Co si představíte pod pojmem megapolis? Já gigantická města, která nikdy nespí. Města, kde se život nezastaví ani na vteřinu. Pulzující noční kluby, diskotéky, bary, kavárny, restaurace. Hemžení lidí připomínající pohled do mraveniště. Osvětlené několikaproudé silnice, kterými bez přestávky proudí souvislé kolony aut a z výšky vypadají jak nekonečné světelné řetězy.

Města, která žijí vlastním životem a s narůstajícím počtem obyvatel se rozpínají, kam až to jde. Do šířky, kde se rozvíjí do fantaskních až pitoreskních tvarů. A tam, kde to do šířky z nějakého důvodu už nejde, tak do výšky.

V podstatě se z toho stala soutěž a celý svět se rve o prvenství nejvyšší věže. Kam až porostou mrakodrapy? Možná, že už brzy téměř do nebe! 

Vždyť v letech 1998 až 2004 byla nejvyšší dvojice mrakodrapů Petronas Twin Towers v Kuala Lumpur v Malajsii s výškou 452 metrů. V roce 2017 to ale najednou stačilo na pouhé 17. místo! 

Petronas Twin Towers, Kuala Lumpur, Malajsie
Zdroj: Wikipedie

V současnosti má už od roku 2008 prvenství mrakodrap Burdž Chalífa v Dubaji s 828 metry a 162 patry. Také s 24 348 okenními tabulemi o celkové ploše 120 000 m2. Kdo z vás by tam chtěl mýt okna? :)

Burdž  Chalífa

Teď už se ale neúprosně dere na první příčku kilometrová Jeddah Tower (Kingdom Tower), která má být dokončena v roce 2019 a stát se tak pýchou saúdskoarabského města Džidda.

Jedah Tower (Kingdom Tower)

Ale ani mrakodrapy už lidem nestačí. Kapacita pevniny má své limity, města se tedy posouvají i do moří, která skýtají neomezené možnosti a pro architekty představují neskonalé výzvy!

Stavba prvního a dnes již dokončeného poloostrova Palm Islands (Palmové ostrovy) v Dubaji je toho důkazem. Vypadá totiž jako z kategorie sci-fi, ostatně posuďte sami:

Palm Islands

V plánu je dokonce i nezávislé plovoucí mořské město Artisanopolis, které má vzniknout v roce 2021 poblíž Tahiti. Jedná se o první prototyp založený na principech politické a ekonomické svobody a vymyká se všem dosavadním klasickým uspořádáním dnešního světa.

Artisanopolis

Možnosti jsou prakticky nevyčerpatelné, když se rozhlédnete po internetu, můžete se libovolně dlouhou dobu kochat pohledy na velkoměsta, která vypadají jako záhadná bludiště nebo labyrinty, další třeba jako roj barevných světlušek... Každopádně i na ohromná betonová monstra se dá pohlížet romanticky. Alespoň zdálky :)

Téma MEGAPOLIS

...nám vybrala Aleksandra "SnowMirna" Lysenko jako vítězka 29. kola Klubu šitého šperku.

Zde můžete nakouknout, jak ho ztvárnily zahraniční autorky:

Autorka: Naděžda Kudrašova

Autorka: Irina Rudneva

Autorka: Irina Rudneva

A teď pojďte zhodnotit, jak jsme si s ním pohrály my, členky klubu Fler beadweaving team.

Hlasujte pro 5 šperků, které vás nejvíce oslovily, a to až do 15. listopadu.

Obrázky v anketě jsou proklikávací, můžete si tedy všechny šperky prohlédnout detailně a samozřejmě si i některý z nich zakoupit :)

#fler-anketa:3426#