Opálové sklo je sice krásný sněhově bílý materiál, ale na zpracování je potřeba velkou trpělivost. Většinou se ryje na přejímané sklo, na huti foukané do tzv. trychtýře. Tato náročná metoda zaručí stejnou, slabší vrstvu barevného skla. Tato surovina je však jiná. Baňka zlatého rubínu se rozfoukne a nabere se na ni z druhého otvoru opálová vrstva. Proto je na tomto džbánku slabá vrstva rubínu přejmuta silnou vrstvou opálu. Ale jak jsou vrstvy silné, se zjistí až při samotném rytí.

A tak začínám...

Motiv si předkreslím, zabořím pevně lokty do polštářků plněných otrubami.

Nejdříve použiji hrubší diamantové kolečko, které se zarývá do snad nejtvrdšího skleněného povrchu - opálu. Celý džbánek se v rukou chvěje, jak kolečko naráží do vrchní silné vrstvy. Nepříjemný drnčivý zvuk se rozléhá po celém domě. Musím na ouško ihned nalepit gumovou příchytku, jinak může kvůli stálým vibracím od džbánku odletět.

Kolečko pomalu, hodinu po hodině ukrajuje kousek po kousku tvrdý opál. Každou chvilku musím kolečka upravovat, aby neskákala. Zatím není nic vidět, jen prohlubně v bílé opálové krajině. Po zhruba dvou desítkách hodin se konečně místy dostávám do narůžovělého odstínu a vím, že pod touto vrstvičkou je o hodně slabší vrstva rubínového skla.

Hodiny ubíhají, ale již začíná být vidět bílý motiv vystupující z růžového pozadí...

Po čtyřiceti hodinách přecházím na nejjemnější kolečka.

Pod nyní již velmi slaboučkou vrstvičkou opálu je pouze 1,5 - 4 mm rubínového skla a na rozdíl od opálu je poměrně měkké. Jako když krájíte kůrku chleba a najednou zaboříte nůž do másla. Teď již jen neudělat chybu a velmi jemně, centimetr po centimetru, odrýt opál, kde jej nepotřebuji. V místech, kde je síla opálu jeden centimetr, to je skutečně obtížné...

Do této práce se mi sedm let nechtělo.

Chodila jsem každý den kolem tohoto džbánku, netušila, jakou vrstvu opálu či barevky má.

Asi jen díky těmto pro mě nesnesitelným vedrům, kdy je lepší sedět u stroje a mít neustále ruce pod vodou, jsem se nakonec doslova dokopala k tomu, tuto surovinu narýt a tím vám i ukázat další možnosti v tomto náročném, ale krásném povolání.

Džbánek je vysoký 32 cm. Posuďte sami, zda čtrnáct dní práce za něco stálo.

V žádném obchodě se prorývaný opál prakticky neukáže, vše jde většinou na export, ale občas se tyto práce objeví na výstavách skla.

A teď také i na Fleru :-)

Redakční dovětek:
Jak jsme vám v MAGu slíbili, když budete pilně psát pěkné blogy, budeme ty nejzajímavější z nich vytahovat na oči širokému obecenstvu do MAGu. A jak jsme slíbili, plníme :-) Takže - pište blogy!