K vývoji dítěte postačuje i minimální zájem a podpora rodičů. Považte, jaké možnosti pak mají děti, jimž se rodiče věnují pravidelně, a s láskou je povzbuzují v rozvíjení jejich talentů. Není náhodou, že právě matky mají klíčový vliv na kreativní rozvoj svých dětí. Pojďte dnes, když mají svátek, zavzpomínat na roli své maminky společně s dalšími prodejci z Fleru… :-)

Kreslicí tabule s okénkem puntíkatá | UNLIMITED DESIGN

Mnohé ze šperků vytvořené Terezií pod značkou atelier MATE nesou názvy inspirované Tolkienovým Pánem prstenů. „Máma mi četla Hobita a Pána prstenů od Tolkiena, prožívaly jsme to spolu a společně si potom malovaly. Obě jsme vytvořily svou představu určitých scén z knížky, pak jsme je porovnávaly, popřípadě jsem máminy kresby vybarvovala. Před nedávnem jsem ty obrázky znovu našla – v lázních jsme si je s mámou prohlížely, společně zavzpomínaly a moc se při tom nasmály.“

Světlo paní Galadriel | atelier MATE a obrázek z dětství

„Máma mě ovlivnila v tvorbě společně s babičkou, kreslily si s námi, chodily jsme na kytičky, vytvářely herbáře a přáníčka. Rodiče nás podporovali v mnoha tvořivých kroužcích: tkaní, paličkování, malování, kreslení... Táta měl sochaření jako koníčka, měli jsme doma keramickou pec, tak jsme občas i modelovali.“

Kdo by nevěděl, odkud pochází nejznámější babička... | Památky pro děti Nálepka na auto | Enzor

Nejen matky, ale i babičky mohou mít zásadní vliv na kreativitu svých vnoučat. Poslechněte si vzpomínky Lenky, známé jako prodejce Lendule: „Moje milovaná maminka byla přesný protipól mé babičky, s výtvarnem bohužel neměla naprosto nic společného, ale dala mi tolik lásky, že ještě dnes mohu rozdávat, za což jsem jí velice vděčná.
Člověkem, který mě přitáhl k bílému papíru a barvičkám, byla moje úžasná babička. Byla sama o sobě jako z pohádky, šedé vlasy spletené do dlouhých copů,  obtočených kolem hlavy…

A právě babička se mnou každé ráno, než jsem odešla do školy, malovala "nekonečný obrázek". Každý den jsem na velký papír namalovala něco, třeba jen jednu věc, ale babička mě vedla tak, aby to dávalo smysl. Ve finále, někdy i po měsíci kreslení, z toho vznikl veliký obrázek s chaloupkou, sadem, psem, rybníkem i lesem, všude samé kytičky a zvířátka, dokonce si vzpomínám i na hájovnu a jelena!

Takhle se "rozdává" Lenka při vedení tvořivého kroužku...

Kdesi v počátcích svěžího ducha módní značky KATY YAKSHA, kterou tvoří Katka, stojí právě její maminka. „Za to, že dneska navrhuji a vytvářím šatičky, může moje maminka. Od mala u nás doma vrčel šicí stroj a pořád se tvořilo. Moc se mi líbilo, když jsem ráno viděla na stole kus látky, a večer už byl proměněný v nádherný kousek, který neměl nikdo jiný… Poprvé mě maminka po dlouhém žadonění pustila ke stroji, když mi bylo třináct let. To šití vypadalo tak jednoduše! A po několika hodinách můj první výtvor skončil rozcupován na kusy v koši… Trpělivost jsem získala až po letech, takže dneska už naštěstí výtvory končí v jiném koši – tom nákupním tady na Fleru:-)

Jehelníček | Puk.le Zástěrka | Dots

Cesta k šicímu stroji vedla přes maminku i v případě Lucie, jež má na svědomí značku mum-ray. „Moje máma je velmi výtvarně nadaná. Když jsme byly se sestrou malé, často nám kreslila, psala pro nás knížky, které také ilustrovala. Mně se to moc líbilo, tak jsem stejně jako ona stále něco tvořila a k tomu navštěvovala všemožné výtvarné kroužky. Také na nás hodně šila - přeci jen, když jsem byla malá, ještě toho u nás k sehnání tolik nebylo, a já jsem už v dětství byla velká parádnice. Když mi bylo deset, máma musela zpátky do práce, neměla už tolik času šít a navíc v obchodech už byl lepší výběr. Rozhodla se svůj, tehdy hodně drahý, overlock stroj prodat. Nakonec si to ale rozmyslela a přišla za mnou s tím, že se vlastně jednoho dne bude hodit mně, když chci být ta módní návrhářka, jak jsem často říkávala. A tak se také stalo - výběr střední školy byl jasný.“

Kreativita však není jen o kresbě či šití... Dětská flétna | DitakaKuchyňské pohádky | Amélka a Hanka

Nikoho, kdo měl možnost spatřit něžné obrázky malované Zlaticou tvořící na Fleru pod pseudonymem Venia, nepřekvapí její líčení vztahu s maminkou. „Odkedy si spomínam, moja mama šila, vyšívala, vyrábala gobelíny, alebo dokonca čalúnila opotrebovaný nábytok. A odkedy sa pamätám boli aj moje detské hry vždy tvorivé. Keď som sa dostala do veku, že som dokázala ovládať šijací stroj, mojou najväčšou zábavou sa stalo šitie pre bábiky i pre seba. Mamina mi bola vždy ochotná vysvetliť čo a ako sa robí. Za ňou som vždy prišla aj s prosbou, či mi dá peniaze na látku, čo som si vyhliadla. Častokrát som prehľadávala jej šatník a nachádzala zaujímavé kúsky, ktoré by sa dali prerobiť na moje potreby. Potom už stačilo ju len presvedčiť, že ten konkrétny kus oblečenia už nie je moderný a že ho vlastne už ani nepotrebuje. Stávalo sa, že som ju aj presvedčila :-). Spomínam si aj na to, že sme spolu vyšívali.  Najčastejšie krížikovým stehom. Vyšívali sme nástenné obrazy a obrusy. Boli to krásne chvíľky plné tvorivosti a vzájomného porozumenia.“

Mamka tíši |Venia

A jaké jsou vaše vzpomínky?

Za vztah s maminkou se totiž není třeba stydět. V žádném věku :-)

Triko | Little Rock Star

Úvodní foto: tvůrčí dvojice maminky a dcery - Kosí sestry