stavu.

Zdroj Transylvania-nabytek

A ještě jednou dánská dvojice Monies (viz výše ebenové šperky), náhrdelník z mahagonu a říčních perel.

Zdroj Santafedrygoods

Palisandr - nejvíce ceněné růžové dřevo

Palisandr je druh exotického vzácného dřeva červenohnědé barvy, někdy s fialovými podtóny a černým rýhováním, které krásně voní. Vyniká tvrdostí, trvanlivostí a je ceněno pro jeho akustické vlastnosti.

Patří do čeledi bobovitých. Rod Dalbergie zahrnuje až na 120 druhů. Některé druhy se těžko se opracovávají jako například africké černé dřevo, ale s dalšími se naopak pracuje velmi dobře, například s ohroženým brazilským nebo indickým růžovým dřevem.

Ovšem osud brazilského růžového dřeva není už zdaleka růžový. Vzhledem k velké poptávce se ocitlo na Červeném seznamu nejen dřevo, ale i výrobky z něj a nesmí být importováno ani exportováno.

Zdroj Transylvania-nabytek

Známý druh Dalbergie je například Dalbergia melanoxylon, který je někdy označován jako nepravý eben. Vyskytuje se na území subsaharské Afriky. Má žlutou až bílou běl, která obklopuje velmi tvrdé jádrové dřevo, napurpurovělé až téměř černé.

Využívá se k výrobě ozdob, krabiček na šperky, šachových figurek a také částečně na výrobu dřevěných hudebních nástrojů. Některé zdroje uvádí, že se používá v některých afrických zemích jako lék při průjmech, proti parazitům nebo dokonce jako afrodiziakum.

Zdroj Ic.fsc.org

Zdroj Iplantz.com

Dalbergia sissoo neboli indické růžové dřevo, které má původ v Asii, se rozšířilo pěstováním v tropických oblastech všech kontinentů. Používá se na výrobu uměleckých předmětů, hudebních nástrojů zvláště pak bicích, nábytku, stavbu lodí, ale je také využíváno v indické medicíně. 

Zdroj Wood-database

Zdroj Homecrux

Palisandr lze vyleštit do vysokého lesku, což působí společně s krásnou kresbou dřeva na nábytku velice luxusně.

Zdroj Transylvania-nabytek

Kvalitní palisandrový nábytek bude vždy in, ať už v retro nebo moderním provedení. Je to kus kvalitního zajímavého dřeva, které se nikdy neokouká.

Zdroj Malvarosa

Dalbergia nigra neboli brazilské růžové dřevo se mimo jiné používá při výrobě akustických kytar a klavírů a mnoha jiných předmětů.

Zdroj Wood-database, foto Moses Gunesch

Santal – jedno z nejvoňavějších dřev

Santalové dřevo je tvrdé a těžké vonné dřevo žluté barvy s jemnými vlákny, získávané zejména z indického santalovníku bílého (Santalum album). Patří do čeledi santálovitých, která zahrnuje podle starších údajů 500 druhů. Dřevo má vysoký obsah vonných silic ve formě aromatického oleje.

Historie santalového dřeva se datuje v Indii od počátku obchodování. V roce 1792 byl dokonce santalovník bílý vyhlášen královským stromem, který byl výhradně vlastnictvím panovníka.

Zdroj Equinoxaromas

Zdroj Paperbarkoils

Santálovité rostliny jsou poloparazitické keře, stromy a byliny, připojující se kořenovými útvary ke kořenům nebo kmenům a větvím hostitelských rostlin. Rostliny mají drobné zelenkavé květy a plodem je oříšek nebo peckovice. Jsou rozšířené celosvětově, ale v tropech a subtropech je zastoupena velmi pestrá škála druhů.

Zdroj Zggsxd

Zdroj Fickr.com

Zdroj Dailymail

V Indii je zmiňováno santalové dřevo v literatuře již před tisíciletími. Dřevo a olej z něj získávaný sloužil k náboženským účelům. Velké plantáže se nacházejí také například v západní Austrálii, kde se vyskytuje druh Sandalum spicatum.

Využití santalového dřeva je rozmanité. Vyrábí se z něj sošky bohů v hinduistických chrámech, vonný olej a parfémy, nábytek, drobnější kazety a truhličky, šperky, ale také se používá v přírodní medicíně kvůli jeho léčebným účinkům.

Zdroj Pinterest

Oliva - nejstarší pěstovaný strom

Olivovník patří do čeledi olivovitých a patří mezi nejstarší kulturní rostliny. Jeho dřevo je velmi tvrdé, barva je různá podle druhů například červenavě hnědá nebo zlatohnědá, s krásnou tmavou kresbou, dobře se opracovává a je vhodné pro výrobu kvalitního nábytku. Stromy jsou odolné vůči suchu a dobře snáší i chlad, ale rostou velmi pomalu. Stáří některých stromů se odhaduje až na tisíce let.

Lisováním zralých plodů se získává za studena panenský olej. Tento rod zahrnuje 20 až 40 druhů. U nás je známý především olivovník evropský, který pochází z Asie a Afriky, ale dnes se běžně pěstuje i v Evropě, a to ve státech okolo Středozemního moře.

Zdroj Pinterest

Španělský olivovník starý přes 1 700 let. Zdroj Medium.com, foto: Pablo Esparza

Olivovníky jsou stálezelené teplomilné stromy nebo keře. Mají drobné žlutobílé květy a plody jsou olivy, které mají vejčitý nebo kulatý tvar. Olivovník evropský je keř asi 1 až 3 m vysoký nebo strom vysoký 4 až 15 m s nepravidelnou korunou a křivolakými kmeny, kůru má stříbřitou.

Zdroj Pinterest

V lidovém léčitelství se používá olivový olej při zažívacích potížích, při onemocnění žlučovými kameny a také se vtírá při vnějším ošetření nemocné kůže. Výtažky ze sušených listů se doporučují proti dně, arterioskleróze, revmatismu a při cukrovce. Nezralé konzervované olivy povzbuzují chuť k jídlu a posilují žaludek. Dřevo je využíváno na výrobu nábytku, různých ozdob, ale i praktických, například kuchyňských předmětů.

Zdroj Pinterest

Prsteny z olivového dřeva, často v kombinaci s polodrahokamy, vyrábí Portugalec Márcio Silva.

Zdroj Pinterest

Paul Miller z Chicaga vytváří z olivového dřeva nádherné originální lustry a svítidla do interiérů. Jak málo stačí k jedinečnému produktu, že ano, jen mít ten správný nápad...

Zdroj 7mwoodworking

Musíme je chránit!

Pro velkou atraktivitu a vysokou cenu všech zmíněných exotických dřev však v mnohých částech světa rostliny a stromy rychle mizí a stávají se tak ohroženými druhy, které jsou zapsány na Červeném seznamu ohrožených druhů IUCN (Mezinárodní svaz na ochranu přírody) nebo také na seznamu CITES, což  je Úmluva o mezinárodním obchodu s ohroženými druhy volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin.

Mezinárodní obchod s jejich dřevem je regulován a mnohé státy na toto varování reagují zákazem jejich těžby i obchodování. Bohužel tyto zákazy většinou nezabrání nelegální těžbě, což je samozřejmě velice krajinu devastující, bezohledné a trestuhodné počínání...

Autorky článku: Radomíra Šmikmátorová, Michala Šmikmátorová

Zdroje informací: Allen J. Coombes - Stromy, Wikipedie, Databáze dendrologie, Wood database

Krásná dřeva na Fleru

A co krásná dřeva na Fleru? Zatím tu té pravé divočiny a exotiky moc nemáme, ale Fler tvůrci se dřevem fakt umí, a tak jsme tentokrát sáhli po nejrůznějších ukázkách, které voní dřevem... Těšte se na pokračování.

Srdeční otvírák - laskavý smaragd v mahagonu od PaganFolk

Hoří, má panenko - z exotického australského přesličníku od Wowodesign

ručně dlabaná mísa z Jerlínu japonského (Asie, Čína) od PETR HOŘEJŠÍ

Odměrka na kávu "Silná káva" z mahagonu od von Hanke

Náhrdelník půlkruh z tropického padouku od Gregiho dílna

Dřevěná peněženka - Koi no yokan z telecí kůže a mahagonu od POLAK

woody z ebenu od Tomáš Miškovič

Krabička z ořechu od Macháček-sochy

Dřevěné manžet. knoflíčky ELEGANCE - jasan šach od Labatti

Sada exotických trsátek 9+1 ZDARMA od Střela

Pramen ze škumpy od Bohouša

Dryopteris z ořechu od bursikova.kaca

Palisandrová kapka od petrujitka

staroslovanského ochránce společenského řádu Veles z třešně vyřezala Lesní Chýše dřevořezby

Ořechová mistička "a" od PMirasl

Dřevěný prsten - Lichenia od WoodRingTom

Afrika02 z macassarského ebenu a mědi od Pere

Dřevěné hodiny s mandalou - mahagon od dantak

Šperk "Nekonečno" z dýhy buku a exotického mahagonu od VENDA.work

Dřevěný svícen z topolu od Mezek

Palisandrová spona na peniaze od wlkr

Bambusová komodka od DEBYT

Sestava Jitona 1964 - zásuvková a likérová skříňka, dub s výraznou kresbou, uvnitř skříně jasan - kompletní renovaci provedl KEPORKAK FURNITURE

Dubová pirátská truhla na vaše poklady od CVIKR

Dřevěný prsten - Ohnivý palisandr od Petr Suk

Divoký santal od Mariami

Maličká mistička ve tvaru srdíčka - mahagon od Šamií

Leopardí elegance z ebenu Maccasare od zLaskykDrevu

Motýlek Papilio (Wenge, bílý střed se vzorem)  od Wooden Wings